//
کدخبر: ۴۲۴۴۶۹ //

وضعیت تورم خوراکی‌ها در شهریور؛ روغن ریخت؛ گوشت همچنان درصدر

بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران از تورم شهریور ماه ۱۴۰۲، قیمت گوشت قرمز نسبت به شهریور ۱۴۰۱، نزدیک به ۸۷ درصد بیشتر شده است. این در حالی است که بخش «روغن‌ها و چربی‌ها» کمترین تورم را در این ماه ثبت کرده است.

وضعیت تورم خوراکی‌ها در شهریور؛ روغن ریخت؛ گوشت همچنان درصدر
به گزارش فرتاک نیوز،

بر اساس آمار تورم منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه اقلام مختلف خوراکی‌ها در شهریور ماه ۱۴۰۲ منتشر شده است. طبق این آمار بیشترین تورم ماهانه در شهریور ماه متعلق به گروه «ماهی‌ها و صدف‌داران» بوده است. همچنین بیشترین تورم نقطه به نقطه در این ماه به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» اختصاص یافته است. از سوی دیگر آمارها حاکی از آن است که دو گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» و «نان و غلات» کمترین تورم ماهانه و نقطه به نقطه را در ماه گذشته به ثبت رسانده‌اند.

تورم خوراکی

قیمت روغن نسبت به مرداد ماه نزولی شد

آخرین آمار منتشر شده از شاخص قیمت مصرف کننده در شهریور ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به ۱.۴ درصد رسیده است. به بیان دیگر قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در شهریور ماه سال جاری نسبت به مرداد ماه ۱.۴ درصد افزایش یافته است.

اگر تورم ماهانه در ماه گذشته را به تفکیک اقلام مختلف خوراکی و آشامیدنی بررسی کنیم می‌توان مشاهده کرد تورم ماهانه در گروه «ماهی‌ها و صدف‌داران» با ۳.۸ درصد بیشترین مقدار بوده است. همچنین در جایگاه بعدی گروه «شیر،‌ پنیر و تخم مرغ» با تورم ماهانه ۳.۵ درصد قرار گرفته است.

از سوی دیگر تورم ماهانه در گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» و «نان و غلات» کمترین میزان را در میان اقلام خوراکی به خود اختصاص داده است. برای مثال تورم ماهانه در گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» منفی ۰.۱ درصد بوده به این معنا که در ششمین ماه سال قیمت‌ها در این گروه نسبت به ماه گذشته 0.1 درصد کاهش یافته است.  

گوشت قرمز و ماکیان در صدر تورم نقطه‌ای کشور

آمارها نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در شهریور سال جاری به عدد ۳۷.۷ درصد رسیده است. به عبارت دیگر قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته ۳۷.۷ درصد رشد داشته است.

آمار تورم نقطه به نقطه اقلام مختلف خوراکی گویای آن است که گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» با ۸۷.۱ درصد رشد قیمتی نسبت به شهریور 1401 بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه را در میان گروه‌های خوراکی به خود اختصاص داده است.  

در سمت دیگر گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» و «نان و غلات» قرار دارند که به ترتیب ۳.۳ و ۱۷ درصد در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته افزایش قیمت داشته‌اند. طبق آمار می‌توان گفت تورم نقطه به نقطه این دو گروه در شهریور ۱۴۰۲ نسبت به سایر اقلام خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها پایین‌تر بوده است.

تورم خوراکی

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۴۴۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان