//
کدخبر: ۸۸۵۲۱ //

ارزش وام مسکن، به حدود نصف قیمت ملک رسید

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی بر افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن تاکید کرد و گفت: اکنون ارزش وام نسبت به قیمت ملک از هفت درصد به 45 تا 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

 ارزش وام مسکن، به حدود نصف قیمت ملک رسید
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، «عباس آخوندی» در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: زمان ورود من به وزارتخانه میزان وام بانکی نسبت به ارزش ملک در تهران به حدود هفت درصد کاهش پیدا کرده بود و در شهرستان ها 17 تا 20 درصد بود و سقف تسهیلات 20 میلیون تومان و قیمت یک واحد متوسط مسکن 300 میلیون تومان بود.

وی یکی از مدل های حمایت از جانب تقاضای مسکن را یارانه بر سود اعلام کرد و افزود: ادعای بانک مرکزی تا پارسال 22 هزار میلیارد تومان مطالبه از دولت برای یارانه بر سود بود در حالی که دولت چنین پولی نداشت و ادامه این روند در عمل بی اعتمادی گسترده بانک ها نسبت به دولت را ایجاد می کرد.

آخوندی گفت: با اجرای راهکارهای متکی به یارانه، سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی به زیر 13 درصد کاهش پیدا کرد و به هفت درصد رسید. این رقم در حالت معمول 22 تا 26 درصد بود و بانک‌ها از بخش مسکن خارج شدند.

«از سوی دیگر، اگر بخواهیم مثل تجربه مسکن مهر پول چاپ کنیم، مشکلات دیگری پدید می آید. حتی مجلس گذشته نیز پیش از دولت یازدهم این اقدام را در بودجه سال 1392 متوقف کرد».

** راهکار دولت: تحریک بخش تقاضا

وزیر راه و شهرسازی درباره راهکارهای تحریک بخش تقاضای مسکن گفت: تلاش بر این است که قیمت تمام شده پول را برای بانک کاهش دهیم. فردی که با استفاده از این روش پس انداز می‌کند، به ازای خواب پول سود دریافت نمی‌کند، بلکه امتیاز تسهیلات می‌گیرد. به این ترتیب قیمت تمام شده پول برای بانک کاهش می‌یابد و فقط به اندازه عملیات جاری آن می‌شود.

به گفته وی، در سه سال گذشته شمار پس انداز کنندگان به بیش از 400 هزار نفر و مبلغ سپرده به بیش از هفت هزار میلیارد تومان رسید. پارسال در 250 روز به صورت میانگین هر روز 750 نفر پس انداز کردند و امسال میانگین پس انداز کنندگان روزانه بیش از یک هزار نفر است و انتظار داریم در پایان سال شمار پس انداز کنندگان از 600 هزار نفر بیشتر شود.

به گفته آخوندی، نرخ کنونی سود تسهیلات به صورت عمومی 9.5 درصد و در بافت فرسوده هشت درصد است و دولت تقلیل نرخ سود عمومی به هشت درصد و نرخ سود بافت فرسوده به 6 درصد را پیشنهاد کرده است.

وی اعلام کرد رییس جمهوری با کاهش نرخ سود تسهیلات بخش فرسوده موافقت کرده است که این تصمیم بعد از عبور از مراحل شورای پول و اعتبار عملی می شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد میزان تسهیلات ساخت و خرید برای یک زوج در تهران 160 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ غیر از تهران 120 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 80 میلیون تومان است. در شهرهای کوچک یک آپارتمان متوسط با قیمتی نزدیک به 110 تا 120 میلیون تومان معامله می‌شود، بنابراین 80 میلیون تومان تسهیلات رقم بسیار بالایی به حساب می‌آید و نسبت وام به قیمت بسیار ارزشمند است. از سوی دیگر با توجه به اینکه سود پایین است، تسهیلات ارزان قیمت به شمار می‌رود و مقدار اقساط کاهش پیدا می‌کند.

** راه حل برای امکان پیشی گرفتن میزان تعهدات دولت از پس انداز

آخوندی بزرگ ترین مشکل این مدل را امکان پیشی گرفتن میزان تعهدات دولت از پس انداز دانست و افزود: این مساله می‌تواند پاشنه آشیل این مدل باشد. برای رفع این مشکل، به رییس جمهوری پیشنهاد شده است دولت از محل صندوق توسعه ملی یک میلیارد دلار در بانک مسکن سپرده گذاری کند.

وی ادامه داد: البته قانون سه روش «سپرده گذاری صندوق توسعه ملی، افزایش سرمایه بانک مسکن یا انتشار اوراق مشارکت با نرخ 2 درصد» را برای حل این مساله پیش‌بینی کرده که این اوراق به منظور استفاده از سوی بانک‌ها و ارائه به بانک مرکزی به جای سپرده قانونی است. البته بانک مرکزی با اجرای این قانون موافق نیست.

«2 ابزار دولت برای کنترل بخش تقاضای مسکن، سیاست گذاری بر سود و بر مدت توقف سپرده در بانک است که با این روش بخش مسکن دارای برنامه‌ای می‌شود که هم خانوار و هم دولت روی آن حساب کنند و هزینه‌ای را متوجه بودجه نکند.

** تمرکز بر بهسازی بافت فرسوده

وزیر راه و شهرسازی سیاست گذاری برای بازسازی بافت فرسوده را از دیگر اولویت‌های دولت برشمرد و گفت: پارسال دریافت تسهیلات در این بخش 30 درصد رشد کرد.

به گفته وی، سود این تسهیلات هشت درصد است؛ بنابراین بسیاری به سمت دریافت این تسهیلات متمایل می‌شوند. به این صورت دولت ابزاری را برای سیاست گذاری در بخش فرسوده نیز به دست آورده است.

وی افزود: با همین برنامه پارسال رشد هفت درصدی در بخش مسکن را شاهد بودیم و این رشد می‌تواند امسال نیز ادامه پیدا کند. البته مشکلات دلار در چند روز گذشته در این بازار نیز تاثیر گذاشته است. اگر دولت جلو افزایش قیمت دلار را بگیرد این روند نیز به حالت عادی باز می‌گردد.

آخوندی درباره تسهیلات ویژه ساخت و بازسازی افت فرسوده گفت: رییس جمهوری گفته دولت حاضر است یک هزار میلیارد تومان در بانک مسکن سپرده گذاری کند.

 سخنگوی دولت امروز گفت: سالیانه یک تا ۱.۵ میلیون واحد مسکونی مورد نیاز است. به همین تعداد مسکن ساخته می شود اما مسکن هایی که مورد نیاز مردم باشد، نیست.

«محمدباقر نوبخت» ادامه داد: سیاست امسال دولت، ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن شهری و ساخت و ساز در بافت های فرسوده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۸۵۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان