//
کدخبر: ۳۹۴۷۱۴ //

دلیل کمبود و گرانی مرغ در برخی از استان ها چیست؟ / اجازه دولت برای افزایش طول دوره پرورش مرغ

خبرها حاکی از کمبود مرغ در برخی از استان ها است. کمبود عرضه مرغ موجب گرانی کم سابقه در این استان ها شده و نارضایتی مردم در میانه ماه رمضان را به دنبال داشته است.

دلیل کمبود و گرانی مرغ در برخی از استان ها چیست؟ / اجازه دولت برای افزایش طول دوره پرورش مرغ
به گزارش فرتاک نیوز،

برخی از استان‌ها به ویژه استان‌های جنوبی از کمبود مرغ و افزایش قیمت آن تا هر کیلوگرم ۸۵ هزار تومان خبر می‌دهند.

کمبود و گرانی مرغ در حالی است که، در میانه ماه رمضان هستیم و مرغ به عنوان یکی از منابع پروتئینی پر مصرف در این ایام به شمار می‌رود.

اما، دلیل کمبود مرغ در ماه پرتقاضای این کالای اساسی چیست؟

محمد علی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، در گفتگو با اقتصاد آنلاین در تشریح دلایل کمبود مرغ و اوج‌گیری قیمت این کالای اساسی در برخی استان ها در ماه رمضان، گفت: در پایان سال گذشته در مقطعی از ماه‌های دی و اسفند، میزان عرضه جوجه یکروزه از سوی واحد‌های مرغ مادری کاهش یافت که در نتیجه آن جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغ گوشتی روند نزولی به خود گرفت.

وی ادامه داد: کاهش تولید جوجه‌ توسط واحد‌های مرغ مادری به آن دلیل اتفاق افتاد که، واحدهای مرغ گوشتی جوجه‌ریزی را کاهش داده و در پی آن قیمت جوجه افت زیادی داشت و تولید آن به ضرر انجام می‌شد.

به گفته کمالی سروستانی؛ در آن زمان مالکان واحد‌های مرغ مادری برای جلوگیری از زیان تصمیم به حذف و یا تو لک بری گله گرفتند.

وی تصریح کرد: این مقطع هر چند کوتاه و حداکثر ۱۵ روز بود اما، اثر خود را بر تولید مرغ گذاشت و اکنون شاهد کاهش تولید و عرضه گوشت مرغ در برخی استان‌ها هستیم.

کمالی سروستانی در پاسخ به این پرسش که،" دلیل کاهش جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغ گوشتی چه بود؟ "، گفت: مرغداران در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ در تولید هر کیلوگرم مرغ از ۸ تا ۱۵ هزار تومان زیان کردند.

وی ادامه داد: دلیل زیان مرغداران در ۶ ماهه دوم سال هم این بود که همراه با افزایش قابل توجه قیمت نهاده‌های تولید، بازار مصرف کم رمق بود و هزینه‌های تولید با قیمت خرید مرغ از مرغداران همخوانی نداشت.

کمالی سروستانی با بیان اینکه دولت راهکار‌هایی را برای جبران کمبود مرغ بازار در دست اقدام دارد، اظهار کرد: این راهکار‌ها شامل صدور اجازه افزایش طول دوره پرورش مرغ به ۴۶ تا ۴۹ روز است که وزن مرغ را افزایش می‌دهد، همچنین تأمین سریع‌تر نهاده‌های خوراک دام برای استان‌هایی که کمبود مرغ بیشتری دارند.

وی یادآور شد: علاوه بر این راهکار‌ها، استفاده از ذخایر مرغ‌های منجمد و توزیع آن‌ها در بازار برای کمبود عرضه مورد استفاده قرار می گیرد.

کمالی سروستانی معتقد است؛ با توجه به وضعیت تولید و راهکار‌های در دست اقدام، به زودی بازار مرغ در استان‌هایی که اکنون دچار مشکل هستند به تعادل خواهد رسید و جای نگرانی نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از تصمیم دولت برای واردات جهت تنظیم بازار مرغ خبر داده‌اند، گفت: این خبر مورد تائید نیست، ضمن اینکه اگر دولت امروز اقدام به واردات کند، مرغ‌های وارداتی زمانی به بازار خواهند رسید که دیگر نیازی به آن نیست و نتیجه این اقدام تنها برهم زدن دوباره تنظیم بازار این کالای اساسی خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۴۷۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان