//
کدخبر: ۱۰۲۰۹۳ //

رویکرد متغیر استرالیا در مورد فلسطین

آمریکا هنگام انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس، ادعا کرد بسیاری از کشورها از این اقدام حمایت می کنند، اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه حتی تعداد زیادی ازمتحدان واشنگتن ازجمله استرالیا نیز از این اقدام پیروی نکردند.

 رویکرد متغیر استرالیا در مورد فلسطین
به گزارش فرتاک نیوز،

 البته سیاست های کانبرا در مورد فلسطین در چند ماه گذشته در دو جهت مختلف حرکت کرده است و نمی توان این اقدام را نتیجه رویکردهای حمایت استرالیا از فلسطین دانست.

مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا در ماه گذشته همزمان با انتقال سفارت آمریکا به قدس نیز اعلام کرد که این کشور اقیانوسیه از این اقدام تبعیت نخواهد کرد.

جولی بیشاپ وزیر امورخارجه استرالیا اکنون یکماه پس از این رخداد با اعلام نظر قطعی کانبرا در مورد عدم انتقال سفارت این کشور به قدس رسما دست رد به درخواست آمریکا در این زمینه زد.

در هفته گذشته یکی از رهبران شاخه جوانان حزب لیبرال استرالیا ، از دولت ترنبول خواست تا با قطع کمک های کانبرا به فلسطین از آمریکا در مورد انتقال سفارت به قدس حمایت کند.

این درحالی است که جولی بیشاپ پیشتر اعلام کرد که براساس گفت وگوهای انجام شده با همتای فلسطینی اش قرار است، استرالیا در سال آینده نیز 43 میلیون دلار در امور مختلف آموزشی، بهداشتی و مدیریت شهری به دولت فلسطین کمک کند.

طبق گزارش شبکه ای بی سی استرالیا، اگرچه بخشی از اعضای حزب لیبرال این کشور درخواست همسویی استرالیا با آمریکا در موضوع انتقال سفارت را داشتند، اما اظهارات مقامات ارشد کانبرا حاکی از آن است که این کشور دراین زمینه اقدام مشابهی نخواهد داشت که البته این موضوع به معنای حمایت کامل استرالیا از فلسطین محسوب نمی شود.

کانبرا در ماه گذشته به قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه اسرائیل رای منفی داد تا آمریکا و صهیونیست ها را در این زمینه مورد حمایت قرار دهد.

شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد 28 اردیبهشت به اعزام تیمی از محققان بین المللی جنایات جنگی برای بررسی تنش های اخیر در مرز نوار غزه با اسرائیل رأی داد. این مصوبه درحالی با استقبال اکثریت اعضا قرار گرفت که با رأی منفی آمریکا ، استرالیا و مخالفت شدید اسرائیل روبرو شد.

دراین رای گیری از میان 47 عضو شورا صرفا دو کشور آمریکا و استرالیا به آن رأی منفی و 14 کشور از جمله بریتانیا و آلمان رأی ممتنع دادند که البته در نهایت این قطعنامه با 29 رأی مثبت تصویب شد.

براساس این قطعنامه تیم بازرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل باید موارد تخلف و همچنین موارد مرتبط با اعمال جنایات جنگی صهیونیست ها علیه مردم فلسطین از 30 مارس (10 فروردین) تاکنون را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد.

نماینده استرالیا در سازمان ملل با این ادعا که این تحقیقات ممکن است بیطرفانه نباشد، به قطعنامه رای منفی داد.

این درحالی است که از روز 23 خرداد سال جاری ساکنان نوار اشغالی غزه هر جمعه برای تأکید بر حق بازگشت خود به سرزمین‌های اشغالی در مرز با اسرائیل تظاهرات اعتراضی برگزار می‌کنند، اما این تظاهرات آرام تاکنون با سرکوب گسترده نظامیان صهیونیستی روبه رو شده است.

اگرچه آمار دقیقی از تلفات ناشی از حملات نظامیان اشغالگر فلسطین در نواراشغالی غزه ارائه نشده اما برخی رسانه ها گزارش دادند تاکنون بیش از 130 نفر از معترضان شرکت کننده در این تظاهرات کشته و افزون بر هزاران نفر نیز مجروح شده اند که بیشترین آمار مربوط به تظاهرات اعتراض آمیز فلسطینی‌ها در روز انتقال سفارت آمریکا به قدس بوده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۲۰۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان