//
کدخبر: ۱۰۵۰۰۵ //

لغو ممنوعیت رانندگی زنان سعودی سود میلیاردی برای این کشور دارد

با صدور مجوز رانندگی برای زنان عربستان، اقتصاد این کشور به رونق بیشتری دست می‌یابد.

لغو ممنوعیت رانندگی زنان سعودی سود میلیاردی برای این کشور دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

 پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا اعلام کرد: اعطای مجوز رانندگی به زنان عربستانی می‌تواند به کسب درآمد بیشتر این کشور مشابه درآمد حاصل از فروش سهام‌ شرکت نفت "آرامکو" عربستان به عنوان بزرگترین شرکت نفت در جهان، کمک کند.

طبق گزارش بلومبرگ، این اقدام ممکن است تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۹۰ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان اضافه کرده و بعد از آن تاریخ هم ادامه داشته باشد.

طبق برنامه توسعه ۲۰۳۰ عربستان، این کشور در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ پنج درصد از سهام شرکت آرامکو را بفروشد که به گفته بلومبرگ در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌تواند برای عربستانی‌ها ۱۰۰ میلیارد دلار سود داشته باشد.

زیاد داوود، تحلیلگر ارشد اقتصادی خاورمیانه بلومبرگ می‌گوید، رفع ممنوعیت رانندگی برای زنان به احتمال زیاد افزایش تعداد زنان جویای کار و بیشتر شدن نیروی کار و افزایش درآمدهای کشور را به همراه خواهد داشت اما این امری زمانبر خواهد بود.

به گفته وی مشارکت زنان در بازار کار عربستان بسیار ضعیف است و تنها ۲۰ درسد از زنان این کشور فعالیت اقتصادی دارند. این کشور حتی از همسایگان عرب خود در حوزه خلیج فارس که میانگین ۴۲ درصدی را در مشارکت زنان دارند، عقب‌تر است. با درک این موضوع دولت عربستان بر اساس برنامه ۲۰۳۰ چشم‌انداز اقتصادی خود در نظر دارد مشارکت زنان را افزایش داده و جامعه عربستان را مدرنیزه کند.

وی می‌افزاید: افزایش یک درصدی سالانه مشارکت زنان به معنی ورود ۷۰ هزار زنان به بازارکار در هر سال است و مشارکت بیشتر زنان رشد اقتصادی را به طور بالقوه سالانه بیش از ۰.۹ درصد افزایش خواهد داد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان نیز می‌گوید: رفع این ممنوعیت به معنی قدرت گرفتن و پویایی بیشتر زنان است و به نظر من مشارکت بیشتر آنها در بازار کار می‌تواند به افزایش استخدام زنان در عربستان بینجامد.

وی در نشست اوپک در وین گفت: تاثیر ثانویه این اقدام احتمالا افزایش درخواست بنزین هم خواهد بود.

روز یکشنبه، ۲۴ ژوئن، زنان عربستانی رسما رانندگی را آغاز کردند. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷ دستور لغو ممنوعیت رانندگی زنان سعودی را صادر کرده بود.

این اقدام عربستان را از وضعیت "تنها کشور جهان" که در آن رانندگی زنان ممنوع بود، خارج کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۵۰۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان