//
کدخبر: ۷۵۸ //

ارسال پیامک حذف یارانه برای سه میلیون نفر دیگر

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی آخرین وضعیت طرح تجمیع بیمه‌ها، بدهی بیمه ها به بیمارستان‌ها، آزمایشات غربالگری ژنتیک در برنامه ششم توسعه،حذف یارانه سه دهک بالا و پردرآمد جامعه و وضعیت اشتغال در کشور را تشریح کرد.

ارسال پیامک حذف یارانه برای سه میلیون نفر دیگر

ربیعی درباره حذف یارانه سه دهک بالا و پردرآمد جامعه اظهار کرد: تعبیری داریم به آن می گوییم دام مسیر طی شده است یا حالت چرخ‌دنده‌ای یعنی وقتی چرخ‌دنده را می‌چرخانید بازگرداندن دشوار است. کاری را از ابتدا بنیانگذاری می‌کنید و می‌توانید این بنیان‌ها را به نحوی بگذارید که موثرتر عمل کند.

 

وی تصریح کرد: تحلیل‌های زیادی پیرامون یارانه‌ها وجود دارد. من فکر می‌کنم مسیری درست نرفت. ما می‌توانستیم یارانه‌ها را در کاهش فقر بهتر بکار بگیریم. به جامعه نمی‌توان شوک‌های یکباره دهیم. چیزی که به جامعه داده شد و به آن عادت کرد باید به مرور آن را جدا کنید.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در باره  اینکه در حال حاضر اطلاعات سه دهک بالای جامعه جمع آوری شده است یا خیر؟ گفت: تقریبا حدود 80 درصد اطلاعات جمع آوری شده و البته رئیس‌جمهور تاکید داشتند که در اطلاعات مالی افراد سرک کشیده نشود.

 

ربیعی که در برنامه تلویزیونی دستخط سخن می‌گفت در ادامه در پاسخ به این سوال که عدم ورود در اطلاعات مالی افراد روال عادی در تمام کشورهاست یا خیر؟ اظهار کرد: در خیلی از کشور ها اینگونه  نیست و خیلی کشورها هم این روش وجود دارد؛ البته در کشور ما ناامنی روانی شدید است. برخی کشور ها که نظام مالیاتی قوی دارند زمانیکه فرد مالیات خود را اظهار نکند از زندگی مالی و اقتصادی ساقط می‌شود. در کشور ما یکی از مشکلات ناامنی روانی است.

 

وی همچنین گفت: نمی‌خواهم وارد مسائل تودرتو شوم ولی این ناامنی روانی در حوزه آسیب‌ها هم کار دست ما می‌دهد. بنابراین وقتی سراغ حساب مردم می‌روید ناامنی روانی می‌دهید و حرکات اقتصادی غیر قابل پیش‌بینی اتفاق می‌افتد که آثار زیان‌بار آن بر اقتصاد ما بیشتر است.

 

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه افزود: تا رسیدن به بلوغ مالیاتی که در آن همه شهروندان ایرانی احساس کنند، مالیات حقی است که جامعه بر گردن هر فردی دارد، مسیر فرهنگی نسبتا طولانی داریم.

 

ربیعی ادامه داد: از سال گذشته توانستیم یارانه 4 میلیون نفر را حذف کنیم و البته تعدادی را بازگرداندیم و آن تعدادی که نگرفته بودند، بازگرداندیم.

 

وی در ادامه ضمن بیان آنکه حدود 7 میلیون نفر درآمد بسیار بالایی دارند،گفت: این افراد رفتارهای غیرقابل کنترل اقتصادی هم دارند؛ از نظر منطقه شهرنشینی و خیلی جهات دیگر نیز کاملا مشخص هستند.

 

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان آنکه این قشر  تقریبا یک دهم جمعیت کشور هستند، گفت: از سوی دیگر حدود یک دهک جمعیت ما تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند؛به طوریکه اگر به این گروه کمک نکنیم با تغذیه و حتی بحران تغذیه روبرو می‌شوند. ما داریم به این افراد کمک می‌کنیم.

 

ربیعی همچنین خاطر نشان کرد: طبقه متوسط در دنیا یک تعریفی دارد که در کشور ما این تعریف تا حدی مغشوش شده است. یکسری افراد در جامعه ما از نظر اقتصادی فرودست هستند و از نظر منزلت اجتماعی و فرهنگی فرادست هستند. این در کشور ما یک پدیده است. طبقه متوسط فرهنگی خود یک پدیده در کشور ما است. اینها از نظر فرهنگی کاملا ارتقا پیدا کردند، تحصیلات بالا دارند ولی از نظر اقتصادی معیشت های قوی ندارند، تا جاییکه با یک سرطان سرنوشت خانواده عوض می‌شود.

 

ربیعی همچنین در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر اینکه دولت می‌خواهد از شیب انتخابات ریاست جمهوری رد شود و بعد یارانه‌ها را حذف کند، گفت: مشکلی که در ایران داریم آنست که خیلی ها همه چیز را سیاسی تحلیل می‌کنند. این آسیب می‌زند. من واقعا نتوانستم و واقعا به خودم اجازه ندادم به این صدک‌بندی که دیدم خیلی دست‌کاری کنم تا اطلاعاتم تکمیل شود.

 

وی افزود: اکنون کاری که انجام می‌دهیم آنست که برای "سه تا، سه میلیون"  نفر پیامک می‌زنیم و تماس برقرار می‌کنیم که بدانید شما مشمول حذف خواهید شد و اگر اعتراضی دارید بفرمایید؛ این روال نیز ادامه پیدا خواهد کرد و اکنون پایگاه اطلاعاتی ما قوی‌تر شده است.

 

وی افزود: بنابراین 3 میلیون نفر در گام بعدی باید آماده باشند؛اما با آنها تعامل برقرار می‌کنیم و اعتراضات را می گیریم.

 

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با وضعیت اشتغال در کشور و با توجه به آنکه رئیس‌جمهور هم در 6 ماه اخیر در این حوزه  ابراز نگرانی کرده و بیکاری  را بزرگ‌ترین معضل کشور می داند، گفت: خیلی از وزرای کار اظهار کردند که مسئول نیستند، اما من شانه خالی نکردم. به عنوان این که سیاست‌های بازار کار را باید دنبال کنم مسئولیت خود را قبول دارم منتها همه می‌دانند اشتغال یک پدیده فرا دستگاهی و حتی بالاتر از فرادستگاهی، فرا قوه‌ای است.

 

ربیعی در ادامه در خصوص چرایی وضعیت کنونی اشتغال در کشور نیز گفت: یک علت آنست که در کشور رکود طولانی مدت داشتیم. از سال 80 به 91 می‌رسیم منحنی پائین می‌آید. زیرا زمانیکه شما رکود طولانی دارید و سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد بیش از 80 درصد بودجه در بودجه جاری رفت و منابع در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری شد که اشتغال نداشت و جواب نداد. مثلا ده تا فولاد 800 هزار تنی درست کردیم که یکی یکی تعطیل شدند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: کاملا با این نظریه مخالفم که فکر کنیم در صورت رشد حتما اشتغال داریم، نه این که رشد اشتغال نمی‌آورد، ولی  اینکه ما صبر کنیم بعد از رشد بلافاصله و بدون مداخلات اشتغال رخ دهد فرضیه صحیحی نیست؛ الان سوال می کنند که چرا این رشد محسوس نیست؟ زیرا معمولا دوره های تاریخی اقتصاد تا دو الی سه سال در دوره های بعدی خود تاثیر می‌گذارد. از 84 تا 87 هنوز منحنی وضع بدی ندارد و روبه بالا است.

 

ربیعی افزود: من امسال را سال پایه برای دولت می‌دانم. واقعا سال صفر تعریف می‌کنیم. سال شکوفایی دولت است. سال آینده را سال جهش می‌دانم. یک بحث خصلت رشد است. رشد آثار کوتاه مدت ندارد. این واقعیتی است که هیچ برنامه‌ رشدی بلافاصله به خصوص در اشتغال آثار کوتاه مدت ندارد. وقتی تئوری رشد بدون اشتغال را تعریف کردیم که برخی از کشورهای اروپائی از این صحبت کرده بودند برای خیلی ها این بحث غریب بود.

 

وی ادامه داد: به دوره‌ای خوردیم که موج دوم صنعت رو به افول است. الان موج سوم،‌ موج کوچک-متوسط‌ها بوده و موجی است که در حوزه‌های دانشی و فناوری است. این موج سوم صنعت است، دولت ما، درست به ریزش نیروی کار مواجه شد. از طرف دیگر من معتقدم ظرفیت‌های ما آمادگی نداشتند که وارد موج سوم شویم. یعنی در موج سوم ایجاد اشتغال، هم ظرفیت داشتیم و هم آمادگی نداشتیم.

 

ربیعی همچنین با اعلام آنکه در هفته آتی شورای عالی اشتغال برگزار خواهد شد، گفت: جزئیات نظریه و تئوری اشتغالی که در حال حاضر مصوب و آن را دنبال می کنیم در این جلسه مطرح خواهد شد ؛همچنین امسال هم برای اولین بار هزار میلیارد تومان در بودجه گذاشتیم.

 

ربیعی ادامه داد:  معتقدم پاشیدن پول اشتغال ایجاد نمی‌کند. ولی پول نیاز است نه به آن سنت‌هایی که ما بیاییم وام‌های بزرگ دهیم و وام ها را تکرار کنیم. اینجا چنین خبری نیست. من اتفاقا گفتم سیاست قطره چکانی  و دقیقا روی آن جاهایی که خودمان شناسائی کردیم. الان در بهار 95 نرخ مشارکت ما به سال 84 رسیده است.

 

وی ادامه داد: از سال 84 همین طور نرخ مشارکت در کشور فروکش می کند؛ مثلا در فصل بهار نرخ مشارکت به 40 درصد هم رسید . دو درصد و خرده‌ای تو متوسط سال ها مانرخ مشارکتمان بالا آمد، نرخ مشارکت یعنی این که افرادی بخواهند بیایند بگویند به ما کار دهید و این ناشی از امید جامعه است. برای وزیر کار خوشایند نیست ولی برای کل نظام سیاسی خوشایند است،البته برای من خوشایند است .

 

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:  در یک سال 700 هزار شغل ایجاد کردیم و 500 هزار بیکار داشتیم یعنی یک میلیون و دویست و خرده‌ای شغل باید ایجاد می‌کردیم.

 

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: در حال حاضر برای حدود یک میلیون نفرباید شغل ایجاد کنیم که اگر ایجاد شود تازه نرخ بیکاری قبلی را تجربه می‌کنیم. مردم باید بدانند که این تعداد شغل واقعا دارد ایجاد می‌شود و ایجاد شده است. الان تقریبا یک سال طول کشید. 7 استان این را به شکل آزمایشی اجرا کردیم. الان در کردستان اجرا شده است.

 

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص " بیمه بیکاری" نیز گفت: در حال حاضر تقریبا دو میلیون نفر از خدمات بیمه‌ی بیکاری استفاده می‌کنند. البته اینها ورود و خروج دارند.

 

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه در ای خصوص که چرا وی و وزیر بهداشت مستقیم با یکدیگر صحبت نمی کنند، گفت:برای همه وزرای دولت احترام قائل هستم و برای آقای قاضی‌زاده هم احترام زیادی قائل هستم. هر کسی که در این دوره تاریخی آمده برای کشور خدمت کند قابل احترام است. به خاطر ندارم تاکنون در رسانه یا جایی دیگر چیز بدی گفته باشم و به خودم اجازه نمی‌دهم در منظر افکار عمومی چیزی بگویم، البته اختلاف در شیوه کار ممکن است وجود داشته باشد؛ چه فایده دارد من بگویم دولت پول من را دیر داد. هدفمندی یارانه نداد. مردم مگر دولت هستند؟ مردم می گویند بین خود حل کنید و پول بگیرید.

 

وی افزود:  اعتقادی به طرح مسئله در اینجا ندارم و تجربه دیرین من در جاهای مختلف دولت که کار کردم، می‌دانم دوره های مختلف فشار هست و می‌گذرد. ممکن است افراد کمتر این تجربه را کرده باشند. اجازه دهید من اصلا وارد شخصیت کسی نشوم. من همه را دوست دارم آقای قاضی زاده هم برای من قابل احترام هستند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا درست است که قرار بود 5 میلیون بیمه‌ شوند در حالی که 11 میلیون دفترچه بیمه گرفتند؟ گفت: هیچ جایی اسم 5 میلیون نفر نیست؛بلکه آنها نیازمندان بودند زیرا پیش بینی می‌شد که افراد نیازمند 5 میلیون نفر هستند.

 

ربیعی ادامه داد: امسال در بیمه سلامت به بیش از 16 هزار میلیارد تومان نیاز داریم که با همین وضع طی کنیم. سرانه هر نفر در دفترچه بیمه 35 هزار تومان است. فرض کنیم 5 میلیون اضافه می‌کردیم آن کسری کجا و این کجا! نوعی آدرس غلط دادن است.

 

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همچنین وقتی گفته بودند نیازمندان را بیمه کنیم، پیش‌بینی ما بین 5 و 7 میلیون نفر بود؛ در حالیکه  وقتی وارد عمل شدیم 10 تا 11میلیون نفر بودند؛ البته الان همپوشانی‌ها را گرفتیم و همینجا اعلام می‌کنم که هیچ دفترچه همپوشانی دیگر وجود نخواهد داشت؛در واقع در تجدید دفترچه دیگر همپوشانی‌ها وجود نخواهد داشت زیرا الان نمی‌توانیم بگوییم دفترچه را بدهید ولی موقع تمدید دیگراین هم پوشانی ها رخ نخواهد داد.

 

ربیعی در ادامه با بیان آنکه در حال حاضر با توجه به بانک های اطلاعاتی و حذف هم پوشانی ها حدود 2 میلیون نفر از افرادی که دارای همپوشانی بودند، حذف شدند، گفت: همه اینها مشخص شدند و از  11 میلیون به 9 میلیون نفر رسیدیم و باز هم به شناسایی ها ادامه می‌دهیم.

 

ربیعی ضمن بیان آنکه پرافتخارترین کاری که کردیم بیمه همین ده میلیون افراد نیازمند بود، گفت: اصلا طرح تحول سلامت برای افراد فقیر بود و قرار بود همه ایرانیان را بیمه کنیم. اصلا بنا بیمه همه ایرانیان بود؛ اصلا فرض کنید بیمه نمی کردیم. مگر قانون برنامه تکلیف نکرده بود هر کسی دفترچه ندارد و نیازمند است بیمه شود؟ ما اینها را بیمه کردیم و شیرینی طرح تحول سلامت برای آدم‌های فقیری بود که صاحب دفترچه سلامت شدند. من چطور بیرحمانه اینها را قطع کنم؟ من نمی کنم. برای چه باید قطع کنیم؟

 

ربیعی در ادامه عنوان کرد: با کمال صداقت می‌گویم، هیچگاه وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه یکرنگ نبوده است. من همیشه پشتش بودم. هیچگاه یکرنگ نبود. همه رأی دادیم به آن چیزی که فکر می کردیم باید کار درست شود؛ همچنین آنکه هزینه ماندن پزشکان در بیمارستان‌ها را نیز ما متحمل شدیم؛ در واقع تعرفه‌ها را افزایش دادیم که البته نمی‌خواهم بگویم کار بدی کردیم. مورد نیاز ساختار نظام سلامت بود. اشتباه در این بود که منابع و مصارف  را یکسان نکردیم.

 

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم اگر دستم باز شود باید فقرا را بیمه تکمیلی رایگان هم بکنم. همچنین  امسال بازنشستگان را در هر دو سازمان، با توجه به سن بازنشستگی  و فشار بیماری، بیمه تکمیلی کردم. حتی دولت پول نداد از جای دیگر تامین کردم. اینها را بیمه تکمیلی کردم شاید این نقد را می‌پذیرم که به عنوان رئیس شورای عالی بیمه اعتماد به گفته‌ای کردم که کارشناسان اعلام کرده و گفتند بار مالی این میزان است و خوب محاسبه نکرده بودیم. من خطا کردم و اعتراف می‌کنم و البته بعد از آن ما در دولت در هدفمندی گرفتار شدیم. پولی که به دست آمد روی آن گذاشتیم تا یارانه را بدهیم. ما از هدفمندی نتوانستیم پولی به طرح تحول بدهیم. من درک می کنم.

 

وی در خصوص بدهی بیمه ها به بیمارستان‌ها نیز گفت: رقم آن 11 هزار میلیارد تومان است که اگر 8 تا را بدهیم با 3 هزار یا 4 هزار میلیارد تومان به سال بعد می‌رویم که با دکتر روحانی و نوبخت صحبت کردم و برای آن هم تدبیری خواهیم اندیشید.

 

ربیعی ادامه داد: در کشور پروژه‌های فنی راحت اجرا کردیم. سد ساختیم. من اسم این پروژه‌ها را فنسی گذاشتم. فنس می‌کشید و ساختمان درست می‌کنیم و خوب اینها را بلد هستیم و دانش اینها را خوب داریم. ما پروژه اجتماعی سخت اجرا می کنیم. این طرح یک پروژه اجتماعی بود.

 

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه  آیا از ابتدا با طرح تحول سلامت موافق بودید یا خیر؟ گفت: در دورانی که در مرکز تحقیقات استراتژیک بودیم یکی از بحث‌هایی که می‌نوشتیم نظریه بیمه برای همه ایرانیان بود و من طرح تحول را از نگاه بیمه می‌دیدم. هنوز هم نوشته‌هایم وجود دارد.

 

وی در ادامه به اجباری شدن آزمایشات غربالگری ژنتیک در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: اگر امکانش باشد غربال‌گری ژنتیک برای فقرا و مناطق محروم را رایگان می‌کنیم؛نمی‌گویم خیلی پول نیست ولی بالاخره وظیفه داریم زیرا این طرف فرهنگ لازم را ندارد.

 

ربیعی افزود: در حال حاضر  غربالگری شنوایی و بینایی خوب و تا 90 درصد پیش رفته است. کل استان‌ها را پوشش می‌دهیم اما در غربالگری ژنتیک در  آغاز راه هستیم.

 

ربیعی در خصوص "خط فقر" نیز گفت: فقر واقعا یک مفهوم ذهنی است. من در کلاس آمدم و گفتم چه کسی تلویزیون ندارد؟ من ابتدا که درس می‌دادم لیسانس بودم و در جایی مربی بودم و درس می‌دادم. یک دوره کسی تلویزیون رنگی نداشت. خط فقر را یک بار با سبد اندازه می‌گیرند. یک بار با مسکن اندازه می‌گیرند؛ من نمی‌خواهم رقمی بگویم. چون مجادله‌انگیز است.

 

وی تصریح کرد:  ما برای خود خط فقری داریم که محاسبه می‌کنیم و فقر شدید و فقر مطلق را اندازه‌گیری می‌کنیم. جاییکه افراد مورد تعرض و تهدید غذایی هستند نوعی فقر است. الان سعی بر این است که به جای این مجادلات شوم حداقل دستمزد را افزایش دهم. یعنی واقعا دستمزد را به تورم پیشی دهیم و این دستاورد کمی نبوده است. حداقل‌های بازنشستگی را تکان دادیم و واقعا یکباره نمی‌شود کاری کرد.

 

وی در ادامه عنوان کرد: می دانم که در حال حاضر حدود 50 و خرده‌ای درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی ما حداقل دستمزد هستند و  حداقل دستمزد 820 هزار تومان است.

 

ربیعی در پاسخ به آنکه آیا می توان 850 هزار تومان را خط فقر در نظر گرفت،گفت: خیر،زیرا  واقعا فرق دارد. کسی که خانه دارد یا ندارد، متفاوت است، چون آخرین سنجش را الان ندارم نمی خواهم حرف بی سندی بزنم.

 

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به برخی از سوالات پیرامون زندگی شخصی و اقدامات سیاسی خود نیز پاسخ داد که مشروح آن در ذیل می آید:

 

 ربیعی در پاسخ به این سوال که چه طور به آقای عباد تبدیل شدند، گفـت: ما رفتیم و گفتند باید اسم مستعار داشته باشید. گفتم برای چه؟ تاکید بر داشتن اسم مستعار داشتند. گفتیم بنده خدا! گفتند بنده خدا نه، بنویسید عبادالله! ما در اینجا عباد شدیم. در آن دوران به این نام مشهور شدیم.

 

وی همچنین در خصوص آنکه بعد از جنگ تحمیلی به مدت 8 سال معاون حقوقی-پارلمانی وزارت اطلاعات بودند نیز گفت: وقتی وزارت اطلاعات تشکیل شد مایل بودیم سپاه بمانیم. آقای ری‌شهری را دوست دارم. عذر هم می‌خواهم خیلی وقت است که ایشان را ندیدم. ایشان گفتند در قرارگاه حمزه وارد وزارت اطلاعات آنجا شوم. به هر حال تکلیف‌هایی شد و ما هم پذیرفتیم. بعد از این به تهران آمدم معاون پارلمانی شدم.

 

ربیعی ادامه داد: نمی‌خواهم وارد ماهیت موضوع شوم ولی اختلاف‌مان شروع شد و ما تا 72 بیرون آمدیم. من نزد آقای هاشمی رفسنجانی رفتم و گفتم نمی‌خواهم آنجا باشم. ایشان هم خیلی محبت کردند و گفتند کجا می‌خواهید بروید. ابتدا اصرار کردند بمانم و بعد گفتند کجا می‌خواهید بروید و من گفتم هر جایی که بشود.

 

وی در ادامه به ماجرای رفتن خود به شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و گفت: از من پرسیدند که با آقای روحانی دوست هستید و گفتم بله. گفتند پس به دبیرخانه شورای امنیت ملی بروید؛ آنجا آچار فرانسه بودیم و هر کاری را به هر حال انجام می‌دادیم.

 

ربیعی در ادامه به زمان حمله طالبان به کنسولگری ایران در هرات نیز اشاره کرد و گفت:روز عجیبی بود،چند نظریه بوده است که یکی حمله کردن به آنجا بود...

 

وی ادامه داد: شب بود و آقای روحانی هم تشریف نداشتند و فکر می‌کنم مکه بودند، به من گفتند جلسه را تشکیل دهید. دوستان بودند. من از سرلشگر فیروزآبادی خواهش کردم که جلسه را مدیریت کنند. من هم کارهایش را انجام دهم. بالاخره جلسه شب تشکیل شد. دوستان مختلف بودند، از وزارت خارجه سپاه و ارتش ، اطلاعات بخش های سیاسی و تصمیم‌گیران اساسی بودند.

 

 وی در ادامه با بیان آنکه دو دیدگاه وجود داشت. برای ما سخت بود. به یاد دارم آن شب احمدشاه مسعود هم به تهران  آمد،گفت: احمدشاه مسعود هم به تهران و نزد من آمد. احمد شاه مسعود گزارشی داد که اگر شما نیایید هرات، کل آنجا دست طالبان خواهد افتاد. هیچی باقی نمانده است. این جمله‌ای است که احمدشاه مسعود بیان کرد. من هم انعکاس دادم. دیدگاه‌های مختلفی بود. یک دیدگاه این بود که باید به افغانستان کمک کنیم و به نیروهای احمد شاه مسعود یا جاهای دیگر کمک کنیم که اینها بتوانند بازپس‌گیری کنند و لازمه این بود که بخش‌های حمایتی در داخل خاک هم صورت گیرد ولی من یاد دارم که وقتی جمع‌بندی ها رفت تصمیم بسیار هوشمندانه‌ای بود که ابلاغ شد ما وارد این باتلاق نخواهیم شد.

 

وی در ادامه در پاسخ به آنکه آیا تصمیم رهبری بود، گفت: بله. من ساعت 1 یا دو نصفه‌شب بود جمع بندی را امضا کردم و فرستادم و صبح زود نماز خواندم و به سرکار رفتم. 7 صبح نامه روی میز من بود. ظاهرا ساعت 5 نوشته شده بود که ما وارد این دام نمی شویم ولی تدابیر دیگر باید شود. اگر ما نبودیم افراطی‌گری منطقه را گرفته بود. در این امر هیچ تردیدی نداشته باشید؛ نه آمریکا و نه اروپا و نه ناتو... در هر مقطعی ما نبودیم....به عقیده من دنیا مدیون ما است در این که افراطی گری گسترش زیاد پیدا نکرد. همین الان نگاه کنید چگونه درگیر شدند.

 

ربیعی تاکید کرد: واقعا تدابیر ما در حوزه مقابله با افراطی‌گری تدابیر درست بوده است و مبتنی بر انسانیت و به نفع جامعه جهانی بوده. ما بهترین عملکرد را در مقابل با افراطی گری در جامعه جهانی داشتیم. در این هیچ تردیدی نیست. نمی‌خواهند اعتراف کنند.

 

وی ادامه داد: دورانی که دبیرخانه شورای امنیت ملی بودم، گاهی مشاور ملی صدراعظم آلمان بود با فرانسوی‌ها و کشورهای دیگر می‌آمدند و با گروه مقابله با تروریست سازمان ملل صحبت می‌کردیم و در خصوصی می‌گفتند کارهای شما را می‌ستاییم. مگر اینها می‌توانستند از پس القاعده برآیند. مگر امکان داشت اینها بتوانند القاعده را کنترل کنند؟ من یاد دارم یک روز به یکی از اینها گفتم –فکر می‌کنم ترکیب فرانسوی بودند- تازه القاعده هم شکل گرفته بود، من گفتم اصلا فکر نکنید این یک گروه است بلکه نوعی به مثابه جنبش اجتماعی است. شما ظلم کردید یعنی نابرابری، تحقیر . کشورهای مستبد در منطقه باعث شکل گیری جریانی شده است که این جریان را شما تقویت کردید. در یک دوره خودتان اینها را تقویت کردید چون گمان کردید در مقابل جریان انقلاب اسلامی می‌ایستند و الان این ها یک جنبش اجتماعی علیه شما هستند.

 

ربیعی در ادامه به  شب حمله امریکا به عراق نیز اشاره کرد و گفت: آن جا هم دیدگاه مختلف بود. این دیدگاه به مجلس و جاهای دیگر هم رفت. آنجا هم به یاد دارم آقای هاشمی رفسنجانی و خود آقای دکتر روحانی خیلی هوشمندی به خرج دادند که ما یک رفتار متعادل داشته باشیم. چند سناریو وجود داشت. سناریویی که بحث شد این بود که از فرصت استفاده شود و نیروهایی که مردمی هستند و نیروهایی که گرایش انقلابی دارند از این فرصت استفاده شود روی نهادهای مدنی و اتصال و اجتماعی کار شود و دولت اینها بیایند.

 

ربیعی ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق رخ داد. خیلی از آمریکایی‌های تندرو و خیلی از افرادی که از این مباحث ناراحت هستند به هر حال اینجا تدبیر خود عراقی ها بود و ما فقط حمایت روانی داشتیم. نوعی فعالیت کنند تا افرادی که شهید دادند آن ها هم آمدند الان نه جریانات تندرو.

 

وی در ادامه در پاسخ به آنکه یک اتفاق تلخ دیگر قتل‌های زنجیره ای بود، گفت: اتفاقی بود و من نمی‌خواهم وارد ریز آن شوم ولی تفکر غلطی بود. یک تفکر غلط بود، دعوای نظام این نبوده هیچگاه. هیچ کسی در نظام چنین تفکری را نداشته است و این را با همه وجودم و صداقتم می‌گویم.واقعا هیچی نبوده و یک تفکر غلط بود.

 

ربیعی در پاسخ به آنکه این اتفاق لطمه به وجهه وزارت  اطلاعات زد، گفت: به وجهه نظام لطمه زد. بیشترین کسی که در این زمینه از این اقدام ناراحت بود آقا بودند. واقعا از این نوع اقدامات مکدر بودند. متاسفانه خیلی مواقع چهره‌های تاریخ و مطالب خوب منعکس نمی‌شود. من چند تعبیر ساختم در تاریخ ادبیات سیاسی ایران که ماند.

 

وی در ادامه در پاسخ به آنکه برجام دستاورد خوبی بودیا خیر؟گفت: بله. متاسفانه یک چیزی را همیشه می‌خواهیم تخریب کنیم. به چه شکل بودیم. من ناراحتم گاهی فضایی درست کردند که دیگر کسی برجام نگوید. انگار برجام... ما شرایطی داشتیم که نفت ما یک میلیون بشکه هم نبود و قیمت نفت نصف شده بود. الان دو میلیون و 800  هزار تا ...و گاز به چه شکل بود. ارتباط با اقتصاد جهان قطع بود.

 

وی در پاسخ به آنکه برخی می گویند « پول نفت نمی‌آید» گفت: بالاخره دارد می آید الان. بالاخره داریم می‌فروشیم و حاصل می‌شود. اتصال به جهان قطع بود. اشتباه نکنید ما به آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اعتماد نکردیم. ما به خودمان و توانائی های خودمان اعتماد کردیم.

 

ربیعی افزود: ناراضی های ما چه کسانی بودند؟ چه کسانی شبانه سوار هواپیما شدند و شبانه واشنگتن رفتند از منطقه . ما می‌فهمیم یک تعبیری امام داشتند که ببینید دشمنان شما چه می‌گویند. یک اتفاق این بود که ما توانستیم در سطح بین‌الملل از این چالش ناجوانمردانه که برای ما درست کرده بودند کاملا بکاهیم. فرصت نیست کارشناسی وارد شوم چون اهل مطالعه هستم شاید به اندازه برخی از این کارشناسان نشسته‌ام و مطالعه کردم.

 

وی ادامه داد: ما امسال رشد 7 درصدی داشتیم. شوخی نیست. این اتفاق رخ داد. یکی می‌گوید بخش نفت زیاد است و یکی می‌گوید کم است. دو سال گذشته 3 درصد رشد کردیم. این اتفاقات رخ داد. ما امروز قدرت اول منطقه شدیم. در منطقه امروز کسی نمی‌تواند روی منافع ملی ما تردید کند. ما بازیگر اصلی منطقه هستیم.

 

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین در پاسخ به آنکه  «خیلی از این منتفدان این محاسن را قبول دارند ولی می گویند باید سفت کاری هایی می شد که رودست نمی خوردیم»گفت: دغدغه مقام معظم رهبری این است که ما فریب نخوریم. کاملا درست است ما به خودمان اعتماد داریم. ما به آقای ظریف اعتماد داریم. ما چکار به کری داریم. ما به بچه های خودمان اعتماد داریم. ما به توان خودمان اعتمادداریم. این اندازه دست و پا چلفتی نیستیم. کار کردیم و جلو بردیم. ممکن است اندکی تاخیری می کردیم بیشترمی گرفتیم. این احتمالات وجود دارد. در کل باید نوعی رفتار کنیم که باز هم بیشترین بهره را ببریم.

 

ربیعی هم چنین در پاسخ به آنکه « در الزامات نه گانه رهبری یکی، گام به گام بودن بود. خیلی ها می گویند اگر این رعایت می شد خیلی از این بدعهدی ها پیش نمی آمد» گفت: برخی می گویند اگر این گام به گام طولانی می شد باز هم تحرکات متغیر غیرقابل کنترل را نمی توانستید کنترل کنید. همانند طرح تحول من سفت و سخت نمی گویم خوب کار کردیم. هرکاری می شد شاید بهتر انجام شود منتها در ظرفیت زمانی خودش!

 

ربیعی در ادامه، در پاسخ به این مسئله که در « سال 84 از سوی رئیس جمهور وقت مامور بررسی صحت انتخابات شدید. که یک سری حرف و حدیث پیش آمده بود» با بیان آنکه «اینها را چه کسی به شما گفته است،» گفت: صندوق رأی و فرایند دو مسئله است. من روی فرایند ایراد داشتم. گزارش هم در شورای عالی امنیت ملی ارائه کردم. ولی خود صندوق که فکر کنم اقای موسوی لاری آن زمان صحبت کردند، بدون تردید گفتم چیزی در صندوق نداشتیم و در صندوق ابهامی وجود نداشت؛ ضمن آنکه تفسیر جامعه شناسی هم کردیم و گزارش مفصلی بود که ارائه کردم.

 

وی در ادامه به سال 84 و عزیمتش به اتاق کوچک خود در پیام نور اشاره کرد و گفت: رفتم دانشگاه و مدتی برخی دوستان کمی کم لطفی کردند. عادل آذر خیلی کمک کرد. هیئت ممیزی دانشگاه ما بود. الان دیوان محاسبات است. دوران بد غربت من بود. چند کتاب خوب در آن دوران درآورم. دانشجویان زیادی که الان در سازمان شما هم اتاق به اتاق که می روم سلام استاد می شنوم. لذت میبرم.

 

ربیعی همچنین با بیان آنکه  زیاد به مناطق محروم سفر می کنم،به طوریکه شاید هر هفته که به استان ها می روم سعی می کنم یک برنامه مناطق محروم بگذارم؛ در پاسخ به آنکه بعد از 37 سال باید منطقه محروم داشته باشیم؟ گفت: وقتی برنامه ها و سیاست های توسعه غلط اجرا می شود و نابرابری را حل نمی کند نتیجه همین است. این اتفاق رخ می دهد. عوامل اقتصادی ما باعث افزایش حاشیه نشینی شده است. حاشیه نشینی ما برای درگیری روستاها با خشکسالی است.خود روستاها شبیه حاشیه شهرها شده اند. ماهیت روستا را ندارند. اتفاقات اقتصادی و سیاست ها غلط است.

 

وی در ادامه به  انتشار فیش های حقوقی اشاره کرد و گفت: برخی ها می خواستند از این فیش حقوقی بگویند که یک عده ناعادلانه حقوق گرفتند. زیاد گرفتند. بخش اعظم برای ساختار ناسالم تصمیم گیری بود. خود طرف تصمیم می گرفت چه میزان حقوق بگیرد. این اتفاقات بود. این باید اصلاح شود. هر وقت ما هر موضوع مهم اجتماعی را بخواهیم حل کنیم سیاسی می کنیم و خراب تر می کنیم. هر وقت مبارزه با فساد را سیاسی کردیم فساد را عمیق تر کردیم. من بهش می‌گویم شفافیت ارتفاعی.

 

ربیعی ادامه داد: سیاسی می‌کنیم و فساد عمیق‌تر می‌شود و لایه‌های پائین تر را می گیرد. در فیش‌ها هم این طور بود. وقتی سیاسی می‌کنید و می‌خواهید بگویید دولت غنی است و بعد مبارزه کنید و دولت اشراف است، این کار غلط است.

 

وی در ادامه با بیان آنکه یادم می آید من یک روز از آقای بهشتی خواهش کردم به جاده کرج برویم و در کارخانه سخنرانی کند، گفت: من یادم است ایشان آنجا حداقل و حداکثر – حقوق - را 7 برابر گفتند... به کارگران مثلا می خواست بگوید ، زیرا کارگران برخی اعتراضشان این بود که برخی مدیران زیاد می‌گیرند. بعد دیدم سنت کشورهای پیشرفته بوده است. به یاد دارم ایشان آن زمان چنین تعبیری کردند. به هر حال فاصله های بالا ناعادلانه است. ممکن است برخی مشاغل تا اندازه‌ای برای جامعه بیارزد که تصمیم این چنینی بگیرد.  

 

ربیعی همچنین در پاسخ به آنکه  چرا دولت برخورد لازم را ندراد؟ قوه قضاییه می‌گوید دولت هنوز هیچ پرونده‌ای به ما نداده است در حالیکه تخلفی صورت گرفته است، گفت: اولا تخلف به چه معنا است؟ تخلف به این معنا است که طرف چیزی را که نمیتوانست بگیرد گرفته است. دیوان محاسبات این را اعلام کند و بگوید چند نفر بوده است. ساختار غلط بود که در آن تصمیم گرفته شد و ما آن را اصلاح کردیم. خود من وقتی وزارت خانه رفتم سال 1392 بود 93 حقوق هیات مدیره تامین اجتماعی کمتر از سال 92 شده بود. برخی جاها خود پیشگام جلو رفته بودیم. این الان اصلاح شده است و هیچ کسی بیشتر نمی گیرد؛ اگر کسی بر یک مبنایی بیشتر گرفت دارند می آورند پس می دهند. تخلف این است که قانونی نداشته بگیرد و اختیاری نداشته بگیرد ولی گرفته است.

 

وی در ادامه با بیان آنکه این مسائل ناشی از  ابهام قانونی یا زیادی قانونی بود؛در خصوص مدیر عامل بانک رفاه که زیرمجموعه وزارت رفاه است، گفت: ما همه را پس گرفتیم. خوشبختانه آن 200 میلیارد تومان را برنداشته بود. روز اول جلویش را گرفتند و آن هم خلاء قانونی بود.

 

ربیعی ادامه داد: قرار بود خود را معادل بانک دیگری کند که او ملاک شود. وقتی جایی باز است و من می گویم خود باید خویشتن داری کند و خود باید تصمیم گیری کند. نمی توان خیلی چیزها را گفت. من یک بار دیدم دانشگاه هم برای من .... می گفتند کسی که استاد دانشگاه است حق مسئولیت می گیرد 60 درصد رئیس دانشگاه تهران باید پول بگیرد. صادقانه می گویم که نه اصلا این اتفاقات بود. سال گذشته بود که دیدم دانشگاه 6 میلیون تومان برای من واریز کرد. من خواهش کردم پس بگیرند. اتفاقی رخ نداده بود. فکر کردم دیدم من ریاست جمهوری هم که هستم برای من یک ترمیم حقوق نسبت به دانشگاه میگیرم کسی لازم نبود به من بگوید.

 

ربیعی هم چنین در خصوص زندگی شخصی خود نیز به نحوه آشنایی و ازدواج با همسر خود نیز اشاره کرد و گفت: سال 59 ازدواج کردم؛در حزب جمهوری اسلامی با هم فعالیت داشتیم. در بخش کارمندی حزب بودند و من در بخش کارگری بودم. با هم یک بار وزارت کار آمدیم و من آن زمان حوزه کاری‌ام وزارت کار و کارخانه‌ها بود و ایشان در بخش کارمندی بودند. با هم آمدیم. در این مسیر کار به اینجا انجامید. روز اولی که به وزارت کار رفتم گفتم من اینجا زن گرفتم.

 

وی در ادامه به مرگ همسر و فرزند خود در سالهای 85 و 86 اشاره کرد و گفت: همسرم سرطان داشت. دیر فهمیدیم. کارها را انجام دادیم. معالجات را انجام دادیم. هر چه داشتیم برای ایشان گذاشتیم؛ خیلی وابسته عاطفی بودیم به خصوص محمدجواد چون بدون مادر شد، 16 ماه بعد از مادرشان زنده بود.... مادرم که فوت کردند سال مادرم با چهلم خانمم یکی شد... یعنی همینطور پشت سر هم آمد.

 

وی در ادامه به ماجرای تصادف محمد جواد،پسر مرحومش نیز اشاره کرد و گفت: ماه رمضان بود و به من گفت من افطار چه بدهم. هر سال دوستانش خانه می‌آمدند. خانه هم غذا نبود و من گفتم کارت من را بگیرید و بچه‌ها را فرحزاد ببرید. ما سعادت آباد بودیم. البته گفتم شام را بیا خانه با هم بخوریم. ما افطار می‌کردیم، شام دیروقت می‌خوردیم و سحر بیدار نمی‌شدیم. عادت نداشتیم. این رفت و من دیدم خیلی از افطار گذشته است و نیامده؛ رفتم فرحزاد و تمام جاها را زیرورو کردم و دیدم در حال تعطیل کردن هستند و برخی جاها برای سحر باز بودند. اتفاقی رفتم کلانتری و گفتند بچه نبوده است چون هیکلی بود، گفت آقایی تصادف کرده بود و ما او را بیمارستان حضرت رسول اکرم بردیم. من با ماشین به بیمارستان رفتم. نگهبان گفت فردی به نام علی ربیعی آوردیم. چون کارت من در جیب او بود فکر کردند نام او علی ربیعی است.

 

ربیعی افزود:من فهمیدم آنجا است و بالا رفتم و دیدم ماشین به او زده بود و بعدها ماشینی هم پیدا شد. بعد یک سال پیدا شد و من بخشیدم. رفت دادگاه که به زندان برود من نگذاشتم به زندان برود. این بچه ناهنجار را که با ماشین رالی فردی را کشت را هم ما تولید کردیم. فکر کردم من در جامعه مسئول بودم و این بچه ناشی از سیاست‌های غلط من بوده است که این فرد این میزان بی‌تعهد بار آمده است. میگو یند اگر به موقع پسرم به بیمارستان می‌رسید این اتفاق رخ نمی داد؛20 یا 21 روز در کما بود و بعد مرحوم شد.

 

وی در پایان این برنامه تلویزیونی نیز اظهار کرد: خدایا کمکم کن من هیچ گاه از خط تو خارج نشوم. گاهی در پیچ و خم زندگی در هیاهوهای دنیا آنقدر دچار فراموشی می شویم که تو را از یاد می بریم. خدایا هرگز یادت را از دل و جانم برون نکن. کمکم کن در خط محرومان و کاهش فقر و خط کاستن از درد و رنج مردم حرکت کنیم. خدایا کمکمان کن درخط تو که مهربانی، عطوفت، آزادگی و بی قیدی به مال دنیا و حفظ ابروی دیگران و برای خلق تو بودن است حرکت کنیم. خدایا دست خطم را آنچنان رهنمون باش که برای تو باشد. در تنهایی و غم ها و غصه ها ارام بخش هستی و کمکمان کن تا ما نیز در خط ارامش جامعه و کمک به مردمی که مخلوق خوب تو هستند بمانیم و باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان