//
کدخبر: ۱۰۶۱۴۷ //

سفر بولتون و نگرانی غرب از نزدیکی مسکو و واشنگتن

جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر اخیر خود به مسکو در باره جزئیات سومین دیدار قریب الوقوع روسای جمهور روسیه و آمریکا با طرف روس به توافق رسید تا موجی از نگرانی در متحدان غربی آمریکا در خصوص نزدیکی مسکو و واشنگتن به راه بیفتد.

 سفر بولتون و نگرانی غرب از نزدیکی مسکو و واشنگتن
به گزارش فرتاک نیوز،

بولتون اواخر هفته گذشته در مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد و براساس آنچه خواسته دو طرف بود، اعلام شد که ملاقات و گفت وگوی سران روسیه و آمریکا در دستور کار این دیدار قرار داشت.

روسای جمهور دو کشور برای اولین بار در تیرماه سال گذشته و در حاشیه نشست گروه 20 در هامبورگ دیدار کردند، این مذاکرات دو ساعت به طول انجامید و در پایان طرفین از حضور در نشست خبری این دیدار خودداری کردند.

دومین بار پوتین و ترامپ در ماه نوامبر سال گذشته در ویتنام و در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا – پاسفیک دیدار کردند که حاصلی جز انتشار بیانیه مشترک درباره سوریه نداشت.

بنابر گزارش ها، سومین دیدار روسای جمهوری آمریکا وروسیه قرار است روز 25 تیرماه در هلسینکی فنلاند برگزار شود.

این بار اما دو رئیس جمهور قرار است گفت و گوی های کاملی داشته باشند، ابتدا به صورت دو نفره و سپس در قالب یک صبحانه کاری، پس از آن ترامپ و پوتین در کنفرانس خبری مشترک شرکت خواهند کرد.

چنین دیداری بین سران روسیه و آمریکا سال هاست که رخ نداده و به همین جهت از اهمیت بالایی برخوردار است و برخی کشورهای غربی را نگران کرده است مخصوصا پس از آنکه بولتون کنفرانس خبری خود را در مسکو با اشاره به دیدارهای اخیر پوتین با سران کشورهای غربی از جمله آنگلا مرکل، امانوئل مکرون و سباستین کورتس آغاز کرد و گفت: دیگر زمان آن فرا رسیده است تا وی با دونالد ترامپ نیز مذاکرات کاملی داشته باشد.

بولتون در پاسخ به این پرسش خبرنگار سی.ان.ان که گفت کاخ سفید بر چه اساسی چنین دیداری را بجا می داند درحالی که روسیه تاکنون هیچ کدام از رفتارهای خود را که بخاطر آنها مورد تحریم های آمریکا قرار گرفته، تغییر نداده است؟ گفت: ترامپ و پوتین گفت و گو و انجام مذاکرات درباره مسائل مشترک و مشخص کردن زمینه های همکاری را لازم می دانند، چرا که روابط دوجانبه روسیه و آمریکا بر ثبات جهانی موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر این که هیچ چیز غیرعادی در برگزاری چنین دیداری وجود ندارد، تمامی شایعات درباره توطئه ستاد انتخاباتی ترامپ و ارتباط آن با کاخ کرمین را مزخرف خواند و نشست پیش روی سران دو کشور را نتیجه روابط ویژه دو رییس جمهور توصیف کرد.

به نظر می رسد نگرانی اصلی غربی ها از مذاکرات پیش روی سران روسیه وآمریکا به غیر قابل پیش بینی بودن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باز می گردد.

در برخی از رسانه های غربی از جمله بلومبرگ به نقل از منابع آگاه درکابینه دولت انگلیس، گفته می شود که انگلیسی ها نگرانند ترامپ به پوتین پیشنهاد کاهش حضور نظامی در مرزهای شرقی اتحادیه اروپا را بدهد.

از آنجا که انگلیسی هااخیرا مسمومیت اسکریپال را به گردن روس هاانداختند،بنابراین طبیعی است به هیچ عنوان دوست نداشته باشندبه تنهایی رو در روی مسکویی قرار بگیرند که بیشترین فشار دیپلماتیک را در چند ماه گذشته به آن وارد کردند و باعث اخراج 150دیپلمات این کشور از کشورهای مختلف جهان شدند.

روزنامه گاردین نیز به نقل از یک دیپلمات ارشد انگلیس در این باره نوشت: مردم معتقدند که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دارای این توانمندی است که خارج از چارچوب فکر کند اما چنین چیزی صحت ندارد چرا که او حتی نمی‌داند چارچوب چیست.

یک مقام انگلیسی دیگر نیز در مصاحبه با روزنامه تایمز گفت که ممکن است در نتیجه این مذاکرات، واشنگتن از مانورهای مشترک ناتو در پاییز امسال در نروژ صرف نظر کرده و حتی الحاق کریمه را به رسمیت بشناسد.

** روس ها تحلیل های غرب را خیال بافی می خوانند

در روسیه اما این گمانه زنی ها را خیالی می دانند به طوری که فئودور لوکیانف رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی فدراسیون روسیه در این باره گفت: ترامپ در حال حاضر هیچ دلیلی برای خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از مرزهای شرقی ناتو ندارد، چرا که بخش بزرگی از کشورهای این منطقه کاملا با سیاست های ترامپ موافق بوده و از آن حمایت می کنند و حتی لهستان آماده پرداخت هزینه استقرار پایگاه نظامی آمریکا در این کشور است.

وی افزود: علاوه بر این، خروج نیروهای نظامی و توقف مانورها در شبه جزیره کره که ترامپ به رهبر کره شمالی قول آن را داده است تاکنون به اجرا درنیامده است، فراموش نکنیم که ترامپ به پایبندی به معاملات و نه قراردادها مشهور است، به همین خاطر نباید به وعده های وی تکیه کرد چرا که آنها نمی توانند در طولانی مدت دوام داشته باشند.

به عقیده لوکیانف، امروز غرب تا حدی در تخیلات زندگی می کند که در جریان مبارزات گروه های حاکم ایجاد شده اند، یکی از این خیال بافی ها این است که ترامپ تمایل دارد به پوتین نزدیک شود و حاضر است به او آزادی عمل دهد؛ پس آمریکا و روسیه درباره چیزی توافق می کنند که به ضرر متحدان آمریکاست و دموکراسی و ارزش های غربی از بین می رود.

وی توضیح داد: این سیاست مداران (کشورهای غربی) رابطه با مسکو را به عنوان ابزاری علیه ترامپ استفاده می کنند و خودشان هم دروغ هایشان را باور می کنند.

«ریچارد وایتس» مدیر مرکز تجزیه و تحلیل نظامی - سیاسی موسسه هادسون معتقد است که آمریکا و روسیه با برگزاری این نشست به موفقیت بزرگی دست پیدا نمی کنند هر چند که دو رئیس جمهور درباره مسائل مختلفی از جمله اوکراین، کنترل تسلیحات و بهبود روابط گفت و گو خواهند کرد که برسر آنها اختلاف نظرهای زیادی دارند.

به عقیده این کارشناس، برغم تمایل رئیس جمهور آمریکا برای برقراری رابطه بهتر با مسکو، کنگره این اجازه را نمی دهد تا ترامپ گام مشخصی و به خصوص در زمینه لغو تحریم های روسیه بردارد و علاوه بر این هم پیمانان آمریکا مانع تمایل ترامپ برای بازگرداندن روسیه به جی-7 می شوند.

این درحالی است که واشنگتن دستیابی به توافق مشخصی را در پایان مذاکرات ترامپ و پوتین الزامی نمی داند.

جان بولتون معتقد است که نفس انجام مذاکرات اهمیت دارد و یوری اوشاکوف دستیار پوتین نیز گفته است که سران دو کشور در پایان نشست بیانیه ای صادر خواهند کرد؛ از این رو به نظر می رسد فرمت نشست دو جانبه می تواند گامی رو به جلو برای ترمیم روابط تیره و تار این روزهای مسکو و واشنگتن باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۶۱۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان