//
کدخبر: ۳۹۹۰۲۸ //

پشت پرده افزایش شدید قیمت گوشت

با توجه به آنکه تغییر قیمت کالاها به میزان عرضه و تقاضای آن‌ها در بازار بستگی دارد، برخی کارشناسان، کاهش عرضه گوشت را یکی از دلایل اصلی رشد قیمت این کالا می‌دانند.


پشت پرده افزایش شدید قیمت گوشت
به گزارش فرتاک نیوز،

بررسی روند نقطه‌ای عرضه و قیمت متوسط گوشت قرمز به تفکیک گوسفند، گوساله و گاو در دو سال گذشته، نشان می‌دهد قیمت گوشت گوسفند و گاو در اغلب مقاطع تحت تاثیر روند عرضه این محصولات بوده و سهم عمده‌ای از تغییرات قیمت توسط تغییرات عرضه پاسخ داده می‌شود. طبق آمارها عرضه این محصولات در پایان سال قبل سقوط معناداری داشته و واکنش رشد قیمت را در پی داشته است.

سقوط عرضه، خیز قیمت

بر اساس نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های کشور، در نیمه دوم سال گذشته روند نقطه‌ای عرضه گوشت قرمز (گاو و گوساله و گوسفند) به ترتیب افت شدیدی را تجربه کرده است. بر اساس جدیدترین داده‌های مرکز آمار، در اسفند 1401 عرضه این دو محصول به ترتیب 25.7 و 18.7 درصد نسبت به اسفند سال قبل از آن افت پیدا کرده است. بررسی روند قیمت گوشت قرمز نیز در این مدت از افزایش شدید قیمت‌ها حکایت دارد.  

با توجه به آنکه تغییر قیمت کالاها به میزان عرضه و تقاضای آن‌ها در بازار بستگی دارد، برخی کارشناسان، کاهش عرضه گوشت را یکی از دلایل اصلی رشد قیمت این کالا می‌دانند. می‌توان با بررسی مقایسه‌ای بین روند ماهانه قیمت و وزن لاشه‌های قابل مصرف گاو و گوساله، گوسفند و بره ذبح‌شده، بررسی کرد در دو سال گذشته قیمت چه میزان تحت تاثیر تولید و عرضه گوشت بوده است؟

 
 

 

 

مقایسه روند نقطه‌ای قیمت و عرضه گوشت گوسفند و بره

ارزیابی روند نقطه‌ای عرضه گوشت «گوسفند و بره» در دو سال گذشته نشان‌دهنده آن است که با وجود اوج وفرودها، تغییرات عرضه گوشت این کالا از آبان سال گذشته به شدت نزولی شده است.

در ادامه با تداوم این روند نزولی، نهایتا در اسفند 1401 عرضه گوشت «گوسفند و بره» با افت معادل 26 درصدی نسبت به موقعیت مشابه سال قبلش، به پایین‌ترین رقم طی دو سال گذشته رسیده و برابر با 18 هزار 289 تن برآورد شده است. 

 
 
 

تورم نقطه‌ای گوشت «گوسفند و بره» طی فروردین 1400 تا ابتدای پاییز پارسال اگرچه روند تقریبا با ثباتی داشته اما از آبان پارسال این روند به شدت صعودی شده است. ادامه این افزایش قیمت نهایتا باعث شده قیمت هر کیلوگرم گوشت «گوسفند وبره» در بهمن به دست‌کم 287 هزار تومان برسد و نسبت به بهمن سال قبل خود رشد 91.45 درصدی پیدا کند. به عبارتی در این مدت قیمت گوشت این کالا بیش از 1.9 برابر (حدود دو برابر) شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۹۰۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان