//
کدخبر: ۲۳۴۸۱۱ //

رییس قوه قضاییه: ناامید کردن مردم گناهی نابخشودنی است

رییس قوه قضاییه با اشاره به اینکه امروز در دل مردم نسبت به کار دستگاه قضا امید ایجاد شده است گفت: باید این امید را در دل مردم زنده نگه داشته و اجازه ندهیم که ناامیدی ایجاد شود، اگر امیدی که در دل این مردم پدید آمده به ناامیدی ختم شود گناهی نابخشودنی است.

رییس قوه قضاییه: ناامید کردن مردم گناهی نابخشودنی است
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در ادامه سفر یک روزه خود به استان البرز در جمع قضات و کارکنان دادگستری البرز با بیان اینکه کار مردم باید به روز، طبق قانون و عدالت انجام شود اظهار داشت: اگر در رسیدگی به پرونده ها کم کاری صورت گیرد ناامیدی ایجاد می کند که این ناامیدی تنها قائل به شخص نیست بلکه از کل دستگاه قضا و سیستم ناامید می شوند.

وی اضافه کرد: برخی از اجتماعات افزایش یافته و افراد می آیند چون امید دارند که گره ای از کارشان برداشته می شود اگر این گره ها را باز کردیم در اینصورت امیدها افزایش می یابد، اینکه کسی خواهان رسیدگی به پرونده اش است وظیفه ما است که آن را انجام بدهیم.

رئیسی با بیان اینکه شما در خط مقدم دفاع از حقوق مردم هستید گفت: در این میان زمینه های لغزش وجود دارد که در چنین لحظاتی خدا را باید یاد کنید، تصور نکنید فقط این قضات هستند که باید پاسخگو باشند، در انجام کار ثواب قضات، کارکنانی که آنان را همراهی می کنند شریک و اگر انحرافی نیز پیش بیاید آنها نیز باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: کسانی که در مجموعه قضایی فعالیت دارند همواره باید به خود متذکر شوند که امروز قلم و حضور آنها موثر بوده و این تاثیر ایجاب می کند که یک مراقبت نسبت به اندیشه خود داشته باشند، شیرین ترین لحظه برای ما لحظه ای است که تبسمی بر لبان یک صاحب حق بنشیند.

رئیسی با بیان اینکه خلق و خوی شهید لاجوردی موجب شده بود تا در آن زمان تعدادی در زندانیان توبه و تحول صورت گیرد عنوان کرد: تکریم نسبت به همکاران و ارباب رجوع از مهم ترین مسائل است چرا که یک برخورد خوب تا سالها در اذهان باقی می ماند.

وی ادامه داد: کثرت کار و پرونده ها در دادگستری ها وجود دارد، اما تاکید بر سلامت دستگاه قضا و این مساله اولویت ما است، تمام اجزای قوه قضاییه نسبت به ارتقای این سلامت باید کوشا باشند و این واقع نمی شود مگر در پرتو عنایت پروردگار و تقوی الهی.

رئیسی گفت: زمانی یک سازمان ایمنی بخش است که با کجی، ظلم و خطا آلوده نشود باید خطاهای کوچک بزرگ و فساد کم هم زیاد تلقی شود، کسی که به دستگاه قضا آمده اقتضائات خودش را داشته و نیاز به مراقبت بیشتر دارد.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به کمبودهای اشاره شده از سوی کارکنان و قضات دادگستری البرز اشاره و افزود: پیش از این سفر، هیاتی به استان اعزام کمبودها را بررسی و گزارش ها را جمع بندی کردند که در نخستین جلسه شورای عالی قوه قضاییه این موارد مطرح می شوند.

وی ادامه داد:همچنین پنج هیات به شهرستان و 10 هیات در مرکز استان حضور داشتند که با هدف بررسی کامل مشکلات البرز نخستین جلسه شورای عالی قوه قضاییه با حضور استاندار و نماینده ولی فقیه به این استان تخصیص می یابد.

تشویق قضات یکی دیگر از مواردی بود که توسط کارکنان و قضات دادگستری البرز مطرح  که ریاست قوه قضاییه ضمن تائید این اقدام اظهار داشت: اکثریت قضات ما از نیروهای صالح، کارآمد، دلسوز وچهره های پرکار و خدمتگزاری هستند، اما تاکید ما بر مبارزه با فساد  بوده و اینکه یک تخلف و فساد در گوشه دستگاه قضا برای این دستگاه زیاد است.

رئیسی در ادامه به مساله بهره وری و واقعی شدن آن اشاره و خاطرنشان کرد: از سوی معاونت راهبردی سازوکار جدیدی نسبت به بهره وری در دستور کار قرار گرفته تا این مساله هر چه بیشتر به عدالت نزدیک و نزدیک تر شود، در واقع عدالت باید نسبت به سختی کار، کارکنان و قضات در نظر گرفته شود.

تعطیلی روزهای پنجشنبه یکی دیگر از مواردی بود که توسط کارکنان و قضات دادگستری البرز عنوان شد که ریاست قوه قضاییه در این رابطه گفت: خودتان عنوان می کنید که کار زیاد است بعد با این حجم کار می خواهید پنجشنبه ها را تعطیل کنید؟ طرح تعطیلی پنجشنبه ها در مجلس مطرح و رد شده، اینکه همکاران باید بتوانند به خودشان نیز برسند حرف درستی است اما با یک وضعیت خاص مواجه ایم، آمار پرونده ها در این استان ایجاب می کند که جمعه ها نیز سرکار باشید.

وی ادامه داد: به دنبال ایجاد تحول هستیم، این تحول کار مضاعف می خواهد اینکه نیروی انسانی کم است که در کوتاه مدت نمی توان آن را حل کرد، البته در حال جذب نیروها هستیم تاپایان امسال بنا داریم 6 هزار نیرو را جذب کنیم، اما این کار زمان بر است و باید در زمان حاضر با همین نیروها تحول ایجاد کنیم.

رئیسی با بیان اینکه زمان دادرسی ها را باید کوتاه کنیم خاطر نشان کرد:رسیدن به این مهم کار مضاعف می خواهد، باید کمر همت ببندیم تا بتوان هر چه بهتر طرح تحول را اجرایی و زمان دادرسی ها را کوتاه کنیم، تحول با یک اقدام متفاوت تر نسبت به گذشته انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال باید یک کار متفاوت در کشور انجام شود گفت: باید به گونه ای حرکت کنیم که پرونده رسیدگی نشده باقی نماند و تکلیف زندانیان نیز باید روشن شود.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به مطالبات بانوان شاغل در دستگاه قضا اشاره و افزود: هر امتیازی و مزایایی که قانون برای بانوان لحاظ کرده باید به نحو کامل و درست برای بانوان نیز انجام شود، با این مساله موافقم و از هیچ تلاشی در این رابطه دریغ نخواهیم کرد

رئیسی خطاب به قضات در خصوص مسائل مالیاتی آن‌ها، گفت: در کمیسیون تلفیق مجلس این مسئله مطرح و به نحوی حل شده و در حال پیگیری است.

وی در ادامه در خصوص تعیین وضعیت شورای حل اختلاف بیان داشت: لایحه ای در این رابطه در قوه قضاییه تنظیم کردیم، با توجه به اینکه این شورا مشتمل بر2 بخش اعضای شورای حل اختلاف و کارکنان آن است، صحبت هایی شده تا وضعیت کارکنان قطعی شود، اما در خصوص اعضای شورای حل اختلاف این افراد باید همچنان افتخاری باشند چرا که گاهی در میان آنان ریش سفیدانی حضور دارند که نیازی به استخدام آنها نیست.

رئیسی با بیان اینکه تلاش شده تا شوراهای حل اختلاف به معنای واقعی شورای حل اختلاف باشند افزود: قانون در گذشته یک سری صلاحیت هایی به جز رسالت اصلی برای این شورا تعیین کرده، اما اکنون قرار شده تا شوراهای حل اختلاف به معنای واقعی در رسالتی که دارند فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: برخی پرونده ها از جمله تهدید و توهین در دستگاه قضا مطرح می شوند در حالی که پرونده قضایی نیستند و باید در شورای حل اختلاف مطرح و رسیدگی شوند، چرا که با شاکی خصوصی آغاز و با رضایت آن حل می شود.

رییس قوه قضاییه گفت:با تصویب لایحه مربوط به شورای حل اختلاف در مجلس، وضعیت نیروها، صلاحیت و جایگاه آن در کشور تثبیت شود.

رئیسی در بخش دیگری درخصوص رسیدگی به مشکلات استان البرز عنوان کرد: البرزاستانی مهاجر پذیر بوده و در کنار آن یک قطب صنعتی بزرگ نیز است ، معبری برای 13 تا 14 استان کشور و نزدیکترین استان به پایتخت کشور است، با این شرایطی که دارد مشکلاتی نیز از جمله تغییر کاربری، زمین خواری و قاچاق کالا آن را تهدید می کند بنابراین اقتضای یک کار مضاعف را می طلبد و انتظار ما این است که هیچ پرونده ای بدون اقدام مناسب باقی نماند.

وی ادامه داد: مشکلاتی توسط برخی تعاونی ها و موسسات مالی و اعتباری ایجاد شده که مردم را گرفتار کردند، این مسایل باید در استان به صورت جدی پیگیری و اگر نیاز بود موارد را به مرکز آورده تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

رئیسی با بیان اینکه پرونده در دستگاه قضایی نباید بن بست داشته باشد گفت: اینجا مکانی است که مردم باید احساس کنند که با مراجعه به عدلیه و دستگاه قضا، حق آنها گرفته می شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۴۸۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان