//
کدخبر: ۳۹۶۷۷ //

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی:توافق با توتال برای تکمیل زنجیره ارزش ودر راستای اقتصاد مقاومتی است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: حضور شرکت فرانسوی توتال در بخش پتروشیمی ایران با هدایت و تشویق وزارت نفت برای تکمیل زنجیره ارزش و در راستای پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی است؛ وی همچنین از رونق صنعت پتروشمی پس از برجام سخن گفت.

 مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی:توافق با توتال برای تکمیل زنجیره ارزش ودر راستای اقتصاد مقاومتی است
به گزارش فرتاک نیوز،

مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت ومدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، درپایان نخستین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی با محوریت سرمایه گذاری وتوسعه در شهر وین اتریش گفت: ما قبلا تفاهمنامه (MOU) را با توتال امضا کرده بودیم و الان به مراحل خوبی رسیده ایم.

وی افزود:توتال به دنبال امضای قراردادی که در صنعت بالادست داشته است، درآینده نزدیک کار بررسی وبرآورد اقتصادی را به صورت یک پیش قرارداد با ما آغاز خواهد کرد.

شاهدایی خاطرنشان کرد: توتال وقتی که برای سرمایه گذاری در بالا دست صنعت نفت ایران آمده بود، وزارت نفت آنها را هدایت کرد که برای تکمیل زنجیره کمک کنند. توتال تا الان در هیچ واحد پتروشیمی ایران نه سرمایه گذاری کرده و نه کار کرده است اما به دنبال همان تشویق ها و به دنبال تکمیل زنجیره ارزش و پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی قبول کردند که بیایند و برای صنعت پتروشیمی هم سرمایه گذاری کنند.

**همایش اتریش در راستای تسهیل گری برای صنعت پتروشیمی

شاهدایی در ارتباط با برپایی همایش پتروشیمی در وین گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان سیاست گذار برای صنعت پتروشیمی است و وظیفه دیگرش تسهیل گری برای صنعت پتروشیمی است و در این ارتباط برنامه هایی داریم که بتوانیم برای محقق کردن پروژه های تعریف شده و توسعه صنعت، سرمایه گذار جذب بکنیم.

وی افزود: پیرو این سیاست ها، همایشها و سمینارهایی در داخل و خارج از کشور برگزار می کنیم . یکی از کشورهایی که انتخاب شده اتریش است و این کشور با توجه به تجربه و دانش فنی که در زمینه صنعت پتروشیمی و سرمایه گذارانی که دارد می توانند در حوزه های نفت ، گاز و پتروشیمی به ما کمک کند؛ از این رو این همایش را هماهنگ کردیم تا بتوانیم در این همایش هم فرصت های موجود درایران را معرفی کنیم وهم بانک ها،بیمه ها و سرمایه گذاران و مسئولان اتاق های بازرگانی از اتریش و کشورهای مختلفی مانند آلمان و فرانسه بتوانند مسائل و مشکلات موجود را مطرح کنند و تبادل اطلاعات کنیم یعنی در واقع این یک به هم رسانی اصحاب صنعت است که بتوانیم کار را توسعه بدهیم.

معاون وزیر نفت افزود: این همایش خوشبختانه یک پنل آن درباره مسائل بانکی و اقتصادی بود که بین ایران و اتریش برگزار شد و در این جلسه آقای دکتر خزاعی هم حضور داشتند و سخنرانی کردند. از شرکت های صنعت پتروشیمی هولدینگ ها حضور داشتند و فرصت هایی مثلا در مورد منطقه خلیج فارس و پتروشیمی مارون و امکانات جذب سرمایه گذار را معرفی کردند. نماینده شرکت ICIS حضور داشت و موقعیت ایران در صنعت پتروشیمی موجود جهان را مطرح کرد و آینده صنعت پلیمری و آینده و موقعیت ایران و اینکه چه سیاست گذاری هایی در جهت توسعه صنعت باید انجام دهیم مطرح شد.

وی افزود: در این دو روز جلسات متعددی با شرکت کنندگان در همایش داشتیم و عملا همه اینها از اینکه ما در اروپا حضور پیدا می کنیم و اینها راحت تر دسترسی پیدا می کنند برای مطرح کردن مسائل استقبال می کنند.

** علاقمندی شرکت های اروپایی به سرمایه گذاری در ایران

شاهدایی با اشاره به برگزاری دو همایش در سال گذشته در کشور آلمان که نتایج و دستاوردهای بسیار خوبی داشت و موجب جذب شرکت های بزرگ آلمانی و اروپایی به ایران شد، گفت: امسال هم با برنامه هایی که داشتیم و صحبت هایی که شد بسیار امیدوارم هستم که بتوانیم به نتایج بسیار خوبی برسیم چون همگی ابراز علاقمندی کرده اند .

وی افزود: یک رشته موانع بانکی و بیمه ای هم اگر هست اینجا بحث شد که با ورود به کار به تدریج حل خواهد شد و قرار شد که این مراودات بین ایران و اتریش ، و بین صنعت پتروشیمی و سرمایه گذاران تداوم پیدا کند و بتوانیم نتایج بهتری برسیم .

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه الان حدود 7 یا 8 تفاهمنامه با شرکت های بزرگ و معتبر خارجی در صنعت پتروشمی مانند لینده ، ایرلیکویید، توتال، شل، باسف و شرکت های ژاپنی و کره ای امضا کرده ایم و اینها الان کار در صنعت را بررسی و برآورد می کنند.

** هیات هایی از شرکت های اروپایی پاییز امسال به ایران می آیند

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره دورنمای جذب شرکت ها و سرمایه گذاران جدید گفت: شرایط با هم فرق می کند. شرکتی مثل توتال یا باسف یا شل کار پتروشیمی کرده اند وقتی مذاکره می کنند تکلیف آنها روشن است و بررسی و برآوردهای فنی و اقتصادی را می کنند. اما گاهی سرمایه گذارها کارشان صنعت پتروشیمی نیست اما سرمایه های دارند که می خواهند بطور بهینه استفاده کنند. اینها هم خیلی محافظه کار هستند و هم ما باید آنها را راهنمایی کنیم و پروژه و شریک ایرانی به آنها معرفی کنیم و کار با این قبیل شرکتها تا به مرحله تفاهمنامه برسد شاید نیاز به طی مراحل زیادی باشد و این بستگی دارد به سرمایه گذاری که می خواهد وارد صنعت پتروشیمی شود.

شاهدایی اعلام کرد: اینجا یک سری مذاکره انجام شد و قرار شد در ماه اکتبر هیاتی از اتریش به ایران بیاید. چند روز پیش هم جلسه ای در بروکسل داشتیم و با یکی دو گروه که به دنبال سرمایه گذاری در ایران هستند مذاکره کردیم و قرار است در نیمه های پاییز در ماههای اکتبر و نوامبر هیات هایی از شرکت های بلژیک و لوکزامبورگ به ایران بیایند و ما این شرکت ها را به کار و سرمایه گذاری در ایران تشویق خواهیم کرد.

** رونق پتروشمی پس از برجام

معاون وزیر نفت در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه صنعت پتروشیمی صنعتی است که بسیار به روابط بین المللی ایران و کشورهای خارجی و کشورهای صاحب فناوری وابسته است ، گفت: بخاطر همین پس از برجام شرایط برای ما بسیار تسهیل شد و بهتر شد.

وی افزود: پایداری صنعت پتروشمی چه در بخش تولید و چه در بخش اجرای طرح ها و توسعه خیلی به این روابط وابسته است. در زمان تحریم ها ، واحدهای تولیدی ما هم با مشکل مواجه بودند و به علت مسائل بیمه و تحریم های صنعت پتروشیمی، محصولات را نمی توانستند انتقال بدهند و بفروشند. قطعات لازم و مهم برای تعمیرات را نمی توانستند از منبع اصلی بخرند یا مجبور بودند با چند واسطه یا اصلا جنس مشابهی را از کشور دیگری خریداری کنند. حتی پول نمی توانستند نقل و انتقال دهند اما پس از برجام شرایط مدام رو به بهبود بوده و روند بهتر شده است.

شاهدایی تاکید کرد: تمام این سدهایی که گذاشته شد یک باره برداشته نمی شود اما به مرور زمان بر طرف خواهد شد و ما بسیار به آینده امیدوار هستیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد که بتوانیم یک صنعت و توسعه پایدار ایجاد کنیم.

به گزارش ایرنا، نخستین همایش صنایع میان و پایین دستی پتروشیمی ایران با محوریت سرمایه گذاری و توسعه روز پنجشنبه گذشته با حضور جمعی از مدیران، کارشناسان، سرمایه گذاران و صاحبان فناوری ایرانی و کشورهای اروپایی در اتاق بازرگانی اتریش در وین آغاز بکار کرد. این همایش دو روزه با هدف بررسی راهکارهای توسعه صنایع میان دستی و پایین دستی از طریق جذب سرمایه گذاران ملی و بین المللی و انتقال فناوری از طریق همکاری های مشترک با شرکت های مهم بین المللی برپا شد.

جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر تاکید زیادی بر توسعه بخش های میان دستی و پایین دستی برای خلق ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی تولیدات نفتی داشته است. بر اساس سند چشم انداز ، مجموع تولید محصولات پتروشیمی تا سالهای 2020 و 2025 باید به 120 و 180 میلیون تن برسد و این امر نقش مهمی در کمک به شکوفایی اقتصاد ملی خواهد داشت.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۶۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان