//
کدخبر: ۴۳۴۱۱۴ //

فوری؛ قیمت واحدهای ۱۱۰ متری مسکن ملی اعلام شد

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: میانگین پروژه‌های نهضت ملی مسکن ١١٠ متر و قیمت ساخت آن‌ها به طور میانگین متری ١٠ میلیون تومان در نظر گرفته شده‌ است.

فوری؛ قیمت واحدهای ۱۱۰ متری مسکن ملی اعلام شد
به گزارش فرتاک نیوز،

روح الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرین آمار اجرایی پروژه های نهضت ملی مسکن گفت: ساخت یک میلیون و ٩٠٠ هزار واحد نهضت ملی مسکن آغاز شده‌ است. طبق گزارش دیوان محاسبات پروژه مسکن اقدام ملی در دولت گذشته را با ١٢ درصد پیشرفت فیزیکی به این دولت تحویل دادند و کار ساخت کمتر از ٣٠٠ هزار واحد مسکونی آغاز شده‌ بود. 

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که از آنجایی که پروژه اقدام ملی طولانی شده، مردم هزینه‌ای داده‌اند و کار هم باید ٢۴ ماهه انجام می‌شد اما به دلیل تاخیر در اجرا با تعدیل مواجه شد. درحالیکه افراد در سال ٩٨ ثبت نام کردند اجرای پروژه سال ١۴٠٠ بوده که در این مدت تورم سنگینی به این پروژه وارد شده‌ است.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در پروژه های ملی درباره تاخیر در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن گفت: تفاوتی ندارد که این آسیب به پروژه‌ها در چه دولتی وارد می‌شود و باید تلاش کنیم این آسیب را به حداقل برسانیم چراکه در نهایت این آسیب به پروژه و مردم وارد می‌شود. سیاست ما این است که تنها در شرایطی که زمین آماده است پروژه را علمیاتی کنیم نه اینکه اول از مردم پول بگیریم و قدرت خرید مر م کاهش پیدا کند و بعد از آن پروژه را شروع کنیم.

وی گفت: طبق وعده داده شده قرار بر این بود که ٨٠٠ هزار واحد از واحدهای نهضت ملی مسکن در روستاها ساخته شود که در حال حاضر علمیات اجرای ٣٨٠ هزار واحد آغاز و ١٩٠ هزار واحد به مردم تحویل شده‌ است و از طرح عقب نیستیم. در پروژه‌های ملی در مقایسه با عمرانی‌ترین دولت یعنی دولت نهم و دهم در بحث پروژه مسکن در دولت اول زمین‌ها آماده شد و در دولت دهم شروع علمیات ساخت بود. علمیات اجرایی پروژه را از همان ابتدا و فرآیند تامین زمین ببینید. وعده ساخت ۴ میلیون مسکن قابل تحقق است اما زمان اجرای پروژه را از زمان تملک زمین نه از آغاز ساخت باید دید. 

وی افزود: درباره مسکن مهر در اواخر پروژه ٨۵٠٠ هکتار زمین نیاز شد که الحاق انجام شد اما در این دولت تا به امروز ۵١ هزار هکتار زمین تامین شده که این فرایندی داشته است. در حال حاضر نه تنها اراضی تامین شده بلکه ساخت یک میلیون و ٩٠٠ هزار واحد را هم آغاز کرده‌ایم. عرف مدت زمان ساخت ٢۴ ماهه است اما از آنجایی که تامین مالی از طریق آورده مردمی به ویژه اقشار مخاطب هدف این پروژه است، این عدد متفاوت است. البته به عواملی از جمله تعداد طبقات و آورده اولیه بستگی دارد و در برخی از پروژه‌ها به ۴ سال هم می‌رسد.

اکبری در پاسخ به این سوال که یک میلیون و ٩٠٠ هزار واحد در حال ساخت به چه میزان اعتبار و آورده مردمی نیاز دارد و چه زمانی به مردم تحویل داده می‌شود، افزود: میانگین این پروژه‌ها ١١٠ متر و قیمت ساخت آنها برای هر مترمربع به طور میانگین ١٠ میلیون تومان در نظر گرفته شده‌ است. البته قیمت بستگی به سال شروع و خاتمه پروژه دارد و ممکن است برخی از پروژه‌ها با قیمت هر مترمربع ۵ میلیون تا ٧ میلیون تومان شروع شده باشند و برخی ها هم با ١٠ میلیون تومان شروع و با ١٢ میلیون تومان تمام شوند. عزم دولت این است که وعده مسکن رئیس جمهور حتما محقق شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۴۱۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان