//
کدخبر: ۱۹۹۲۶۱ //
فرتاک ایلام:

رهای پروژه ملی به حال خود

طرح چهار خطه کردن محور ایلام-مهران به عنوان مسیر اصلی تردد زائران اربعین به دلیل مشکلات مالی به حال خود رها شده و عملا تعطیل است.

رهای پروژه ملی  به حال خود
به گزارش فرتاک نیوز،

 مرز مهران در استان ایلام طی پنج سال گذشته شاهد کنگره عظیم اربعینبوده که باعث شده نام مهران و ایلام را جهانی کند.

طی سال‌های گذشته استقبال وصف ناپذیر زائران اربعین حسینی از مرز بین‌المللی مهران برای تشرف به عتبات‌عالیات باعث توجه بیشتر به زیرساخت‌های استان شد.

به همین منظورطرح چهارخطه کردن محور ایلام به مهران بعنوان  یکی از مهمترین نیازهای زیرساختی استان کلید خورد، محوری که بارترافیک سنگین آن در روزهای منتهی به اربعین حسینی برای زائران کلافه کننده بود.

حال بعد از گذشت چهار سال از اجرای این طرح و تبدیل شدن به یک بزرگراه استاندارد به جز در چند محور کوتاه  هنوز به سرانجام نرسیده است.

بنابر پیش‌بینی‌ مسئولان کشوری و استانی امسال به دلیل حذف ویزا شاهد استقبال بیشتر مردم از همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی خواهیم بود که طبعا بار ترافیک در محور ایلام به مهران را دو برابر خواهد کرد.

اما سوال اینجاست در چهار ماهی که به اربعین ۹۸ مانده آیا این طرح به سرانجام می‌رسد یا خیر؟ سوالی که جواب آن به اعتبارات گره خورده ولی اتمام این پروژه برای بحث ترافیک و نظم و امنیت زائران بسیار حائز اهمیت است.

نبود اعتبارات به عنوان بزرگ‌ترین مانع بر سر راه شتاب طرح قرار دارد و پیمانکاران این پروژه هنوز بسیاری از مطالبات خود را دریافت نکرده و برای ادامه کار با مشکل مواجه هستند.

هم اکنون عملاً کار اجرای پروژه در فاصله اندک به اربعین ۹۸ تعطیل است، با اینکه مسئولان استان از اتمام پروژه تا اربعین ۹۸ خبر می‌دهند، اما روند پروژه این را نشان نمی‌دهد.

مسئولان استان ایلام و وزارت راه و شهرسازی در بازدید مکرر از این طرح طی سال های گذشته وعده تکمیل تا اربعین 98 را داده بودند که عملا محقق نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه وشهرسازی در یکی از آخرین بازدیدهای مسئولان کشوری از محور ایلام مهران گفت :بزرگراه ایلام به مهران به عنوان پروژه ملی در دستور کار بوده و عزم ملی برای اتمام بزرگراه «ایلام-مهران» جدی است.

رئیس پلیس راه ایلام نیز گفت: بهسازی زیرساخت‌ها از جمله مسیر کمربندی غربی مهران، پایانه مسافربری برکت تعریض مسیر کمربندی جنوبی منتهی به پایانه برکت، جداسازی و مصون‌سازی مسیر خروجی مهران تا پایانه مرزی و ایمن‌سازی مسیر جایگزین ایلام-ملکشاهی-مهران و محور فرعی ماربره امری ضروری برای مدیریت ترافیک در ایام اربعین حسینی است.

رضا همتی زاده افزود: یکی از مهمترین نیازهای جدی زیرساختی در استان ایلام تکمیل پروژه چهار خطه کردن مسیر ایلام-مهران است چراکه این مسیر پر ترددترین مسیر ارتباطی ایلام است و متاسفانه بیشترین تصادفات استان هم در این محور صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام جاده ایلام-مهران بیش از ۲۰درصد تصادفات سطح استان را به اختصاص داده است.

رها شدن و مشکلات مالی پروژه چهارخطه کردن محور ایلام-مهران در حالی به وضوح قابل مشاهده است که استاندار ایلام در این ارتباط اظهار داشت: جاده ایلام-مهران به عنوان مهمترین پروژه زیرساختی اربعین در استان ایلام بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تاکنون بالای ۹۰ درصد بزرگراه ایلام به مهران انجام شده اما پیمانکار ۷۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار است که پیگیر پرداخت مطالبات هستیم .

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه بیش از ۶۵ درصد زوار از مرز مهران تردد می‌کنند، اظهار داشت: امسال پیش‌بینی شده در ایام اربعین تردد زوار در مرز مهران با توجه به حذف ویزا چند برابر شود، قطعاً آماده شدن این جاده جزو اولویت‌های اصلی استان است.

در همین حال مدیر کل راه و شهرسازی ایلام نیز ضمن تشریح آخرین وضعیت پروژه چهار خطه کردن جاده ایلام-مهران گفت: این مسیر یکی از مهمترین پروژه‌های راهسازی کشور است که تاکنون برای این طرح بالای ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

علی‌اصغر کاظمی عنوان کرد: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل چهارخطه شدن مسیر ایلام -مهران نیاز است.

وی گفت: با پیگیری‌های مکرر طی یک سال گذشته تاکنون میزان اعتبارات تزریق شده به پروژه بزرگراه ایلام- مهران افزایش چشمگیری داشته هر چند که هنوز پیمانکاران مطالبات زیادی در این زمینه دارند.

مدیر کل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به اینکه هم اکنون این پروژه در سه قطعه در حال اجراست، گفت: قطعه اول به طول ۱۱ کیلومتر، قطعه دوم ۱۹ کیلومتر و قطعه سوم این پروژه به طول ۳۹ کیلومتر است.

روزانه  5 هزار زائر و بالغ بر ۸۰۰ کامیون حامل کالا برای رسیدن به مرز مهران تردد می‌کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۹۲۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان