//
کدخبر: ۲۴۱۸۱ //

هشدار شدید جهانگیری به مردم

اسحاق جهانگیری یکی از کاندیداهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری است که به گمان کارشناسان در بهبود موقعیت اصلاح طلبان نقش موثری داشته است . او به دلیل فعالیت طولانی در مجلس و دولت تجربه و اطلاعات ارزنده ای برای تشریح وضعیت ایران دارد .

هشدار شدید جهانگیری به مردم

به گزارش فرتاک نیوز، جهانگیری در تلویزیون بامردم در باره مسایل گوناگون حرف زد  و به مردم هشدار دادکاری کنند که هدر دهندگان ثروت و قدرت ایران به شکل تازه برنگردند . تحلیل وی را در ادامه می خوانید:

 یکی از برنامه‌نویسان مشهور دنیا جمله تلخی دارد و می‌گوید توسعه در جهان سوم یک حرکت پاندولی است. هر وقت حرکتی به نقطه‌ای می‌رسد به جای اینکه بالا برود، برمی‌گردد. امیرکبیر وقتی خواست توسعه را شروع کند، کشته می‌شود. هم در داخل و به خصوص در خارج به محض‌اینکه می‌بینند کشورهای در حال توسعه اقدام توسعه‌ای را آغاز و نزدیک به رسیدن به نقطه‌ای هستند با ترفندهایی به دنبال بدنام کردن چهره‌های اصلی توسعه می‌افتند.

- متاسفانه دوره جدیدی آغاز شد [اشاره به دوران احمدی نژاد] در این دوره من در کنار بودم و در هیچ مسئولیت دولتی نبودم، نگاه می کردم و البته برای اینکه از مردم فاصله نگیرم یک ماهنامه‌ای به نام «صنعت و توسعه» منتشر کردم تا تجربیاتم را حتی به مدیرانی که از لحاظ سیاسی اختلاف‌نظر داشتیم، ارائه دهم بلکه مسیر به درستی طی شود.

-'مسیر توسعه کشور منحرف و سرمایه‌های انسانی و مادی کشور نابود شد و معلوم نیست 700 میلیارد دلار سرمایه کشور چگونه هزینه شد. اگر کسی از این غصه بمیرد جای سرزنش نیست. چی شد با این کشور این کار را کردند؟ مگر مردم چه بدی کرده بودند و ایران چه جرمی مرتکب شده بود که با منابع و نیروهای انسانی آن این گونه برخورد شد. در یک مورد، میدان مشترک نفتی ما با قطر تا سال ۸۴ به صورت مساوی برداشت می‌شد اما در سال ۹۲ متاسفانه آنها دو برابر ما برداشت می‌کردند و حق ملت ایران را غارت می کردند.

- قیمت ارز در داخل کشور بالا می رفت، فکر می کردند که راه اینکه قیمت ارز را پایین بیاورند ظرف 17 ماه 22 میلیارد دلار در بازار دوبی وبازار استانبول فروختند تا قیمت ارز در تهران پایین بیاید. 30 درصد آن را یک صرافی فروخت البته پرونده شد و افراد دستگیر شدند و از سرنوشت آن خبری ندارم. در آن موقع جیب ایرانی‌ها را می‌گشتند تا فردی که می خواست از ایران خارج شود بیش از ۵ هزار دلار بیشتر نباید با خود از کشور خارج بکند. هر ارزی که از کشور خارج می شود باید به جای آن یک کالایی وارد کشور شود.

- در آن دوران از این تصمیم ها زیاد گرفته شد و  آواری بر سر اقتصاد ایران ریخته شد، افزود: علاوه بر آوار اقتصادی در کشور یک آوار سیاسی در کشور هم ایجاد شد، کی فکر می‌کرد فرزندان انقلاب و رهبری روبه روی هم قرار بگیرند؟ اتفاقات عجیبی است، متاسفانه این اتفاق رخ داد. گفتنش خیلی تلخ و دردآور است و نگفتنش هم اینکه ممکن است بعضی ها فکر کنند یک دوره ای بود و تمام شد و مردم هم فراموش کردند و می توانیم با عوض کردن رنگ به شکل دیگری به جلو بیاییم، نه، مردم ایران به هوش و مواظب باشید، تاریخ نباید این گونه تکرار شود، ما نسلی هستیم که حضور داشتیم و دیدیم.

- قیمت ارز و سکه در سال 91 و 92 لحظه ای تغییر می‌یافت. سال ۸۴، قیمت دلار ۸۰۰ تومان بود ولی در سال ۹۲، حدود چهار هزار تومان بود. سکه ۸۰ هزار تومان بود ولی در سال ۹۲ یک و نیم میلیون تومان شده بود. کسانی که الان شعار می‌دهند و می‌گویند یکی، دو ساله می‌توان بیکاری را حل کرد، چرا دیروز را فراموش کرده‌اند؟ شاغلین کشور در سال 84، 22 میلیون و 600 هزار نفر بود و در سال 91 یعنی بعد از گذشت 7سال خالص ایجاد اشتغال صفر بود یعنی طبق آمار مرکز آمار 22 میلیون و 600 هزار نفر شاغل داشتیم لذا وقتی می خواستیم کار را شروع کنیم ابتدا باید آواربرداری می کردیم.

- من برای فهم مطلب می‌خواهم مثالی بزنم. پلاسکو سوخت. شاید من اولین نفری بودم که به شهردار زنگ زدم و ایشان گویا در خارج از شهر بودند. در هر صورت پلاسکو در عرض دو ساعت آتش گرفت، در عرض چند ثانیه فروریخت و در عرض چند روز آواربرداری شد و در عرض چند سال ساخته می‌شود. وضعیت کشور نیز همین گونه است.

- خوشبختانه در حال حاضر ماشین اقتصاد کشور از دره بیرون آمده ولی این ماشین داغان شده است، گفت: ما در مسیر توسعه قرار گرفته‌ایم. موفق شدیم در این دوران تورم را از ۴۰ به حدود 6.8 درصد کاهش بدهیم. این برای خیلی ها باورکردنی نبود و برای همین هم است که کسی امروز از تورم حرف نمی‌زند و نمی‌گوید در زمان کوتاهی این مشکل را حل می‌کنیم. رئیس جمهوری برای حل این مساله وقت گذاشت و در هفته دو جلسه با حضور ایشان برگزار می‌شد و در هر صورت رونق شروع شده است.

 

- فکر نمی‌کردند برجام و توافقی حاصل شود ولی با انتخاب یک تیم قوی دیپلماتیک توافق هسته‌ای صورت گرفت. رئیس جمهوری در این باره وقت گذاشت. مقام معظم رهبری با هدایت‌ها و حمایت‌هایشان کار را دست گرفتند و ما به همه اهداف‌مان در برجام رسیدیم. ما ایران‌هراسی را به ایران دوستی تبدیل کردیم و ریسک های مهمی را از ایران دور کردیم، مگر یادمان رفته که به بهانه تحریم چه فسادهایی در این کشور رخ داد و چه منابعی هدر رفت.

- دنیا عاشق کار کردن با ایران شده‌ و ما شاهد هجوم هیات‌های شرق و غرب به ایران هستیم، گفت: آمریکایی‌ها بعد از انقلاب نمی خواستند ایران حتی یک هواپیما بخرد و ما را تحریم کرده بودند اما امروز چرا با ما توافق کردند و می‌گویند چرا این توافق و معامله را خبری نمی‌کنید. ملت ایران شما دارای بزرگترین تمدن جهانی هستید.

- منابع خارجی در حال آمدن است و حرکت اقتصاد شروع شده است، افزود: صادرات غیرنفتی ایران افزایش یافته است. در سال ۹۴و ۹۵، میزان صادرات غیرنفتی ما از میزان واردات فزونی گرفته است که در تاریخ ایران بی‌سابقه است. قبلا نفت می‌فروختیم و کالا وارد می‌کردیم ولی اکنون کالای غیرنفتی صادر می‌کنیم و کالا وارد می‌کنیم.

- قدر مدیران مان را بدانیم و نگذاریم آنها با تهمت از صحنه خارج شوند. چگونه به ناگهان خانه مسئولان دولت را نشان می‌دهند. یکی از آنها، درخصوص خانه من بود که دروغ بود و خانه همسایه‌ام را نشان دادند. بنده با شفافیت کامل مسئولین از نظر مالی موافق هستم، ولی همه (یعنی سه قوه، نیروهای مسلح ) در یک شفافیت و اتاق شیشه ای قرار بگیرند و خانه همه مسئولان نشان داده شود.

- دولت آینده را به عنوان دولت آینده و امید نامگذاری کرده ام. مهمترین سرمایه این کشور امید است و ما با امید می توانیم آینده ایران را خوب بسازیم. از نظر اقتصادی باید رشد اقتصادی کشور را تداوم دهیم، باید ایجاد اشتغال کنیم. برنامه‌های بسیار دقیقی برای توسعه اشتغال تهیه شده است. کارنامه من در ایجاد اشتغال در وزارت صنایع، در همین دولت و در دو سال اخیر، هر سال حدود 650 هزار شغل ایجاد شده است.

 

 

منبع: اتاق خبر24
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۱۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان