//
کدخبر: ۹۵۲۹۴ //

نوسانی که تولیدکننده با گوشت و پوست خود احساس کرد

نرخ ارز یکی از عوامل تعیین کننده در رشد اقتصادی هر کشوری به‌شمار می‌آید و در کشورهایی که ارز از ثبات قابل قبولی برخوردار است، دغدغه سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان برای فعالیت‌ها به حداقل می‌رسد.

نوسانی که تولیدکننده با گوشت و پوست خود احساس کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 جالب اینجاست در تغییر و نوسانات نرخ ارز فاکتورهایی  تاثیرگذار هستند که صاحبان بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی کمتر از آنها سر در می‌آورند اما چاره‌ای جز پذیرش این تغییرات تحمیلی را ندارند.

طی ماه‌های گذشته تولیدکنندگان ایرانی با گوشت و پوست خود نتیجه نوسات بازار ارز را حس کرده و برخی از آنها یک شبه با خاک یکسان شده‌اند. جالب اینجاست این وضعیت نابسامان  درست در آغاز سال حمایت از کالای ایرانی اتفاق افتاده و همین باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان نگران شوند و چشم به آینده‌ای بدوزند که  ممکن است دورنمایی خوبی نداشته باشد.

تاثیر نوسانات ارز بر قیمت کالاهای داخلی

یکی از صاحبان واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد با اشاره به تاثیر نوسات ارز بر تولید محصولاتش می‌گوید: عمده محصولات تولیدی شرکت ما لوازم آرایشی است که اغلب مواد اولیه آنها به طور غیر مستقیم از کشورهای اروپایی وارد می‌شود.

امیر محبی  ادامه می دهد: طی چند ماه گذشته با بالا رفتن قیمت ارز شاهد  افزایش قیمت مواد اولیه محصولات تولیدی شرکت بوده‌ایم که این امر در نهایت 20  درصد به  قیمت نهایی  تولیدات اضافه کرده است. متاسفانه این افزایش ناگهانی قیمت‌ها باعث کاهش میزان فروش شرکت شده و از اسفند سال گذشته تا کنون فعالیت  دو خط تولید این واحد متوقف شده است.

وی توضیح می‌دهد: بدون شک وقتی قیمت کالاهای ایرانی بالا می‌رود ذهنیت مردم ناخودآگاه به این سمت پیش می‌رود که به جای خرید کالای ایرانی چند هزار تومان بیشتر پول می‌دهم ولی کالای خارجی می‌خرم. از آنجایی که اغلب مصرف کنندگان فکر می‌کنند کیفیت کالاهای خارجی لااقل در حیطه محصولات آرایشی و بهداشتی بهتر از کالاهای ایرانی است، این نوسانات ارز و گران شدن قیمت‌ها فقط به ضرر تولیدکنندگان تمام می‌شود.

این تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی با اشاره به نام گذاری امسال با نام حمایت از کالای ایرانی توضیح می‌دهد: انتظار می‌رود مسئولان برای تحقق شعار امسال به صورت جهادی پای کار باشند و وعده وعیدها را کنار بگذارند.

مشکلات تولیدکنندگان مثنوی هفتاد من کاغذ است

وی با اشاره به مشکلات دیگری که تولیدکنندگان ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌گوید: مشکل تولیدکنندگان امروز تنها نوسان ارز نیست، بلکه نرخ بالای  سود تسهیلات بانکی، نبود سرمایه در گردش، سنگ اندازی برخی برای صادرات محصولات و بازار نامناسب فروش کمر صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی را خم کرده است.

محبی توضیح می دهد: بدون شک صاحب یک واحد تولیدی نوپا از عهده پرداخت سود 20 درصد به بالای تسهیلات دریافتی خود بر نمی‌آید و همین می‌شود که بعد از چند سال زمین می‌خورد و چیزی جز بدهی سنگین بانکی برایش باقی نمی‌ماند.

این تولیدکننده البرزی ادامه می‌دهد: در شرایطی که 98 درصد بنگاه‌های اقتصادی کشور را بنگاه های کوچک و متوسط تشکیل داده‌اند انتظار صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی حمایت بیشتر مسئولان است چون بدون این فرایند تا چند سال آینده فاتحه بسیاری از این واحدها نه تنها در البرز بلکه در کل کشور خوانده می‌شود .

وی همچنین به مشکل واردات بی رویه برخی از کالاها نیز اشاره کرده و اضافه می‌کند: بسیار دردآوراست که همچنان شاهد واردات کالاهای خارجی‌ای هستیم که نمونه‌های مشابه آنها با کیفیت و قیمت بهتر در کشور تولید می‌شوند و در بازار به راحتی قابل دسترس هستند. مشکلات تولیدکنندگان ایرانی مثنوی هفتاد من کاغذ است و سال‌های سال است که حل نشده باقی مانده و هر سال هم بدتر می‌شود.

امید به گشایش مشکلات

محبی توضیح می‌دهد: طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از تولیدکنندگان عطای اشتغالزایی، کمک به توسعه اقتصاد و ارز آوری را به لقایش بخشیده و با فروش واحد تولیدی خود و سپرده گذاری در بانک‌های عامل درآمد بی دغدغه و خوبی دارند.

وی اضافه می‌کند: امروز بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال گشایشی در وضعیت خود هستند و منتظرند  دولت و مسئولان برای یک بار هم که شده به شعارهای خود عمل کنند و گره از مشکلات آنها باز کنند.

تولیدکنندگان بی اعتماد شده‌اند

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: متاسفانه امروز بسیاری از تولیدکنندگان به تیم اقتصادی دولت، سیستم بانکی و حتی مجلس هم بی اعتماد هستند.

عزیز اکبریان توضیح می‌دهد: نباید از این موضوع مهم غافل شویم چون تا زمانی‌که این بی اعتمادی از بین نرود هیچ یک از اقدامات سازنده دولت و مسئولان  دیده نمی‌شود .

وی با اشاره به برخی از اقداماتی که می‌توان در راستای حمایت از کالای ایرانی صورت داد، می‌گوید: با مبارزه واقعی با قاچاق کالا، رفع مشکلات سیستم بانکی، بیمه و مالیات می‌توان در راستای حمایت از کالای ایرانی اقدام کرد.

وی  با اشاره به مشکلاتی که نوسانات اخیر ارز در کشور ایجاد کرده اظهار می‌کند: این نوسانات تا حدودی در روند حمایت دولت و مسئولان از کالای ایرانی اختلال ایجاد کرده است .

وی خاطر نشان می‌کند: بدیهی است تا زمانیکه ثبات نرخ ارز نداریم  و هر روز با افزایش قیمت آن مواجه هستیم  حمایت از کالای ایرانی محقق نخواهد شد.

این مسئول می‌گوید: حمایت از کالای ایرانی یکی از مهمترین منویات مقام معظم رهبری است بنابراین برای تحقق این خواسته  سران  سه قوه  باید همکاری و تعامل داشته باشند و به  جای اینکه هر سه ماه یکبار بنشینند چای بخورند، اختلافات خود را کنار بگذارند و هر هفته جلسه بگذارند.

این مسئول با اشاره به تلاش مجلس برای حل مشکل نوسان ارز توضیح می‌دهد: از ابتدای سال تا کنون چندین جلسه در این خصوص در مجلس برگزار شده و اعضای کمیسیون صنایع و تولید ملی با بخش خصوصی و سرمایه گذاران دیدار داشته‌اند تا بتوانند راه حلی برای  این مشکل پیدا کنند.

اکبریان اضافه می‌کند: قطعا کمیسیون صنایع و معادن مجلس تمام همت خود را به کار می‌بندد که بیشتر از گذشته از کالای ایرانی حمایت کند، البته در سال‌های قبل حمایتی در این زمینه صورت گرفته که کافی نیست و باید پرشتاب ادامه یابد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مردم نیز در این بین برای حمایت از کالاهای ایرانی وظیفه‌ای دارند، می گوید: برای اشتغال فرزندان ایرانی باید فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی نهادینه شود و اگر هنر ما استفاده از کالاهای خارجی باشد بیکاری و بسیاری از مشکلات دیگر در کشور رفع نمی‌شود.

شعار سال با زور محقق نمی‌شود

در ادامه استاندار البرز هم با گلایه از نرخ بالای بهره بانکی  می‌گوید: بدون شک وقتی به خاطر تسهیلاتی که دریافت کرده بهره بالا پرداخت می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت در قیمت نهایی کالای تولیدی‌اش بتواند با برخی کالاهای مشابه خارجی رقابت کند.

محمد علی نجفی  ادامه  می‌دهد: برای حمایت از کالای ایرانی  باید زمینه رقابت این کالاها با کالاهای مشابه خارجی را از طریق تعدیل قیمت و بالا بردن کیفیت  محصولات  بالا ببریم. تا زمانیکه کیفیت کالاهای ایرانی افزایش نیابد حتی اگر مرزهای کشور را برای جلوگیری از واردات ببندیم باز هم نمی‌توانیم زمینه تحقق شعار سال را فراهم کنیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۵۲۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان