//
کدخبر: ۴۴۱۳۷۳ //
قیمت کله پاچه

کله‌پاچه لاکچری شد!

رئیس اتحادیه چایخانه‌داران، طباخان و آشکده‌های کرج گفت: با افزایش بهای گوشت، مصرف کله پاچه گوسفندی که پیش از این خوراک محبوب ایرانی محسوب می‌شد، در سفره خانواده کمرنگ‌تر شده و طباخی‌ها کساد و رو به تعطیلی هستند.

کله‌پاچه لاکچری شد!
به گزارش فرتاک نیوز،

علی اکبر سرحدی در گفت و گویی اظهار کرد: یکی از رسته‌های تحت پوشش این اتحادیه صنف کله پزی یا طباخی‌ها هستند. اگر چه در گذشته کله پاچه خوراک محبوب ایرانی‌ها محسوب می‌شد، اما امروزه به دلیل افزایش قیمت گوشت گوسفند تعداد طباخی‌ها رو به کاهش و تعطیلی است.

وی افزود: به دلیل اینکه کله پاچه خام کوچک دستی ۵۰۰ و درشت دستی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، کله پز اگر این را بپزد باید درگیر این موضوع باشد که به چه قیمتی باید به مردم بفروشد که بتواند سود کند، از طرفی مشتری هم داشته باشد. در حالی که اکثرا از این قیمت شکایت دارند و تعاونی هم وجود ندارد که با قیمت بهتری کله پاچه مورد نیاز خود را از آنجا تهیه کنند.

سرحدی ادامه داد: چون کله پاچه گوسفندی اولویت چهار مردم بوده و مانند نان، مرغ و تخم‌مرغ که اولویت اول است شامل نرخ گذاری نمی‌شود؛ با این حال این باعث نمی‌شود که مورد بازرسی قرار نگیرند.

سرحدی بیان کرد: در مجموع وضعیت کاسبی طباخی‌ها خیلی خوب نیست، در حالی که مصرف کله پاچه به اولویت آخر سبد غذایی مردم تبدیل شده و مثل قدیم هر کسی برای خوردن آن به طباخی‌ها مراجعه نمی‌کند. در واقع امروزه خوردن کله پاچه مختص افرادی است که وضعیت مالی خوبی دارند. از طرفی با توجه به افزایش رستوران‌ها و فست فودها و نیز تغییر فرهنگ غذایی گزینه‌های دیگری به جز این خوراک محبوب پیش روی مردم قرار دارد.

وی ادامه داد: اما در مورد صنوف آشکده‌ها و غذاهای خانگی اوضاع بهتری داریم، چون قیمت‌ غذاهایشان تقریبا همسطح وضعیت معیشتی عموم مردم است. آش، سوپ، حلیم و کشک بادمجان به عنوان غذاهای ساده و خوش قیمت همچنان مورد استقبال بوده و مشتری پسند است.

وی درباره وضعیت سفره خانه‌های سنتی شهر گفت: سفره‌خانه‌های سنتی مثل قبل نیستند و چون صنوف سبک قهوه سراها و کافی شاپ‌ها رواج یافته از تعداد سفره‌خانه‌های سنتی کم شده است. یک بخشی هم به ضوابط اماکن برمی‌گردد که باید از حالت سکو به میز و صندلی تبدیل می‌شدند. این سختگیری‌ها باعث شد که مردم به کافی شاپ‌ها روی بیاورند و از تعداد سفره خانه‌ها کاسته شود.

سرحدی گفت: اتحادیه از بابت جمع شدن رسته‌هایش در حال افت ودر حال کوچکتر شدن است در حال حاضر حدود ۱۲۰ سفره خانه سنتی، ۱۰۰ طباخی ۱۲۰ غذا خوری خانگی و ۹۰ کله پزی در شهر کرج تحت نظارت این اتحادیه در حال فعالیت هستند.

وی در مورد نظارت بر صنوف غذایی گفت: با همکاری اداره اماکن، بازرسی اتاق اصناف و بهداشت هفته‌ای دو بار بر نحوه عملکرد و بهداشت رسته‌های غذایی نظارت می‌کنیم. همچنین با توجه به ابلاغ عدم به کارگیری کارکنان اتباع بیگانه در صنوف مرتبط با غذا و خوراک صنوف رصد شده و تذکرات لازم به آنها داده شده است. اما متاسفانه یکی از تخلفات این است که در ۷۰ درصد رستوران‌ها مهاجران اتباع استخدام و استفاده می‌شود. این اقدام از نظر دادستانی، ‌قوه قضاییه و اماکن جرم است و باید کارگر ایرانی استخدام کنند.

سرحدی بیان کرد: این اتحادیه متشکل از رسته‌های چایخانه‌داران، طباخی‌های کله پزی، سفره‌ خانه‌های سنتی و غذاهای خانگی است. اتحادیه قبل از شیوع کرونا با داشتن این رسته‌ها حدود ۲۵۰۰ عضو داشت که حداقل ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر مشغول به کار بودند ولی در دوران کرونا به دلیل دستورالعمل بهداشتی و بسته شدن این واحدها به دلیل استیجاری بودن، ۷۰ درصد آنها جمع آوری و تعطیل شدند. امروزه فقط ۵۰۰ واحد صنفی جوازدار مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: رسته‌های جدید شغلی وجود دارند که طی سال‌های اخیر شروع به فعالیت کرده‌اند، با توجه به اینکه ماهیت کار آنها با این اتحادیه همسو است باید تحت نظارت این اتحادیه فعالیت کنند اما به اتحادیه‌های دیگر واگذار شده‌اند و این درست نیست.

وی ادامه داد: با بازگشایی قهوه‌سراها که لازم و نیاز جامعه امروزی بوده و واحدهای خدماتی محسوب می‌شوند، اتحادیه خواستار الحاق رسته قهوه سراها بود و با بالاترین رأی در کمیسیون مربوطه به اتحادیه چایخانه ملحق شد. اما متاسفانه به دلایلی که قابل عنوان نیست، این رسته قهوه سراها به اتحادیه قنادان داده شد.

وی افزود: با توجه به تلاش برای افزایش اعضاء از ابتدای تأسیس تاکنون بالاترین اشتغالزایی طی چند سال اخیر در این اتحادیه اتفاق افتاده است چون با تغییر سبک زندگی امروزی و فرهنگ غذایی مردم هم رستوران‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی، کترینگ‌های خانگی و آشکده‌های بیشتری در کرج راه اندازی شده اند. اما دوران کرونا و طرح ممنوعیت عرضه قلیان آسیب بسیار زیادی به رسته‌های تحت پوشش وارد کرد. اما این اتحادیه با اهداف افزایش رزق و درآمد اعضاء در چارچوب قوانین صنفی اقداماتی را انجام داد. یکی از این اقدامات تلاش‌های اتحادیه برای مجاز و آزاد کردن عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها به عنوان یکی از راه‌های کسب درآمد صنف بود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۱۳۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان