//
کدخبر: ۷۹۴۹۵ //

جزئیات صدور ارز دیجیتال در یک بانک داخلی

یک فعال حوزه بانکداری الکترونیکی به احتمال صدور ارز دیجیتالی از سوی پست بانک پرداخت و جزئیات این طرح را مورد بررسی قرار داد.

جزئیات صدور ارز دیجیتال در یک بانک داخلی
به گزارش فرتاک نیوز،

عماد ایرانی - کارشناس و فعال حوزه بانکداری الکترونیکی - با  اشاره به صحبت‌های مطرح شده درباره احتمال راه‌اندازی ارز دیجیتال در ایران توسط پست بانک، اظهار کرد: در این رابطه دو احتمال وجود دارد؛ یکی این‌که این ارزها پایه ریال باشد و دیگر اینکه  این ارز دیجیتال اساسا دارای ارزش متفاوتی باشد. در صورت پایه ریال بودن، این ارزهای دیجیتال معادل ریال هستند که باعث انتقال راحت‌تر پول به اقصی نقاط جغرافیایی می‌شود؛ آن هم بدون اینکه سیستم مرکزی آن تحت نظارت کسی باشد.

 

وی با بیان این که مهم‌ترین مزیت ارز دیجیتالی انتقال راحت آن است، گفت: در صورت پایه ریال بودن، بانیان این ارز دیجیتالی مطرح شده به هر اندازه‌ای که قصد تولید واحدهای ارزی وجود داشته باشند، باید به همان نسبت پول را از شبکه در گردش بلوکه کنند و در اختیار بانک مرکزی قرار دهند تا خلق پول صورت نگیرد.

 

کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی به احتمال دوم چگونگی صدور ارز دیجیتال توسط پست بانک نیز پرداخت و ادامه داد: در صورتی که این ارز دیجیتالی مطرح شده پایه ریالی نباشد در اینجا دیگر موضوع از حوزه خدمات الکترونیکی بیرون می‌آید و این سوال مطرح می‌شود که آیا این ارز باعث تغییر ارزش پول ملی خواهد شد یا نه؟ در این مورد مساله خلق پول مطرح است که بانک مرکزی وارد قضیه می‌شود.

 

ایرانی با اشاره به این که نمی‌توان از حالا تاثیر این پول جدید را بر روی پول ملی منفی یا مثبت فرض گرفت، بیان کرد: در اکثر اوقات البته این تاثیر منفی بوده است، هرچند به نظر می‌رسد احتمالا این ارز دیجیتال پایه ریال خواهد بود و به ازای آن پول از گردش خارج خواهد شد.

 

وی با اشاره به عنوان آزمایشی بودن این ارز دیجیتالی نیز در این رابطه توضیح داد: آزمایشی بودن به محدوده فناوری اشاره ندارد؛ بلکه بیشتر این قضیه مطرح است که این ارز چقدر می تواند در جهت اهداف تعیین شده حرکت کند، یا این که کارشناسان بررسی کنند که وضعیت امنیتی یا قابلیت‌های دیگر این پول دیجیتال چگونه است. درواقع منظور از آزمایشی بودن امتحان کردن خود فرآیند گردش این ارز دیجیتالی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۹۴۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان