//
کدخبر: ۸۶۶۰۹ //

دور زدن دلار به سبک روسیه و چین

بر اساس گزارش های منتشر شده، روسیه و چین توانسته اند تا کنون با افزایش سریع مبادلات تجاری دوجانبه میزان استفاده از دلار را در پرداخت های خود کاهش دهند.

دور زدن دلار به سبک روسیه و چین
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از Russia Today، لازم به ذکر است که چین بزرگترین شریک تجاری روسیه بوده و در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۵ درصد از مجموع تجارت خارجی روسیه را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده، این میزان از حجم مبادلات تجاری در ماه ژانویه ی سال جاری به ۱۷.۲ درصد افزایش یافته است. همچنین، کشور آلمان دومین شریک بزرگ تجاری روسیه است و ۸ درصد از مجموع میزان تجارت خارجی این کشور با آلمان انجام می گیرد.

افزون بر این، سال گذشته ی میلادی شاهد رشد ۳۱.۵ درصدی ارزش (۸۷ میلیارد دلار)  مبادلات تجاری بین چین و روسیه بوده است. تحلیلگران اقتصادی انتظار دارند که این عدد به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال جاری افزایش پیدا کند.

با افزایش حجم تجارت بین روسیه و چین، این دو کشور توانسته اند که با استفاده از روبل و یوآن در پرداخت های خود دلار و سایر ارزهای غربی را دور بزنند. به گفته ی بانک مرکزی روسیه، ''این موضوع کاهش وابستگی به تاثیرگذاری کشورهای ثالث را ممکن می سازد''. تحلیلگران اقتصادی در این خصوص استفاده از سیستم پرداخت بین بانکی CIPS چین در مبادلات میان این دو کشور که به جای سیستم سوئیفت استفاده می شود را مثال زده و معتقدند که مداخله ی کشورهای غربی در تجارت میان این دو کشور تا حدی منتفی شده است.

در این رابطه، بر اساس آمار های منتشر شده، ۹ درصد از پرداخت های انجام شده در خصوص عرضه ی کالاهای مختلف به چین به روبل انجام شده و از سوی دیگر شرکت های روس ۱۵ درصد از هزینه ی کالاهای وارداتی به روسیه را به یوان پرداخت کرده اند. این در حالی است که سه سال پیش اعداد نامبرده به ترتیب تنها ۲ و ۹ درصد بودند.

علاوه بر این، باید خاطر نشان گردد که از زمان انعقاد قرارداد استفاده از روبل و یوان بین چین و روسیه مجموع ارزش مبادلات فی ما بین به ۲.۷ تریلیون روبل (۴۵ میلیارد دلار) رسیده است. به گفته ی ایگور ماریچ رییس نهاد بورس مسکو بیش از ۱۷۰ بانک و بنگاه تجاری در روسیه در حال استفاده از یوآن در این بورس هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۶۶۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان