//
کدخبر: ۸۷۵۲۵ //

کابوس سوریه و تحریم های جدید واشنگتن علیه مسکو

چند روز پس از تهاجم موشکی نظامی غرب به سوریه، واهمه از واکنش روسیه به نیروهای زیر حمایت آمریکا در سوریه، واشنگتن را به تلاش برای تصویب تحریم های تازه علیه کرملین واداشته است که از آن می توان به عنوان به عنوان اقدامی پیش دستانه برای به حداقل رساندن پیامدهای تهاجم نظامی نامشروع به دمشق نام برد.

 کابوس سوریه و تحریم های جدید واشنگتن علیه مسکو
به گزارش فرتاک نیوز،

 «نیکی هیلی» نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد یکشنبه 26 فروردین ماه در گفت و گو با شبکه «سی بی اس» آمریکا از برنامه اعمال تحریم های تازه علیه مسکو به تلافی حمایت کرملین از دولت بشار اسد خبر داد.

اگرچه هنوز جزییات این تحریم ها اعلام نشده، ولی به گفته این مقام آمریکایی، تحریم ها با هدف ایجاد محدودیت بیشتر برای شرکت های روسی مرتبط با برنامه تسلیحات شیمیایی ارتش سوریه وضع خواهند شد.

تحریم ها در حالی علیه تعدادی از شرکت های روس وضع می شود ه پیش از این هم واشنگتن در چند نوبت تعدادی از نزدیکان «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه را به تلافی حمایت مسکو از بشار اسد تحریم کرده بود.

در آخرین نمونه، روز 16 فروردین واشنگتن تحریم‌هایی علیه چند چهره‌ اقتصادی مرتبط با دولت، نهاد و شرکت روسی وضع کرد. این تحریم ها به خاطر آنچه غرب «الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین، دخالت در انتخابات آمریکا و دخالت در سوریه» خوانده می شود ، اعمال می شود. روسیه اما این اتهامات را ادعاهای بی اساس می داند که برای اعمال محدودیت بر عرصه کنشگری روسیه در سطح جهان، طرح می شود.

در واکنش به تحریم های قریب الوقوع آمریکایی، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: این تحریم ها ریشه در هیچ واقعیتی ندارند. پیش از این می‌گفتند ما را به خاطر اوکراین تحریم می‌کنند. حال جمله‌بندی‌های به‌شکل قابل توجهی تغییر کرده و می‌گویند ما را به خاطر حضورمان در عرصه جهانی ا‌ست که تحریم می‌کنند.

اگرچه زیاده خواهی و مداخله جویی آمریکا، اسباب حمله موشکی به مواضع نظامی سوریه را فراهم آورد، ولی ترس از واکنش روس ها، واشنگتن را به محدود کردن دامنه و گستره حملات وادار کرد. «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا پس از حمله اعلام کرد که حمله طوری طراحی شده بود که احتمال کشته شدن سربازان روس را به حداقل برساند.

تهاجم نظامی غرب به خاک سوریه، به حتم واکنش عملی روسیه در عرصه میدانی سوریه را به دنبال خواهد داشت؛ تهاجمی که بر مبنای ادعای حمله شیمیایی که به اسد نسبت داده شد صورت گرفت در حالی که هنوز تحقیقات شفاف، بی طرف و دقیقی در مورد آن صورت نگرفته بود. همچنین بر کسی پوشیده نیست که سوریه پیش از این در سال 1394 زیرنظر بازرسان سازمان ملل زرادخانه های شیمیایی خود را تخلیه کرده و سلاح های شیمیایی خود را تحویل داده بود.

آمریکا با نادیده گرفتن هشدارهای کرملین، خطر کرد و حمله موشکی به سوریه را رقم زد. حال واشنگتن برای بازداشتن روسیه از اقدامات تلافی جویانه احتمالی (در عرصه دیپلماتیک، هماوردی سایبری و ...) قصد دارد رویکرد تهاجمی خود را ادامه دهد.

همچنین واشنگتن از ترس واکنش روسیه در عرصه میدانی سوریه، در اقدامی پیش دستانه تصویب تحریم های بیشتر علیه شرکت های روسی را در دستور کار قرارداده تا از سویی ابتکار عمل را در روابط کرملین- واشنگتن به دست بگیرد و از سوی دیگر بر ادعای خود مبنی بر حمایت روسیه از حملات شیمیایی دمشق پافشاری کند و حملات موشکی خود را توجیه کند.

در فضایی که روابط آمریکا و روسیه روز به روز به سمت تیرگی بیشتر در عرصه بین المللی پیش می رود، تهاجم غرب به سوریه از سویی و تحریم های پیش دستانه آمریکا علیه روسیه از سوی دیگر، اسباب تیرگی روابط و هماوردی بیشتر مسکو و واشنگتن را فراهم خواهد کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۷۵۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان