//
کدخبر: ۴۱۲۹ //

عدم بیمه مشکل کارگران پلاسکو؛ ۱۵۵۰ کارگر بیمه نبودند

بنا بر نتایج آخرین تصمیم‌ها از چگونگی حمایت‌های دولت از ٢٣٠٠ کارگر شاغل در پلاسکو که دو‌سوم آنها از بیمه تامین اجتماعی محروم بودند.

 عدم بیمه مشکل کارگران پلاسکو؛ ۱۵۵۰ کارگر بیمه نبودند

به گزارش فرتاک نیوز،طی ۴ روز گذشته و پس از فرو ریختن ساختمان ١۵طبقه پلاسکو، وزیر تعاون و رییس سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود از برقراری سریع حمایت‌های درمانی، کاریابی و ثبت نام در ادارات کار، پرداخت بیمه بیکاری و بازنشستگی برای شاغلان در این ساختمان خبر دادند اما اجرای این حمایت‌ها را به بهره مندی قبلی از پوشش بیمه تامین اجتماعی منوط کردند.

در حالی که بنا بر اعلام رییس اتاق اصناف ایران، تا صبح روز پنجشنبه ٣٠ دی ١٣٩۵، ٣۵٠٠ کارگر و کارفرما در ساختمان پلاسکو مشغول به کار بودند، محمدتقی نوربخش؛ رییس سازمان تامین اجتماعی گفت که فقط نام ٧۵٠ کارگر به عنوان بیمه شده تامین اجتماعی در اسناد این سازمان موجود است.

محمد حسن‌زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: «در ساختمان پلاسکو ۵۶٠ واحد کارگاهی وجود داشت اما بعضی کارگاه‌ها را با نئوپان و تیغه به دو یا سه مغازه کوچک‌تر تقسیم کرده بودند و به همین دلیل، ما در مجتمع پلاسکو ١٢٠٠ کد کارگاهی داریم که اگر هر کد یک کارفرما داشته باشد، از مجموع ٣۵٠٠ شاغل در این ساختمان، ١٢٠٠ نفر، کارفرما و ٢٣٠٠ نفر، کارگر بوده‌اند که در اسناد ما، ١٢٠٠ کارفرما و ٧۵٠ کارگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.»

در حالی که به گفته نوربخش، تا امروز ٣١٠ مراجعه مربوط به ساختمان پلاسکو برای دریافت بیمه بیکاری در ادارات این سازمان ثبت شده، گفته‌های زدا به این معناست که ١۵۵٠ کارگر شغل از کف داده پلاسکو که بیمه تامین اجتماعی نداشتند، از حمایت‌های دولت محروم خواهند بود.

زدا در توضیحات خود اشاره می‌کند: «تکلیف حمایتی قانونگذار، برای افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است. درباره ارایه خدمات به سایر شاغلان این ساختمان، باید از ستاد حوادث غیرمترقبه که در استانداری تهران تشکیل شده سوال کنید که آیا در این ستاد اعتباری برای حمایت از افراد فاقد پوشش بیمه در نظر گرفته‌اند یا خیر، چون در آن ستاد، نمایندگان تمام دستگاه‌ها عضو هستند و این حادثه هم، غیرمترقبه تلقی می‌شود. البته ما در این مورد خاص، هزینه درمان تمام آسیب‌دیدگان را تقبل کردیم اما در مورد بیمه بیکاری و بازنشستگی نمی‌توانیم به افراد خارج از بیمه تامین اجتماعی خدمتی بدهیم.»

در حالی که طی روزهای گذشته، اعضای شورای شهر تهران اعلام کردند که فقط حدود ٣٠ درصد واحدهای صنفی در ساختمان پلاسکو، واحدهای خرده و عمده فروشی بوده‌اند و ٧٠ درصد واحدها به تولید و توزیع انواع پوشاک اختصاص داشته، جواد درودیان؛ رییس اتحادیه پیراهن دوزان درباره سرنوشت آتی آن دسته از کارگران محروم از پوشش بیمه تامین اجتماعی که در ۴٠٢ واحد پیراهن دوزی در ساختمان پلاسکو مشغول به کار بوده‌اند می‌گوید: «حمایت‌ها بستگی به تصمیم مسوولان بیمه تامین اجتماعی دارد. فعلا، اولویت برای مسوولانی که به پرونده ساختمان پلاسکو رسیدگی می‌کنند، ایجاد فضای اشتغال است و در قدم‌های بعدی، برای بیمه شاغلان هم اقدام خواهد شد. روز گذشته هم با مسوولان اتاق اصناف جلسه‌ای در همین باره داشتیم و دو مکان برای اسکان کسبه پلاسکو در نظر گرفتند که در وهله اول و در ایام مانده به عید، مساله اسکان و اشتغال حل شود.»

بنا بر نتایج آخرین تصمیم‌ها از چگونگی حمایت‌های دولت از ٢٣٠٠ کارگر شاغل  در پلاسکو که دو‌سوم آنها از بیمه تامین اجتماعی محروم بودند، علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران می‌گوید: «اتاق اصناف برای این کارگران هم به وزیر کار پیشنهاد داده و در جلسه‌ای که با مسوولان بیمه تامین اجتماعی داشتیم، قرار شد به تمام شاغلان در مجموعه پلاسکو که قانون درباره‌شان رعایت نشده و از بیمه تامین اجتماعی محروم مانده بودند، بیمه بیکاری پرداخت شود. وزیر کار هم این پیشنهاد را به هیات وزیران می‌برد و سعی می‌کنیم مشکل این افراد را حل کنیم گرچه باید برای این افراد چارچوب‌های قانونی و حقوقی رعایت می‌شد که نشد. کاریابی برای این کارگران هم در برنامه‌های ما است اما در ابتدا باید محلی برای اشتغال کسبه پلاسکو ایجاد شود و بنگاه‌های فعال، راه‌اندازی شوند تا این کارگران هم به همان بنگاه‌ها بازگردند.»

 

منبع: مشرق
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان