//
کدخبر: ۴۳۵۸۶۱ //

رقم حداقل عیدی امسال کارگران اعلام شد

براساس قانون کار، کارگران مشمول قانون کار امسال حداقل ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عیدی دریافت می‌کنند.


رقم حداقل عیدی امسال کارگران اعلام شد
به گزارش فرتاک نیوز،

هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال، اخباری در خصوص اعلام میزان عیدی کارگران منتشر می‌شود. در برخی اخبار به افزایش عیدی کارگران اشاره می‌شود و این در حالی است که میزان عیدی هر ساله بر اساس یک فرمول محاسبه می‌شود و چیز تازه‌ای به آن افزوده نمی‌شود.

قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار، مصوب سال ۱۳۷۰ است که در آن آمده است: "کلیه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد، ‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند."

 

در تبصره یک این ماده واحده آمده است: مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند، باید به ماخد ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه شود. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز کند.

 
 

 

شورای عالی کار ۲۹ اسفند سال گذشته در نشست تعیین دستمزد افزایش حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲ را ۲۷ درصد تصویب کرد. بر این اساس پایه حقوق کارگران، ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار تومان تعیین شد. با احتساب فرمول حداقل و حداکثر عیدی، کارگران امسال حداقل ۱۰ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان و حداکثر ۱۵ میلیون و ۹۲۲ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

مبنای تعیین عیدی پایان سال کارگران، حداقل دو و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار است. کارفرمایان باید دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل عیدی و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر عیدی و پاداش آخر سال به نیروهای کار خود بدهند.

 
 
 

کارگران بسته به سنوات و تعداد روزهایی که کار کرده‌اند مستحق دریافت عیدی هستند و عیدی و پاداش کامل به کارگرانی تعلق می‌گیرد که یکسال در محل کار یا آخرین کارگاه مشغول کار بوده و بیمه پردازی آن‌ها به طور کامل صورت گرفته باشد. به عنوان مثال کسی که ۷ ماه در کارگاهی کار کرده باشد، نسبت هفت دوازدهم عیدی را دریافت می‌کند و بسته به اینکه کارفرما در پرداخت عیدی، حداقل عیدی (معادل ۲ ماه پایه حقوق) یا حداکثر عیدی (۳ ماه پایه حقوق) را در نظر گرفته باشد، رقم عیدی این فرد بین ۶ میلیون و ۱۹۱ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۲۸۷ هزار تومان خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۵۸۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان