//
کدخبر: ۱۰۴۱۲۲ //
در مصاحبه با بلومبرگ؛

زنگنه: توافق اوپک به منزله عرضه بیشتر نفت نیست

وزیر نفت کشورمان توافق روز گذشته (جمعه) اوپک را به معنی عرضه نفت بیشتر به بازارها ندانست و گفت: برخی کشورها می توانند در چهارچوب سهمیه خود در اوپک، تولیدشان را افزایش دهند.

زنگنه: توافق اوپک به منزله عرضه بیشتر نفت نیست
به گزارش فرتاک نیوز،

 «بیژن زنگنه» روز شنبه در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا توافق دیروز سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به معنی عرضه نفت بیشتر به بازارها به میزان 600 یا 700 هزار بشکه در روز نیست؟ اظهار کرد: میزان پایبندی برخی اعضا مانند عربستان، قطر و ونزوئلا به توافق کاهش تولید نفت بیش از 100 درصد بوده است و این کشورها می توانند در چهارچوب سهمیه، تولیدشان را افزایش دهند.

**چرا ایران نظر خود را عوض کرد؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران نظر خود را عوض و در نهایت با افزایش تولید موافقت کرد؟ گفت: ما نظر خود را عوض نکردیم و پیشتر گفته بودیم با حذف مازاد عرضه نفت از بازارها مشکل نداریم و در پایان سال 2016 موافقت کردیم که نفت اوپک روزانه 1.2 میلیون بشکه کاهش یابد و این کاهش بین اعضا تقسیم شد.

زنگنه ادامه داد: در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) سطح پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید 150 درصد بود یعنی اعضا 50 درصد بیش از تبعیت کامل، از آن توافق حمایت کردند.

وزیر نفت کشورمان تصریح کرد: اکنون ادامه این توافق مورد موافقت و تاکید قرار گرفت، یعنی اعضا نمی توانند به هر اندازه که می خواهند سطح تولید خود را افزایش دهند بلکه تولید باید بر اساس سهمیه باشد.

**یک - هیچ به نفع عربستان؟

مقام ارشد نفتی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ که پرسید آیا این افزایش تولید یا به باور شما کاهش محدودیت تولید، یک پیروزی برای عربستان که از طرف آمریکا برای افزایش تولید نفت تحت فشار بود، نیست، تصریح کرد: آنها به طور رسمی چنین نگفته اند، اما بر اساس گزارش های دریافتی، فشارهایی بر اوپک یا شاید برخی اعضا بوده است. برای من عجیب است که رئیس جمهوری آمریکا برخی اعضای اوپک مانند ایران را مجبور می کند که صادرات نفت خود را کاهش دهند و آنها را تحریم می کند و از سوی دیگر از اوپک می خواهد تا کسری عرضه نفت را جبران کنند.

وی تاکید کرد: این اقدام رئیس جمهوری آمریکا، خلاف اصول بازار آزاد است و هیچ کس از آن سود نمی برد، زیرا نتیجه آن افزایش قیمت نفت است.

**پاسخی به ترامپ

خبرنگار بلومبرگ پرسید: پاسخ شما به ترامپ که خواستار افزایش تولید اوپک شد چیست؟

وزیر نفت کشورمان گفت: اوپک یک سازمان مستقل است نه بخشی از وزارت انرژی آمریکا و برای اوپک خیلی بد است که از ترامپ دستور بگیرد.

**پیش بینی تولید نفت ایران

زنگنه در پاسخ به سوال «پیش بینی شما از کاهش صادرات (نفت ایران) پس از شروع تاثیر گذاری تحریم های آمریکا چیست؟» بیان کرد: ما سعی می کنیم که از صادرات نفت خود محافظت کنیم و راه های زیادی برای تولید نفت و صادرات آن هست، اما من نمی توانم توضیح بیشتری بدهم.

خبرنگار بلومبرگ پرسید: آیا پیش بینی دارید که چه می شود؟

وی پاسخ داد: نه ما فقط تلاش می کنیم، هیچ کس نمی تواند به طور دقیق موقعیت را پیش بینی کند.

**مشتریان نفت ایران

از زنگنه سوال شد، آیا مشتری هایی هستند که هنوز از ایران نفت می خرند؟ و وی در پاسخ گفت: بله اغلب آنها هنوز از ایران نفت می خرند، اما برخی پس از آنکه آمریکا نقل و انتقال پول به ایران یا بیمه حمل و نقل را ممنوع کرد، مشکلاتی پیدا کردند.

وزیر نفت کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که چه کسانی خرید نفت از ایران را متوقف کرده اند؟ گفت: شرکت هایی مانند توتال و شل.

**پیش بینی آینده

مقام ارشد نفتی کشورمان در مورد اینکه چه اتفاقی در ماه نوامبر (آبان - آذر) که تاثیرگذاری تحریم های آمریکا شروع می شود، می افتد؟ پاسخ داد: ما تلاش می کنیم که مقاومت و از صادرات نفت خود محافظت کنیم.

خبرنگار بلومبرگ پرسید: چگونه این مشکلات را با شرکای (تجاری) خود حل می کنید؟ آیا فکر می کنید آنها از تحریم های آمریکا معاف می شوند؟

زنگنه جواب داد: نه فکر نمی کنم معاف شوند، باید راه دیگری پیدا کرد.

**امکان مذاکره با آمریکا

زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا دولت ایران تلاش می کند که برای لغو تحریم ها با دولت آمریکا مذاکره کند؟ تصریح کرد: این موضوع دیگری است و ربطی به بازار نفت ندارد.

**تضمین اروپای ها به ایران

خبرنگار بلومبرگ سوال کرد: در مورد شرکای اروپایی چه، آیا تضمین هایی داده اند؟

زنگنه پاسخ داد: ما سعی می کنیم مشتریان جدید پیدا کنیم، اولویت نخست ما محافظت از سطح صادرات نفت است.

این خبرنگار بار دیگر پرسید: صادرات نفت ایران اکنون چقدر است؟

وزیر نفت کشورمان گفت: ایران در ماه مه روزانه به طور متوسط 2.8 میلیون بشکه و در ماه ژوئن (خرداد - تیر) 2.5 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است و تولید بیشتر نفت در ماه مه به استفاده از موجودی انبارهای نفت برمی گردد.

خبرنگار مذکور پرسید: پیش بینی شما از تولید نفت در ماه های نوامبر و دسامبر زمانی که تاثیرگذاری تحریم های آمریکا آغاز شود، چیست؟

زنگنه جواب داد: خیلی چیزها در بازار تغییر می کند و نمی توان دقیقاً پیش بینی کرد.

**راه حل ایران برای غلبه بر تحریم ها

زنگنه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا روشی برای غلبه بر تحریم های آمریکا، تداوم فروش نفت به مشتریان و معاف شدن آنها از تحریم ها وجود دارد؟ گفت: هر روز دولت آمریکا مقررات جدیدی وضع می کند و ما خود را برای بدترین شرایط آماده می کنیم.

خبرنگار بلومبرگ پرسید: شما هنوز به هند نفت می فروشید، اما آنها از بانک ترکیه ای برای تامین مالی استفاده می کردند....

زنگنه با قطع سخنان وی گفت: من نمی توانم در مورد برنامه ریزی های بانکی چیزی بگویم، زیرا ممکن است معاملات ما را متوقف کنند.

خبرنگار مذکور سوال کرد: وقتی در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما برنامه جام اقدام مشترک (برجام) امضا و تحریم ها لغو شد، منافع زیادی برای اقتصاد ایران به ویژه در بخش نفت پدید آمد و این بخش رشد کرد. برای اینکه این رشد (پس از تحریم مجدد) ادامه یابد، چکار می کنید؟

وزیر نفت کشورمان تصریح کرد: من رد یا کتمان نمی کنم که تداوم رشد در بخش نفت سخت می شود اما تا جایی که بتوانیم تلاش خواهیم کرد که صادرات نفت کاهش نیابد.

وی پرسید، آیا ایران قصد دارد اقدام آمریکا برای تحریم این کشور را تلافی کند؟

مقام ارشد نفتی کشورمان تاکید کرد: ما فقط می توانیم با حفظ سطح صادرات نفت خود مقاومت کنیم و برای استفاده از پول نفتی که می فروشیم راهی پیدا کنیم.

زنگنه در جواب این سوال که «شما گفتید که شرکای شما از تحریم های آمریکا معاف نمی شوند و به دنبال راه های دیگری (برای ادامه همکاری اقتصادی با آنها) هستید، این راه ها کدام است» اظهار کرد: نمی توانم در این مورد چیزی بگویم چون اگر آمریکا بداند که ما می خواهیم چکار کنیم، جلوی ما را می گیرد.

خبرنگار بلومبرگ ادامه داد: اما در عین حال، کار خود را می کنید، اینطور نیست؟

زنگنه پاسخ داد: بله

وی پرسید: آیا کشور خاصی هست که ایران سرگرم مذاکره با آن در مورد یافتن راه های دیگری برای امکان پذیر کردن معاملات است؟

وزیر نفت کشورمان پاسخ داد: من نمی توانم بگویم که چطور و کی می خواهیم تاثیر تحریم های آمریکا را کاهش دهیم.

**معاملات تهاتری با روسیه

خبرنگار بلومبرگ پرسید: آیا معاملات تهاتری کالا با کالا با روسیه، یکی از این راه حل هاست؟

وی پاسخ داد: ما قرارداد معامله کالا با کالا با روسیه نداریم بلکه با این کشور قراردادی امضا کرده ایم که بر اساس آن نفت می فروشیم، پول می گیریم و سپس 50 درصد این پول را از روسیه کالا وارد می کنیم.

**قیمت 70 دلار در هر بشکه برای ایران مناسب است

وی در مورد این سوال که «نظرتان در مورد قیمت 75 دلار در هر بشکه نفت چیست» گفت: قیمت 70 دلار در هر بشکه برای نفت را مناسب می دانیم و نمی خواهیم به مصرف کنندگان فشار وارد بیاید و در عین حال می خواهیم ما نیز پول کافی برای سرمایه گذاری و تامین بودجه مورد نیاز خود داشته باشیم.

وزیران نفت کشورهای اوپک و هم پیمانان غیراوپک این سازمان آخر هفته گذشته در مورد تولید نفت در وین با یکدیگر گفت و گو و موافقت کردند که رقم کاهش یک ‌میلیون ‌و 800 هزار بشکه مورد توافق رعایت شود و میزان کاهش بیش ‌از ‌حد که در حدود یک میلیون بشکه پیش‌بینی می‌شود، در بازار جبران شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۴۱۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان