//
کدخبر: ۱۱۱۶۴۳ //

آغاز خروج ساکنان شهرک‌های الفوعه و کفریا در حومه ادلب

به موجب توافقی که اجازه خروج هزاران ساکن دو شهرک شیعه نشین الفوعه و کفریا بعد از سال‌ها ماندن در محاصره شورشیان را می‌دهد، اتوبوس‌ها انتقال نیروهای شبه نظامی و غیرنظامی از این دو شهرک تحت محاصره شورشیان در حومه ادلب را در ساعات اولیه صبح امروز (پنجشنبه) آغاز کردند.

آغاز خروج ساکنان شهرک‌های الفوعه و کفریا در حومه ادلب
به گزارش فرتاک نیوز،

خبرگزاری فرانسه از خروج اتوبوس‌ها از الفوعه و کفریا در حالی که ساکنان این دو شهرک در آنها بودند، خبر داد. روز چهارشنبه بیش از ۱۲۵ اتوبوس وابسته به نظام سوریه به گذرگاه العیس در شمال سوریه رسیدند تا همه ساکنان دو شهرک مذکور را از استان ادلب به سمت حلب به عنوان مقصد اولیه منتقل کنند.

دیده بان حقوق بشر سوریه، نهاد وابسته به مخالفان، در این باره گزارش داد، خروج اتوبوس‌ها همزمان با اجرای بندهای توافق بین روسیه و ترکیه است که شرط کرده‌اند، خروج ساکنان الفوعه و کفریا و آزادی بقیه ربوده‌شدگان شهرک علوی نشین اشتبرق در مقابل تضمین روسیه به عدم حمله نظامی ارتش سوریه در ادلب و آزادی صدها زندانی شورشی و اجرای دیگر بندهای مورد توافق دو طرف باشد.

تعداد ساکنان باقی مانده الفوعه و کفریا ۷۰۰۰ نظامی و غیرنظامی تخمین زده شده و آنها ابتدا به حلب رفته و از آنجا هر کجا که بخواهند منتقل خواهند شد.

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، ترکیه بخشی واقع در استان ادلب از جاده بین‌المللی دمشق – حلب را امن خواهد کرد و بقیه ربوده‌شدگان شهرک اشتبرق آزاد خواهند شد. در مقابل روسیه متعهد به عدم حمله نظامی در ادلب می‌شود و همچنین به ترکیه اجازه می‌دهد منطقه "تل رفعت" را که نیروهای هم‌پیمان و یگان‌های مدافع خلق کرد در آنجا هستند، به دست بگیرد و صدها زندانی در بند زندان‌های نظام سوریه از جمله اعضای هیئت تحریر الشام آزاد خواهند شد.

این توافق شامل آزادی ۱۵۰۰ زندانی در نزد نظام سوریه است که ۲۰ درصد آنها در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بازداشت شده‌اند.

به گفته یک مقام آگاه، این توافق به صورت تدریجی اجرا خواهد شد به طوریکه در ازای خروج ۱۰۰ تن یا بیشتر از نیروهای مبارز هم‌پیمان ارتش سوریه از الفوعه و کفریا تعدادی از زندانیان در بند زندان‌های دولت دمشق آزاد خواهند شد.

این در حالی است اسکای نیوز مدعی شده، مذاکره کنندگان هیئت تحریر الشام و نیروهای هم‌پیمان سوریه به توافقی محرمانه درباره خروج ساکنان این دو روستا دست یافته‌اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۱۶۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان