//
کدخبر: ۴۰۶۹۴ //
بررسی قرارداد نفتی توتال در گفتگو با عضو کمیسیون انرژی مجلس:

درآمد نفتی ایران به ۱۳۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: گزارشات و توضیحات وزیر نفت در خصوص قرار داد جدید نفتی در صحن، مفید ارزیابی شد. نمایندگان منتقد به قرارداد بیشتر روی میزان سهم بری توتال از میدان نفتی و پایبندی این شرکت به عهدش در زمان تحریم انتقاد داشتند.

درآمد نفتی ایران به 130 میلیارد دلار افزایش می‌یابد
به گزارش فرتاک نیوز،

جلال میرزایی در تشریح صحن علنی مجلس پیرامون بررسی قرار داد نفتی توتال  گفت: علاوه بر آنکه ارائه گزارش وزیر نفت درباره قرارداد توتال در دستور کار بود، بررسی کم و کیف طرح سه فوریتی نیز در دستور صحن علنی قرار داشت.

وی افزود: بیژن نامدار زنگنه با حضور در صحن علنی مجلس که پیش از این مقرر شده بود به صورت غیر علنی باشد، به ارائه توضیحاتی درباره جزییات قرارداد ایران و توتال پرداخت و دو تن از موافقان و منتقدان این قرارداد سوالات و نظرات خود را مطرح کردند که وزیر پاسخ این سوالات داد.

میرزایی پاسخ‌های وزیر نفت را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: توضیحات و گزارشات وزیر مجموع نمایندگان را درباره قرارداد ایران و توتال اقناع کرد و رئیس مجلس نیز گزارش وزیر درباره ابعاد این قرارداد را «مفید» توصیف کرد.

وی خاطر نشان کرد: نظر به توضیحات قانع کننده وزیر نفت در خصوص قرار داد توتال، نهایتا هنگامی که علی مطهری نایب رییس مجلس در حال اعلام رای‌گیری بود برخی نمایندگان تقاضاکننده این طرح سه فوریتی انصراف دادند و تعداد متقاضیان به کمتر از 15 امضا رسید و طرح سه فوریتی الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قراردادهای نفتی و گازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی از امضای خود از دستور کار صحن علنی مجلس خارج شد.

اما عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص کلیت اعتراض به قرار داد جدید وزارت نفت، اظهار داشت: موافقت نامه نفتی ایران و فرانسه بر اساس الگوی نفتی سال 94 تنظیم شده و این الگو بارها کارشناسی شده و پس رفع ایرادات در هیات دولت مورد تایید قرار گرفته است.

وی انتقال تکنولوژی – سهم توتال از میدان نفتی ایران – پایبند بودن توتال به قرار داد خود با ایران(به خاطر سابقه بدی که در دوره تحریم داشت) و اینکه اطلاعات حوزه انرژی در اختیار بیگانگان قرار می گیرد از موارد دغدغه نمایندگان بشمار آورد و گفت: زنگنه در این خصوص توضیح داد که کل درآمد ما از میدان نفتی پارس جنوبی 85 میلیارد دلار است که با عقد قرار داد با توتال به 130 میلیارد دلار هم می رسد و این در حالی است که کل درآمد توتال با توجه به سرمایه ای که دارد 12 میلیارد دلار خواهد بود.

میرزایی در تکمیل اظهارات در مجلس زنگه اضافه کرد: از سهم 12 میلیارد دلاری توتال، 1 میلیارد دلار به دولت مالیات پرداخته می شود و با توجه به قیمت گاز عملا بین 9 تا 14 درصد سهم بهره وری شرکت توتال از قرار داد با ایران محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد: یکی از دغدغه های منتقدان قرارداد توتال این است که توتال در صورت بروز تحریم دوباره به عهد خود پایبند نخواهد بود، در این خصوص باید گفت در وضعیت تحریم مسلما سایر طرفهای قرار داد تجاری با ایران هم به قرار دادهای خود پایبند نمی شوند و این فقط مختص به توتال نیست.

 

 

منبع: جام جم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۶۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان