//
کدخبر: ۷۷۶۸۵ //
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با فرتاک نیوز:

کاشفی: بازگشت به فرمول ارز شناور مدیریت شده

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران گفت: صعود نرخ ارز در چند ماهه اخیر ما را به یاد سال های 91 و 92 می اندازد.

کاشفی: بازگشت به فرمول ارز شناور مدیریت شده

کیوان کاشفی در گفتگو با "فرتاک نیوز" درباره افزایش نرخ ارز افزود: علیرغم اینکه در مورد رشد نرخ ارز تجارب فراوانی در کشور خودمان داریم معلوم نیست چرا دوباره این تجارب بارها و بارها به شکست می انجامد.

وی ادامه داد: ما فرمولی به نام ارز شناور مدیریت شده داریم به این معنا که میانگین نرخ تورم خارجی نسبت به تورم داخلی را به قیمت ارز اضافه و آن را برای یک سال تثبیت کنیم که متاسفانه این فرمول هیچوقت در کشور ما عملیاتی نشده است به غیر از زمان دولت اصلاحات که این شرط رعایت می شد.

کاشفی با تاکید بر اینکه باید ارزش افزوده محصولات تولیدکننده ها حفظ شود و افزایش هزینه آن برای حضور در بازارهای جهانی جبران شود، گفت: قیمت ارز یک شاخص است ولی تثبیت وضعیت شاخص دیگری است که به نوعی مهم تر از قیمت ارز است و باید در نظر داشته باشیم اینکه نرخ ارز دچار تلاطم است بدتر از این است که نرخ ارز بالا برود و تثبیت شود.

عضو هیات رییسه اتاق ایران همچنین گفت: ما باید بپذیریم که ارز مثل یک کالاست که عرضه و تقاضا در آن تاثیرگذار است، از طرفی هر چه قدر که منابع ارزی دولت محدود بشود خلا ایجاد می شود و سطح عرضه پایین می آید و قیمت هم بالا می رود.

وی درباره علل افزایش نرخ ارز اظهار داشت: در ماه های اخیر تقاضای ارز بالا رفت که بخشی از آن توسط دولت با اهرم کنترل واردات تنظیم شد مانند ممنوعیت واردات برخی کالاها؛ از طرف دیگر مشغله ای که درباره افزایش تقاضا ایجاد شد این بود که اغلب کالاها دیگر از ارز مبادله ای برخوردار نیستند، این موارد را بگذارید در کنار پایین آوردن نرخ سود بانکی که بخشی از سرمایه هم از اینجا آزاد شد و به سمت و سوی دلار حرکت کرد.

کیوان کاشفی درباره سیاست ارزی مطلوب گفت: بهترین سیاست این است که دولت بتواند تا پایان سال نرخ دلار را روی قیمت توافقی مشخص کند که به نظر می رسد می تواند حول و حوش 4500 تومان باشد سپس از ابتدای سال آینده همان فرمول اصلی را عملیاتی نماید و برای یک سال هم آن را ثابت نگه دارد که امکان برنامه ریزی برای فعالان اقتصادی وجود داشته باشد.

وی افزود: افزایش قیمت با این شرایط تاثیرات منفی زیادی دارد از جمله اینکه منابع مالی زیادی در صندوق توسعه ملی است ولی فعالان اقتصادی به سمت آن نمی روند در حالیکه نرخ سود تسهیلات آن بسیار پایین تر از ریالی است ولی چون تسهیلات با دلار داده می شود و با دلار پس می گیرند و آینده دلار هم قابل پیش بینی نیست فعالان اقتصادی رغبتی نشان نمی دهند که در اتاق ایران به دنبال استخراج فرمول هایی برای پیش فروش و تضمین قیمت دلار هستیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۷۶۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان