//
کدخبر: ۹۵۴۷۲ //
محمد شریعتمداری:

سیاست ما سرکوب نرخ ارز و تثبیت آن نیست

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست ما سرکوب نرخ ارز و تثبیت آن نیست بلکه سعی می‌کنیم نظام مدیریت شده ارز را اجرا کنیم.

سیاست ما سرکوب نرخ ارز و تثبیت آن نیست
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از صداوسیما؛ محمد شریعتمداری در نشست حمایت از کالای ایرانی با تاکید بر اینکه باید سرمایه نظام بانکی و بانک‌های دولتی از طریق منابع صندوق توسعه ملی بیشتر شود تا قدرت وام‌دهی آن‌ها افزایش یابد گفت: اگر از واحدهای تولیدی بر اساس خوداظهاری مالیات دریافت شود عملکرد بهتری خواهند داشت.

وی درباره نرخ ارز نیز با بیان اینکه سیاست ما سرکوب نرخ ارز و تثبیت آن نیست، بلکه تلاش ما اجرای نظام مدیریت شده ارزی است، به میزان پیشرفت‌های کشور در بخش صنعت اشاره کرد و گفت: تعداد واحدهای تولید صنعتی از ۸۵۴ واحد در سال ۵۷ به ۸۴ هزار و ۲۸۷ واحد و تعداد معادن فعال در این مدت نیز از ۱۹۵ واحد به ۶ هزار و ۴۵۵ رسیده است.

شریعتمداری با بیان اینکه در ابتدای انقلاب کمتر از ۳ میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی داشتیم که هم‌اکنون به بیش از ۶۷ میلیون تن رسیده است، اضافه کرد: تولید یخچال و فریزر از ۶۰۰ هزار دستگاه به حدود ۶ و نیم‌میلیون دستگاه، تولید تلویزیون از ۱۰۰ هزار دستگاه به بیش از ۶ میلیون دستگاه، تولید دارو از ۲۷ میلیون قطعه به ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه و تولید پودر شوینده نیز از ۲۸۸ هزار تن به یک میلیون و ۶۸۱ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید سیمان از حدود ۷ میلیون تن به ۸۶ میلیون تن، تولید مس کاتوت به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن، تولید آلومینیوم از ۴۵ هزار تن به ۴۵۷ هزار تن و کاشی زینتی نیز از ۱۲ میلیون متر مربع به ۶۰۰ میلیون متر رسیده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در صنعت مواد لبنی شش میلیارد دلار صادارت داریم افزود: در زنجیره فولاد میزان تولید از ۲.۴ میلیون تن در ابتدای انقلاب به ۲۰۰ میلیون تن رسیده است و اکنون نیز ۱۱۰ میلیون تن ظرفیت جدید در حال ایجاد است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: سال گذشته بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ واحد جدید صنعتی با سرمایه ۳۰ هزار میلیارد تومان تاسیس و آماده بهره‌برداری شد که از نظر تعداد چهار درصد، از نظر ارزش ۳.۵ درصد و از نظر اشتغال ۱۶.۲ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

وی گفت: در سال جدید نیز حدود ۲۱ هزار جواز تاسیس واحدهای تولیدی افزایش داشته است که در مقایسه با سال قبل از آن بیش از ۲۲ درصد رشد داشته است.

شریعتمداری افزود: همچنین در مصرف برق صنعتی در سال ۹۶ حدود ۹.۷ درصد، در حمل و نقل جاده‌ای ۹.۷ درصد و در ترانزیت نیز ۲۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جریمه ۵۰ میلیارد تومانی کسبه به دلیل فروش کالاهای قاچاق، گفت: این کالاها هزار و ۲۰۰ کیلومتر را تا بازار تهران طی کرده‌اند که باید در این مسیر جلوی آن‌ها گرفته می‌شد.

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد واردات کشور مواد اولیه و سرمایه‌ای است ادامه داد: بخش زیادی از مواد مصرفی وارداتی اقلامی مانند ذرت، سویا و روغن خام است که در صنعت مرغداری استفاده می‌شود.

شریعتمداری با اشاره به اینکه واردات رسمی ۶۰ میلیون دلار و از ترکیه ۲۰ میلیون دلار است افزود: تفاوت این رقم با ارقامی که گمرکات اعلام کرده است نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۵۴۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان