//
کدخبر: ۴۰۶۰۳۹ //

پیش بینی بورس فردا ۲۳ خرداد ۱۴۰۲

بورس تهران امروز نیز برای سومین روز متوالی با کاهش نماگرهای خود مواجه شد و حتی گروه‌های ریالی نیز نتوانستند از فرصت ایجاد شده استفاده کنند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

پیش بینی بورس فردا ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
به گزارش فرتاک نیوز،

بورس امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که همه منتظر بودند به دلیل خبرهای مثبت منتشر شده از سمت توافق هسته‌ای و کاهش نرخ دلار، تقاضای خوبی را برای گروه‌ها و نمادهای ریالی و برجامی شاهد باشند. شروع بازار در دقایق اول نیز تا حدی این انتظار را برآورده کرد اما طولی نکشید تا فروشندگان با قدرت بالایی وارد معاملات شوند و بخش عمده‌ای از بازار را بدون توجه به دلاری یا ریالی بودن، تا محدوده‌های پایین دامنه نوسان روزانه و حتی صف فروش عقب برانند. در نهایت شاخص کل بورس در پایان بازار امروز با کاهش ۲.۸۴ درصدی همراه شد و به محدوده ۲.۱۴۵ میلیون واحدی رسید و شاخص هم‌وزن نیز افت ۲.۵۲ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام نیز با ثبت عدد ۱۰۶۴۱ میلیارد تومانی همچنان در سطوح ضعیفی باقی مانده و شاهد خروج پول ۱۲۲۵ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

 

اینکه بورس تهران با وجود نکات مثبتی که توافق هسته‌ای و کاهش نرخ دلار برای آن دارد، همچنان روی سرخی به سهامداران نشان می‌دهد، می‌تواند ناشی از برخی مسائل همچون نااطمینانی به سیاستگذار اقتصادی، وابستگی بالا به انتظارات تورمی و حتی کنترل معاملات از سطوح بالا باشد و تمامی این موارد نگرانی از افت بیشتر را به اولویت رفتار فعالان بازار تبدیل کرده است. در ادامه با بررسی شرایط موجود و نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص کل بورس، به پیش بینی بورس فردا می‌پردازیم.

بورس به دلار هم‌مسیر می‌شود؟

روند کاهشی قیمت دلار که از هفته گذشته آغاز شده بود، روز گذشته رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و شاهد کاهش نسبتا سنگینی در نرخ دلار بازار آزاد هستیم. اسکناس آمریکایی طی هفته‌های گذشته اغلب در محدوده ۵۱ هزار تومانی نوسان می‌کرد، در زمان نگارش این گزارش وارد کانال ۴۶ هزار تومانی نیز شده که بیش از ۲ هزار تومان از ریزش آن تنها به دو ساعت بازمی‌گردد. خبرهای ضد و نقیض حول توافق هسته‌ای موجب شد تا خوش‌بینی‌هایی از احتمال از سرگیری مذاکرات و یا دستیابی به یک توافق بین ایران طرف‌های غربی افزایش یابد و بازار ارز نیز به عنوان اثرپذیرترین بازار از این اتفاق، با کاهش نرخ مواجه شود. در کنار این اتفاقات، صحبت‌های روز گذشته رهبری این خوش‌بینی را دوچندان کرد. رهبری عنوان کرد که توافق اشکالی ندارد اما نباید در زیرساخت‌های هسته‌ای تغییری ایجاد شود. برداشت‌ها از این سخنان به این شکل است که گویا ایران اکنون حاضر است که توافق هسته‌ای را به سرانجام برساند اما ممکن است تنها بر سر برخی مسائل اختلاف نظر باشد که البته مشخص نیست در پشت پرده درباره این موارد نیز اتفاق نظری صورت گرفته است یا خیر.

به هرحال شوک وارد شده به قیمت دلار در بازار آزاد، تمامی بازارها از جمله بورس تهران را نیز تحت تاثیر قرار داده است و با وجود اینکه دلار محاسباتی در بازار سهام و فروش شرکت‌های بورسی با بازار آزاد فاصله‌ زیادی دارد، نمی‌توان از تاثیر روانی آن چشم‌پوشی کرد زیرا همین انتظارات می‌تواند به کاهش تقاضا در بازار سهام و حتی نرخ فروش محصولات شرکت‌ها نیز منجر شود. نگاهی به روند معاملات صندوق‌ها در بازار یکشنبه و پس از ساعت ۱۲:۳۰ نیز به خوبی نشان می‌داد که پس از انتشار این صحبت‌ها، فشار فروش زیادی بر صندوق‌ها وارد شده و قیمت‌ها نسبت به تایم اصلی معاملات کاهش زیادی داشته است که سیگنالی برای افزایش فروشندگان در بورس امروز بود. به هرحال فعلا به نظر می‌رسد که بازارها در یک شوک منفی قرار دارند و این اتفاق می‌تواند تا مشخص شدن قطعی مسائل سیاسی کشور ادامه داشته باشد اما انتظار می‌رود که روند آن در روزهای آینده کندتر باشد.

امید در لحظات آخر

در یک ساعت پایانی بازار امروز و پس از بازگشایی نماد خودرو که با کاهش بیش از ۶ درصدی همراه بود، نشانی از تقاضا در معاملات شکل گرفت و صف فروش بسیاری از نمادها جمع آوری شدند و نماد خساپا نیز حتی توانست برای مدتی به محدوده مثبت وارد شود. با این حال اما تقاضا به قدری قدرتمند نبود که شرایط معاملات را به طور کامل تغییر دهد.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به تمامی نکات ذکر شده در بالا و وضعیت تکنیکالی شاخص کل بورس، انتظار می‌رود که بورس فردا نیز با کاهش نماگرهای خود مواجه شود اما شدت عرضه‌ها نسبت به امروز کمتر خواهد بود و برخی از گروه‌های ریالی روز بهتری را سپری می‌کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۶۰۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان