//
کدخبر: ۴۱۷۱۵۵ //

موج گرانی پیاز هم شروع شد

تحریم‌ علیه نیجر به دنبال کودتای نظامی در این کشور تهدیدی برای تامین غذای مردم این منطقه شده که از دیرباز در نتیجه دخالت‌های غرب در فقر به سر می‌برد.

موج گرانی پیاز هم شروع شد
به گزارش فرتاک نیوز،

تحریم‌های اعمال شده توسط جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس» علیه نیجر، تجار پیاز در غنا را در مورد کمبود احتمالی و افزایش قیمت به دلیل محدودیت‌های مرزی اتخاذ شده توسط اکواس پس از کودتای نظامی هفته گذشته در نیامی را نگران کرده است.

از آنجایی که غنا 70 درصد پیاز مصرفی خود را از نیجر وارد می‌کند، تاجران پیاز در آکرا پایتخت غنا،  نسبت به قیمت دو برابری آن هشدار دادند و گفتند که تحریم‌ها منجر به آن شده که بیش از 70 کامیون پیاز به مقصد غنا از قریب به دو هفته پیش در بورکینافاسو در انتظار اسکورت امنیتی برای حرکت به سمت غنا، سرگردان شوند.

برخی از تاجران گفتند که کامیون‌هایی که از نیجر برای عبور از بنین به غنا بارگیری شده بودند، پس از بسته شدن مرز بنین تصمیم گرفتند از بورکینافاسو عبور کنند.

«یاکوبو أکبینیبا»  سخنگوی انجمن فروشندگان پیاز در غنا گفت: به دلیل بسته بودن مرز بنین، اکثر رانندگان کامیون تصور کردند که اگر به بورکینافاسو بروند، سربازانی را خواهند دید که آنها را تا مرز غنا اسکورت می‌کنند و از فعالیت‌های تروریستی در این منطقه در امان می‌دارند، اما بیش از یک هفته است که آنها در بورکینافاسو سرگردانند و از همین رو با مشکلات زیادی مواجه و زیان مالی سنگینی متحمل شده‌ایم.

وی افزود: پیازهای ما پوسیده و فاسد شده است، ما قبل از کودتا از نیجر پیاز خریدیم و انتظار این همه چالش را نداشتیم، بنابراین دولت غنا باید با صحبت با دولت بورکینافاسو به ما کمک کند تا کامیون های ما را تا غنا همراهی کنند.

در حالی که سانی ابوبکر، رئیس انجمن واردکنندگان پیاز در آکرا هم با بیان اینکه انتظار می‌رود قیمت پیاز افزایش یابد و به یک کالای کمیاب تبدیل شود، گفت: در حال حاضر با کمبود پیاز در بازار مواجهیم و قیمت‌ها 50 درصد افزایش یافته است.

خبرگزاری غنا به نقل از علی عمر، مسئول روابط عمومی انجمن فروشندگان پیاز در غنا، گفت که حدود 70 درصد از واردات پیاز غنا از نیجر انجام می‌شود و محدودیت‌های واردات بر عرضه تاثیر منفی می‌گذارد.

وی هشدار داد که  اگر مرز نیجر برای مدت طولانی بسته است، این امر بر تجارت محصولات کشاورزی و در راس آن پیاز ما تأثیر خواهد گذاشت.

 

عمر با اشاره به اینکه غنا بزرگترین تامین کننده نمک به نیجر است و محدودیت‌های مرزی نیز بر صادرات نمک به نیجر تأثیر می‌گذارد، افزود که کشورها باید بتوانند مذاکره کنند تا مواد غذایی بین نیجر و بقیه مناطق زیرمجموعه  منطقه غرب آفریقا توزیع شود، زیرا مردم برای زنده ماندن نیاز به خوردن غذا دارند.

گزارش شده است که در سال 2021، نیجر به ارزش 23 میلیون دلار پیاز به غنا و سایر کشورهای غرب آفریقا صادر کرده است.

رهبران غرب آفریقا پس از کودتای نظامی نیجر که به سرنگونی محمد بازوم، رئیس جمهور این کشور منجر شد و عبدالرحمن تیانی، رئیس شورای نظامی حاکم بر این کشور شد، مجموعه ای از تحریم‌ها را علیه نیجر اعلام کردند.

از جمله این تحریم‌ها که بلافاصله اعمال شد، بستن مرزهای زمینی و هوایی بین کشورهای عضو گروه جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) با نیجر، ایجاد منطقه پرواز ممنوع در کشورهای اکواس به روی کلیه پروازهای تجاری  از نیجر و به نیجر و تعلیق کلیه معاملات تجاری و مالی بین کشورهای عضو اکواس و نیجر است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۷۱۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان