//
کدخبر: ۱۱۴۳۰۶ //

کره شمالی برای مذاکره با ژاپن تیم تشکیل داده است

منابع مطلع امروز شنبه به خبرگزاری کیودو ژاپن گفته اند پیونگ یانگ برای مذاکره با ژاپن که خواهان گفت و گو با کره شمالی است یک تیم تشکیل داده است.

 کره شمالی برای مذاکره با ژاپن تیم تشکیل داده است
به گزارش فرتاک نیوز،

 کیودو روز شنبه گزارش داد منابع مرتبط با روابط دوجانبه کره شمالی و ژاپن می گویند این تیم بین 7 اردیبهشت تا 22 خرداد امسال یعنی فاصله زمانی دیدارهای رهبر کره شمالی با سران کره جنوبی و آمریکا تشکیل شده است.

کارشناسان از تشکیل این تیم توسط رهبر کره شمالی به عنوان نشانی از حرکت پیونگ یانگ برای گفت و گو با توکیو در میانه تغییرات سریع در شبه جزیره کره نام می برند.

کره شمالی پیشتر گفته بود بهبود روابط با ژاپن و بحث در مورد ربوده شدگان ژاپنی تنها در صورت نشان دادن حسن نیت این کشور و همچنین پایان دادن به تحریم های کره شمالی میسر است.

سال 2016 میلادی زمانی که ژاپن تحریم های تجاری گسترده تری علیه کره شمالی به اجرا گذاشت این کشور نیز کمیته ویژه رسیدگی به موضوع ربوده شدگان را منحل کرد و از آن زمان در حل مساله هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

معلوم نیست که تیم مذاکره کننده کره شمالی را چه کسی رهبری کند، اما 'کیم یونگ چول' معاون کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی از جمله نام های شناخته شده در این زمینه است.

با این حال گفته می شود توکیو در حال بررسی امکان برگزاری نشست بین 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن و 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در یکی از گردهمایی های بین المللی در روسیه یا نیویورک است.

به هر حال یکی از محورهای مهم و اصلی مذاکرات دو کشور موضوع ربوده شدگان ژاپنی است، پیونگ یانگ این موضوع را خاتمه یافته تلقی می کند اما توکیو هنوز با این موضوع کنار نیامده است افزون بر این «خانواده های ربوده شدگان ژاپنی» از دولت می خواهند کره شمالی را برای بازگشت هرچه سریعتر فرزندانشان تحت فشار بگذارد ولی مقامات پیونگ یانگ می گویند موضوع ربوده شدگان ژاپنی 16 سال پیش و در مذاکرات سال 2002 میلادی دو کشور حل و فصل شده و خاتمه یافته است.

در سال 2002 میلادی 'جونیچیرو کویزومی' نخست وزیر وقت ژاپن با 'کیم جونگ ایل' رهبر وقت کره شمالی دیدار و بیانیه پیونگ یانگ را امضا کرد آن زمان رهبر پیشین کره شمالی تائید کرده بود که ماموران کشورش اتباع ژاپنی را ربوده اند و یک ماه پس از آن، پنج نفر از این ربوده شدگان به ژاپن بازگشتند.

دولت ژاپن با در نظر گرفتن آن پنج نفر، در مجموع 17 نفر را به صورت رسمی به عنوان ربوده شده شناسایی کرده است اما اطلاعی از 12 نفر باقی مانده در دست نیست.

توکیو مدعی است نیروهای کره شمالی، اتباع این کشور را به منظور «آموزش جاسوسان خود در زمینه زبان و فرهنگ ژاپنی» ربوده اند این موضوع، مانع مهمی در برقراری مناسبات دیپلماتیک میان ژاپن و کره شمالی در سه دهه گذشته بوده است.

دولت کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود 8 نفر از این 12 نفر فوت شده اند ولی از 4 نفر دیگر خبر ندارد و معتقد است این افراد اصلا وارد کره شمالی نشده اند.

ژاپن می گوید اگر مسائل مربوط به نگرانی های دو طرف از جمله موضوع ربوده شدگان حل شود آماده برقراری روابط عادی و حمایت اقتصادی از کره شمالی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۴۳۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان