//
کدخبر: ۲۶۴۶۹۵ //

۱۸ خرداد ۶۴ روزی خونین با ۱۴۶ شهید در ایوان

رژیم بعث عراق ۱۸ خرداد سال ۱۳۶۴ هجری خورشیدی با بمباران شهر ایوان یکی از حوادث حزن‌انگیز جنگ ایران و عراق را در تاریخ دفاع مقدس رقم زد، روز خونینی که ۱۴۶ نفر قربانی سیاست‌های خصمانه این رژیم شدند.

۱۸ خرداد ۶۴ روزی خونین با ۱۴۶ شهید در ایوان

به گزارش فرتاک نیوز، یکی از بدترین شکل جنگ ها بمباران های ویرانگر آن است که طرف های جنگ به منظور کاهش توان اقتصادی و تضعیف روحیه دشمن دست به بمباران شهرها و کشتار غیرنظامیان می زنند که باعث می شود تا بسیاری از خانواده ها از میان بروند.

سال ها قبل که دشمن بعثی نقشه شوم تهاجم به خاک ایران اسلامی را در سر می پروراند در ۳۱ شهریور سال ۵۹ ناجوانمردانه به خاک کشورمان حمله کرد، در این بین استان ها و شهرهای مرزی و همجوار با کشور عراق بیشترین حملات و زخم ها را از همسایه خویش برداشتند و به دلیل مجاورت از تهاجم هوایی و زمینی بیشتر از سایر مناطق کشور خسارت دیدند.

جنگ برای ایلامی‌ها زودتر از باقی کشور آغاز شد اولین تجاوز نظامی عراق به مرزهای ایران اسلامی تنها ۲ ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سیزدهم فرودین سال ۵۸ به مهران صورت گرفت همانطور که مهم‌ترین هجوم زمینی عراق قبل از آغاز رسمی جنگ از ۱۹ تا ۲۴ شهریور ۱۳۵۹ در منطقه میمک شهرستان ایلام رخ داد.

شهرستان ایوان با وجود وسعت کم از مساحت کل استان ایلام، یکی از نقاط راهبردی مهم کشور است، زیرا از شمال بر سر راههای ارتباطی گیلان غرب، سومار و قصر شیرین از توابع استان کرمانشاه که همگی از شهرهای مرزی هستند واقع شده است.

همچنین این شهرستان علاوه بر اینکه در نزدیکی معبر وصولی بعقوبه ـ بلدروز ـ مندلی در خاک عراق و سومار در خاک ایران واقع شده است، به نوعی عقبه و محل پشتیبانی جبهه نبرد رزمندگان اسلام در صورت هرگونه رویارویی نظامی با کشور عراق نیز محسوب می شد.

شهرستان ایوان در پایان جنگ شاهد هجوم نیروهای زرهی دشمن بعث از طریق جاده سومار به ایوان و تنگه کوشک بود که با اقدام به موقع رزمندگان و عشایر ایوان دشمن مجبور به عقب نشینی از مناطق غربی این شهرستان شد.

شهر ایوان از آنجا که در پشتیبانی از جبهه میانی جنگ و به خصوص جبهه سومار نقش مهمی داشت، بارها مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت.

در اواخر تیر ماه سال ۱۳۶۷ و پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، ارتش عراق سومار را اشغال کرد و با عبور از پل هفت دهنه و جاده سومار ایوان با هدف قطع ارتباط دو استان ایلام و کرمانشاه و تصرف شهرستان ایوان وارد تنگه کوشک شد.

مردم شهرستان ایوان پس از اطلاع از حمله عراق با تشکیل بسیج مردمی و با حمایت ارتش به ویژه هوانیروز و ژاندارمری به مقابله با نیروهای رژیم بعث در منطقه تنگ کوشک پرداختند.

دفاع حماسی نیروهای مدافع شهر و بسیج مردمی موجب عقب نشینی رژیم بعث عراق شد در حالیکه افزون بر تلفات، ۴۶ نفر از نیروهای بعثی اسیر شدند و تعدادی از جنگ افزارهای زرهی توسط مردم منهدم شد.

قرارگاه چهل‌ زرعی و تنگه کوشک به خوبی خاطرات رزمندگان در آن روزهای سخت و دشوار نبرد با دشمن بعثی را به خاطر دارد که چه جوانان غیوری با رشادت و از خود گذشتگی خالق حماسه‌های همیشه جاوید شدند و برگ‌های زرین تاریخ دفاع مقدس را به نام خود ثبت کردند، شهادت خرم‌ رودی، دوبرا و فلاحی‌ها در حماسه سارات و کوشک برای همیشه ماندگار شد و اکنون بنای یادبود و سنگ نوشته این شهیدان یادآور حد نهایی پیشروی دشمن در شمال استان ایلام و ایوان است.

به همین دلیل از آنجا که ایوان در پشتیبانی از جبهه میانی جنگ و به خصوص جبهه سومار نقش مهمی داشت، بارها مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت.

بر اثر همین حملات هوایی عده ای از ساکنان شهر ایوان به ناچار در میان دشت و صحرا آواره شدند و زندگی را در گرما و سرما در زیر چادرها ادامه دادند، حال آنکه هرگز از احتمال بمباران روستاهای اطراف و تحمل تلفات سنگین انسانی در امان نبودند.

هرگاه آرامشی نسبی برقرار می شد، عده ای به شهر باز می گشتند و زندگی روزمره را به همراه تعدادی که در شهر مانده بودند از سر می گرفتند؛ دشمن نیز از طریق رسانه ها و عوامل نفوذی خود در منطقه اقدام به اجرای عملیات روانی می کرد و با بمباران گاه و بیگاه شهر و روستاهای اطراف، ساکنان بومی را از ماندن در خانه خود می ترساندند.

۱۸ خرداد خونین ایوان

در چنین روزی و در طلوع خورشید صبح روز شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۶۴ هجری شمسی و بازگشت مردم به منازل خود آغاز یک زندگی را در یکی از گرم ترین روزهای سال در این دیار نوید داد، اما در چشم بر هم زدنی اوضاع به کلی عوض شد، جنگنده های بمب افکن نیروی هوایی ارتش بعث عراق در آسمان ایوان نمایان شدند و بمب های خود را بر سر مردم بی گناه و خانه های این دیار فرو ریختند و جنایت و فاجعه ای دردناک را در تاریخ رقم زدند.

شهر ایوان در طول جنگ تحمیلی هشت بار مورد تعرض هوایی قرار گرفت که ۲۹ شهید و ۹۶ مجروح در پی داشت اما در خون بارترین این حملات در ۱۸ خرداد ماه سال ۱۳۶۴ شهر ایوان مورد حمله وحشیانه سه فروند هواپیمای دشمن قرار گرفت که بر اثر آن ۱۴۶ نفر شهید و ۷۰۰ نفر دیگر مجروح شدند و شنبه خونین ایوان رقم خورد.

تمام شهر پر از دود و آتش شد، در کوچه و خیابان‌های شهر پیکرهایی آغشته به خون پیر و جوان و کودک و زن و مرد زیر آوار افتاده بودند، مردمی که خود را در هوای گرم خردادماه برای استقبال از اولین شب‌های قدر رمضان آماد می‌کردند، در چشم به هم زدنی خود قدر یافتند و با کینه دشمن، شربت شهادت نوشیده و با زبان روزه و لب هایی تشنه پر گشودند.

این حمله هوایی هیچگاه از ذهن مردم شهرستان ایوان فراموش نخواهد شد، شهرستان شهید پروری که همیشه و در تمام عرصه ها دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کرده و خدمات زیادی به ایران اسلامی ارائه داده است.

مقاومت سرسختانه مردم ایوان و اصرار آنها بر تخلیه نکردن شهر ،حضور گسترده جوانان در جبهه های نبرد در شرایطی که شهر زیر گلوله باران و حملات هوایی و موشکی بی وقفه دشمن بود و پشتیبانی از جبهه ها نشان از ایثار و از خودگذشتگی مردم شهرستان ایوان در دوران هشت سال دفاع مقدس دارد.  

یاد و نام این شهیدان و ایثارگران برای همیشه در تاریخ ماندگار حماسه و ایثار این مرز و بوم گرامی باد.

شادی روح مطهر شهدا صلوات

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۴۶۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان