//
کدخبر: ۸۶۶۰۱ //

قیمت نفت کاهش پیدا کرد؛ عقب نشینی ترامپ از حمله

روز جمعه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه کاهش یافت و به ۶۶.۸۶ دلار رسید. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به عقب نشینی ترامپ از مواضع گذشته ی خود در خصوص حمله ی نظامی قریب الوقوع به سوریه اشاره کرد.

قیمت نفت کاهش پیدا کرد؛ عقب نشینی ترامپ از حمله
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه با کاهشی ۲۴ سنتی (۰.۳ درصد) ۷۱.۷۸ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۱ سنت (۰.۳ درصد) کاهش بشکه ای ۶۶.۸۶ دلار صورت گرفت.

بر اساس گزارش های منتشر شده، تحلیلگران بازار نفت معتقدند که افزایش ۵ دلاری قیمت نفت در هفته ی گذشته و رسیدن آن به بالاترین حد خود از اواخر سال ۲۰۱۴ تا کنون به دلیل شرایط ژئو‍پلیتیک جدیدی است که در سوریه اتفاق افتاده است. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در روزهای گذشته به روسیه هشدار داده بود که احتمال حمله ی نظامی به سوریه قریب الوقوع است.

پس از وقوع حمله ای شیمیایی در سوریه در هفته ی گذشته، آمریکا و متحدانش در حال بررسی گزینه ی انجام حملات هوایی علیه ارتش سوریه بودند. اخبار منتشر شده حاکی از آن بود که ظرف چند روز احتمال هدف قرار دادن نیروهای تحت کنترل بشار اسد با موشک های هوا به زمین و زمین به زمین (کروز) وجود دارد. علیرغم آنکه کشور سوریه یکی از تولید کنندگان عمده ی نفت در دنیا نیست، منطقه ی خاورمیانه مهمترین منطقه در دنیا در خصوص صادرات نفت محسوب شده و افزایش تنش ها در این منطقه در روز های گذشته توانسته بود باعث افزایش قیمت نفت شود.

این در حالی است که اظهارات روز گذشته ی ترامپ از نظر تحلیلگران اقتصادی نوعی عقب نشینی و نشانه ای در جهت ممانعت از از کنترل خارج شدن شرایط بحرانی سوریه بوده است. دیروز رییس جمهور آمریکا اذعان کرد که حمله ی نظامی به سوریه ''ممکن است خیلی زود انجام شود و یا اصلا خیلی زود انجام نشود''. لازم به ذکر است که این سخنان ترامپ بازار نفت را بر این اعتقاد وا داشته که خطر جنگ در سوریه به آن زودی ای که ترامپ روز چهارشنبه در سخنانش به آن اشاره کرده بود نباشد و این به نوبه ی خود موجب شده است که قیمت نفت در روز جمعه کاهش بیابد.

افزون بر این، نهاد اوپک اعلام کرده است که مازاد عرضه بر تقاضای نفت در بازار های جهانی در حال از بین رفتن است و این به خاطر بهبود یافتن میزان تقاضا برای این محصول و همچنین ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت اوپک و همپیمانان آن اتفاق افتاده است. به گفته ی محمد بارکیندو دبیر کل اوپک، علیرغم اینکه قرار است تا ماه سپتامبر سال جاری مازاد عرضه بر تقاضای نفت از بین برود، این نهاد و همپیمانان آن مصمم به تمدید قرار داد کاهش تولید تا سال ۲۰۱۹ میلادی هستند.

در پایان باید خاطر نشان گردد که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند.

در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۶۶۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان