//
کدخبر: ۴۵۷۱۰۲ //

نکاتی که برای تبدیل شدن به تریدر حرفه‌ای باید بدانیم

اکثر افرادی که به نوعی در آموزش ترید فعال هستند، روش دقیق موفقیت در این حرفه را به شما نمی‌گویند. آن‌ها تنها دانشی که در آن ماهر هستند مانند تحلیل تکنیکال را به شما آموزش می‌دهند. به نظر شما اگر تحلیل تکنیکال تا این حد مؤثر بود، میزان موفقیت فعالان بازار نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌شد؟

نکاتی که برای تبدیل شدن به تریدر حرفه‌ای باید بدانیم
به گزارش فرتاک نیوز،

اکثر افرادی که به نوعی در آموزش ترید فعال هستند، روش دقیق موفقیت در این حرفه را به شما نمی‌گویند. آن‌ها تنها دانشی که در آن ماهر هستند مانند تحلیل تکنیکال را به شما آموزش می‌دهند.

به نظر شما اگر تحلیل تکنیکال تا این حد مؤثر بود، میزان موفقیت فعالان بازار نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌شد؟ تبدیل شدن به تریدر حرفه‌ای نیاز به مهارت‌های چند وجهی دارد. یکی از این مهارت‌های مهم، روانشناسی معامله گری است که بسیاری نسبت به آن تمایل نشان نمی‌دهند و از این رو از موفقیت فاصله می‌گیرند.

روانشناسی معامله گری

ترید احساسی چه پیامدهایی در پی دارد؟

ترید یک تجارت واقعی است که تنها شکل آن از مدل‌های سنتی فاصله گرفته است. گروهی ترید را نوعی فعالیت پر هیجان تصور می‌کنند که می‌تواند برای آن‌ها سودده هم باشد. اگر چنین تصوری دارید، به سراغ فعالیت در بازارهای مالی نروید، چون برای از بین بردن سرمایه‌ای که در اختیار دارید، راه‌های ساده‌تری هم وجود دارد!

البته گاهی افراد حرفه‌ای هم درگیر تصمیم‌گیری‌های هیجانی می‌شوند. این تصمیم‌گیری‌ها در اغلب موارد با واقعیت‌های بازار تفاوت‌های زیادی دارد و به همین دلیل چیزی جز ضرر ندارد. مارک داگلاس که از افراد برجسته در زمینه روانشناسی معامله‌گری است می‌گوید اگر تریدرها یاد بگیرند ذهنیت خود را به شکلی تغییر دهند که تحت تأثیر بازار قرار نگیرد، دیگر مبارزه وجود نخواهد داشت.

منظور از مهارت در روانشناسی، حذف احساس و یا هیجان‌های بازار نیست. هیجان یک خصلت درونی است که در همه ما وجود دارد. اما اگر بتوانید با روانشناسی بازار آشنا شوید، می‌توانید در شرایط هیجانی، احساس خود را کنترل کرده و همچنان منطقی ترید کنید.

بر اساس بررسی صورت گرفته در یک تحقیق جامع از تریدرهای موفق، آن‌ها مانند همه تریدرهای دیگر، درصد موفقیت ۱۰۰ درصدی در استراتژی خود نداشتند اما در اغلب معاملات خود بیشتر از ۱ درصد هم ریسک نمی‌کردند. این نشان می‌دهد که حتی در بهترین شرایط بازار هم درگیر هیجان و غرور نشده و همچنان بر اساس اصولی که داشتند عمل کرده‌اند. تسلط بر روانشناسی در بازارهای مالی نه تنها که به منطقی‌تر کردن معاملات شما کمک می‌کند، بلکه می‌تواند همچون تحلیل تکنیکال به پیش‌بینی روند بازار هم کمک کند. معمولاً این هیجان معامله‌گران است که به قیمت جهت می‌دهد، پس اگر تشخیص بدهید که بیشتر بازار چه احساسی در مورد قیمت دارند می‌توانید راحت‌تر تصمیم بگیرید.

در نقطه مقابل فردی قرار دارد که هیجان و احساسات در آن حرف اول را می‌زند و از این رو وارد معاملاتی با ریسک بالا می‌شود که بتواند به ثروت یک شبه یا جبران زیان‌های شدید خود برسد. اما این سبک معاملاتی چیزی جز بیشتر کردن ضررها ندارد.

چگونه می‌توانیم احساسات خود را کنترل کنیم؟

به نظر شما چه چیزی باعث می‌شود که برخی از تریدرها در گروه ۲۰ تا ۳۰ درصد معامله‌گرانی قرار بگیرند که در بازار به طور میانگین ۱۰ درصد سود می‌کنند؟ روانشناسی معامله‌گری یک مهارت مهم در این گروه از تریدرها است که به آن‌ها کمک می‌کند درگیر احساسات نشوند و بر اساس تحلیل معاملات خود را پیش ببرند. بعد از مدتی بازار به شما خواهد فهماند که هیچ تحلیل قطعی وجود ندارد و این هنر شما در بازی با احتمالات است که موفقیت یا شکست را تعیین می‌کند. پس کنترل احساسات به اندازه تحلیل درست چارت اهمیت دارد. اما برای این کار باید چه کنیم؟

کنترل احساسات در ترید

مدیریت ریسک

معمولاً تریدرها تمایل بیشتری به خروج از معامله سودده به نسبت زیان‌ده دارند. آن‌ها بدون مدیریت ریسک و تنها به این امید که قیمت کاهش یافته جبران خواهد شد، از بستن معامله خودداری می‌کنند. این باعث می‌شود تا سودها محدود و زیان‌ها به شکل نامحدود ایجاد شوند. از این رو بازده اکثر آن‌ها پس از مدتی به سمت زیان قابل توجه می‌رود. تریدر مطرح آمریکایی به نام Goerge soro می‌گوید برای تریدر تازه وارد مهم‌تر از اینکه بتواند چارت تحلیل بکند، مدیریت ریسک است. اگر حد ضرر و حجمی که در هر معامله درگیر می‌کنید را مدیریت کنید، دچار ضررهایی که جبران آن‌ها سخت است نمی‌شوید.

این موضوع با توجه به سبک معاملاتی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند اهمیت بیشتری هم پیدا کند. برای مثال تریدرهای روزانه تعداد معاملات زیادی در طول روز انجام می‌دهند. طبیعی است که در این حجم از معامله، درگیر تلاطم و هیجان بشوند. اگر آن‌ها فارغ از شرایط مدیریت ریسک درستی انجام بدهند، نگرانی کمتری بابت بازدهی خود پیدا می‌کنند.

توجه به تجربیات گذشته

هیچ تریدری از همان ابتدا کامل نبوده است، همان‌طور که هیچ نجار یا معلمی هم از همان ابتدا به تمام مباحث مسلط نبوده است. تجارت نوعی مهارت است که به مرور پخته شده و بازدهی آن بیشتر می‌شود. تریدر موفق این موضوع را می‌داند و از این رو به دنبال کاهش اشتباهات خود در آینده می‌رود. برای این کار بهتر است احساس و هیجان خود را در زمان‌های مختلف و همچنین بازدهی آن را ثبت کنید.

به مرور اشتباهاتی که باعث ایجاد زیان شده است را شناسایی کرده و آن‌ها را از برنامه معاملاتی خود حذف می‌کنید. بهتر است به دنبال سرزنش این اشتباهات یا در نقطه مقابل توجیه آن‌ها نروید. قضاوت بی‌طرفانه به شما کمک می‌کند تا از تجربیات گذشته خود به بهترین شکل استفاده کنید

برنامه معاملاتی خود را بشناسید

مشخص بودن استراتژی معاملاتی و جزئیاتی که باید رعایت کنید به شما کمک می‌کند تا چندان درگیر احساسات نشوید. استراتژی شما در بازار به مرور بر اساس تجربه‌ای که کسب می‌کنید، بهبود پیدا کرده و به مرحله بسیار خوبی از نظر سوددهی می‌رسد. البته قبل از همه باید دقت کنید تا سبک معاملاتی که انتخاب می‌کنید بر اساس ویژگی‌های خود شما باشد. با داشتن یک برنامه مشخص دیگر چندان درگیر حرکات هیجانی نمی‌شوید، چون مسیر شما کاملاً مشخص است و از این رو بدون استرس معاملات خود را پیش می‌برید.

تأثیر روانشناسی بر میزان موفقیت در بازارهای مالی

معمولاً عده‌ای که به صورت متوالی دچار زیان می‌شوند، ترید را بر اساس شانس و اقبال می‌دانند. اما ترید نوعی تجارت است و تا زمانی که ندانید چگونه باید سود کنید، نمی‌توانید موفق شوید. بازدهی قابل قبول در تجارت هم بر اساس دانش و هم بر اساس توانایی شما در کنترل صبر و هیجان خواهد بود. افرادی که ویژگی‌های شخصیتی مناسب برای ترید دارند، شانس بیشتری برای موفقیت در این بازار خواهند داشت اما به این معنای ناکافی بودن مطلق بازار برای افرادی که فاقد این ویژگی‌ها هستند، نیست.

تاثیر روانشناسی در معاملات

اگر هیجانی هستید و نمی‌توانید به یک سبک مشخص پایبند باشید، روانشناسی معامله‌گری برای شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر آمارهای سبک ترید معامله‌گران مختلف را بررسی کرده باشید، اهمیت این مهارت را بیشتر درک می‌کنید. برای مثال بیشتر افراد تازه کار در ابتدا با سودای سودهای کلان به انجام معاملات روزانه روی می‌آورند در حالی از میان تنها ۶۰ درصد پس از یک ماه همچنین به این شیوه معامله می‌کنند. باید خصوصاً در ابتدای کار بازدهی معقولی برای معاملات خود تعیین کنید.

بازدهی ماهانه به صورت میانگین ۱۰ درصد می‌تواند سود قابل قبولی برای شما باشد. هدف از همه این مطالب این بود که بدانید روانشناسی به اندازه تحلیل تکنیکال می‌تواند مهم باشد. پس بهتر است همین الان به سمت آموزش این مهارت از منابع صحیح مانند آکادمی آموزش ترید بهزاد شامی باشید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۷۱۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان