//
کدخبر: ۳۹۴۶۰۲ //

خواب سنگین در بازار مسکن / خریداران و فروشندگان کجا هستند؟

با گذشت سه هفته از سال ۱۴۰۲ بازار مسکن شهر تهران همچنان در خواب به سر می‌برد. بنا به گفته‌ی واسطه‌های ملکی، رکود فعلی از سه زاویه قابل بررسی است که مهم ترین عامل به پایین بودن توان متقاضیان در مقایسه با نرخ‌های پیشنهادی مربوط می‌شود.

خواب سنگین در بازار مسکن / خریداران و فروشندگان کجا هستند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

بازار مسکن پایتخت هنوز از رکود فروردینی رها نشده است. ۲۰ روز از آغاز سال ۱۴۰۲ می‌گذرد و آن‌طور که مشاوران املاک می‌گویند فاصله گرفتن نرخ‌های پیشنهادی با قدرت خرید، مهم‌ترین عامل در کسادی معاملات مسکن محسوب می‌شود.

یکی دیگر از عوامل رکود به تردید خریداران برمی‌گردد که امیدوارند بازار از التهابات فعلی رها شود؛ تجربه‌ای که بعضا در سال‌های گذشته دیده شده است. از طرف دیگر دیده می‌شود که بعضا واحدهایی با نرخ‌های پایین‌تر از عرف منطقه عرضه می‌شود که این عامل، امیدواری خریداران بالقوه را در پی دارد.

مساله‌ی سوم به عقب‌نشینی مالکان واحدهای نوساز و مرغوب برمی‌گردد. این گروه را می‌توان فروشندگان خاموش دانست که تحت تاثیر تفکرات قالبی درخصوص انتظارات تورمی نسبت به فروش احتیاط می‌کنند. گروه دیگر، مالکانی هستند که آپارتمان خود را با نرخ‌های فراتر از عرف بازار عرضه کرده‌اند.

 

در بازار مسکن نه خریدار هست نه فروشنده!

بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از عید، نرخ‌های پیشنهادی در مناطق میانی و جنوبی تهران نوسانات بیشتری را در مقایسه با شمال پایتخت تجربه کرده است.

خروجی وضعیت کنونی به رکود معاملات منجر شده است. البته فروردین معمولا ماه کم‌معامله‌ای در بازار مسکن محسوب می‌شود و بازار در اردیبهشت به تدریج وارد رونق می‌شود. اما امسال انتظارات تورمی، مقداری زودتر از سال‌های گذشته بر بازار سایه افکنده و برخی مالکان به استقبال گرانی رفته‌اند. بر این اساس نرخ‌های پیشنهادی در مقایسه با اسفندماه بعضا دچار رشدهای نامتعارف شده است که البته تقاضای واقعی برای آن وجود ندارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۴۶۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان