//
کدخبر: ۷۹۵۶۹ //
کاشفی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران:

سازمان تامین اجتماعی در وضعیت خطرناکی قرار دارد

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با فرتاک نیوز گفت: فضای کسب و کار مناسب یکی از شروط اساسی برای هر تجارت و استمرار آن است.

سازمان تامین اجتماعی در وضعیت خطرناکی قرار دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

کیوان کاشفی در مورد فضای کسب و کار ایران افزود: شاخص فضای کسب و کار ما در دنیا دارای موقعیت خوبی نیست، در پایشی که از فضای کسب و کار کشور می شود عمده نمرات منفی که داریم در پنج شش مولفه است که اولین آن تامین نقدینگی است که جزو بزرگترین مشکلات ما در فضای کسب و کار می باشد.

کاشفی درباره مشکلات فضای کسب و کار از جمله تامین نقدینگی گفت: ما در سالهای قبل، عملکرد بدی داشته ایم مثلا به شکل های جهشی و کورکورانه تسهیلاتی داده ایم که معلوم نیست این تسهیلات کجا رفته و در خیلی موارد سوءاستفاده شده است و از طرفی منابع بانک ها درگیر شده و الان در بازگشت منابع مشکل دارند ضمن اینکه سرمایه اجتماعی ما هم تنزل پیدا کرده و بانک ها نگران اند و پولهایشان را بسیار سخت در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند و تضامین عجیبی می خواهند. نرخ تسهیلات هم بالاست و بنگاه های ما ورشکست می شوند و این چرخه مدام تکرار می شود.

وی ادامه داد: مشکل مهم دیگری در فضای کسب و کار، نوسان فراوان قوانین و مقررات است که تقریبا هر روز آیین نامه و بخشنامه جدیدی منتشر می شود که باعث شده فعالان اقتصادی آینده نگری های عجیب و غریبی داشته باشند که بتوانند دوام بیاورند البته در پشت همه اینها رانت هم هست بطوریکه با این تغییرات دائمی، یک عده ای متضرر می شوند و عده ای هم به سودهای آنچنانی می رسند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران مشکل دیگر را سخت گیری نهادهای مالی و خدمات رسان دانست و گفت: دو نهاد مالیاتی و تامین اجتماعی اگر درست عمل کنند می توانند بستر توسعه مناسبی را فراهم نمایند اما متاسفانه هر دوی اینها عمل عکس انجام می دهند و در تضاد با بهبود فضای کسب و کار عمل می کنند.

کاشفی اشاره کرد که به رغم اینکه حدود 720 میلیارد تومان برای طرح جامع مالیاتی کشور سرمایه گذاری شده اما هنوز نتوانسته ایم آن را مورد استفاده قرار دهیم و خیلی از نهادها هم که مالیات نمی دهند که باعث برهم خوردن فضای کسب و کار می شوند و رقابت پذیری را پایین می آورند و ادامه داد: موضوع دیگر هم تامین اجتماعی است که این سازمان به عنوان یکی از بزرگترین بنگاه ها در وضعیت خطرناکی قرار دارد، این نوع بنگاهها تا زمانی که جوان هستند و حجم وارده های آنها و عضوگیری شان زیاد است دارای طراوت مالی هستند که اگر در همین زمان به درستی مدیریت نشوند، که در کشور ما نشده اند، زمانی که به سنین بالاتر می رسند و تعداد مستمری بگیران و بازنشستگان آنها زیاد می شود، دچار مشکل می شوند.

وی اضافه نمود: تامین اجتماعی ما هر چند غیردولتی است و نهادی متعلق به کارگر و کارفرماست و دولت فقط سهم سه درصدی دارد که آن را هم نمی دهد اما تمام تصمیمات از طریق دولت گرفته می شود و تامین اجتماعی به جای اینکه واحد حمایتی باشد به دنبال گرفتن پول بیشتر از بنگاه هاست.

کاشفی همچنین درباره مشکلات واحدهای صنعتی و اقتصادی گفت: ما بررسی کرده ایم که برای راه اندازی یک واحد اقتصادی تولیدی اگر خارج از شرکت شهرکها باشد بطور متوسط 233 روز طول می کشد که فقط با مجوز آن موافقت کنند در حالیکه در 233 روز، آن واحد باید به تولید رسیده باشد، تازه اینها در صورتی است که تمام دستگاهها هیچ ایرادی نگیرند و تولیدکنندگان در این مسیر به مانع برنخورند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۹۵۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان