//
کدخبر: ۳۸۴۳۴۲ //

جایگزین یارانه بنزین چیست؟

برای مسئله پیچیده یارانه انرژی در ایران راهکارهای جایگزینی پیشنهاد می‌شود تا کارایی و توزیع عادلانه‌تری رخ دهد.

جایگزین یارانه بنزین چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

یارانه‌ی پنهان» یکی از پرمنازعه‌ترین تعابیر اقتصاد ایران در سال‌های گذشته به خصوص بعد از آبان ۹۸ بوده‌است. بامداد ۲۴ آبان، دولت تصمیم به افزایش قیمت بنزین بعد از حدود ۵ سال گرفت. این تصمیم موجی از اعتراضات گسترده‌ی اقتصادی را در کشور به‌ راه‌ انداخت. افزایش قیمت بنزین همیشه تصمیم پرحاشیه‌ای بوده و بعد از سال ۸۴ که این قیمت سالانه افزایش پیدا نکرد، حساسیت‌های افزایش مقطعی و ناگهانی آن بیشتر شد. فارغ از شرایط ملتهب خیابان‌های آن روز، مثل تمامی بحث‌های اقتصادی، در میان اقتصاددانان و اقتصادخوانده‌ه‌ها اجماعی روی این تصمیم دولت وجود نداشت؛ عده‌ای معترض بودند و خواهان بازگشت قیمت‌ها، عده‌ای نیز با نفس افزایش قیمت اسمی موافق بودند اما نحوه‌ی اجرای این طرح را نادرست می‌دانستند.

استدلال گروه دوم به پیدایش عبارت «یارانه‌ی پنهان» در حوزه انرژی انجامید. آن‌ها معتقد بودند که دولت می‌تواند به جای ارزان‌فروشی بنزین که یکی از مشتقات نفتی به حساب می‌آید، آن را طور دیگری استفاده کند و عایدی آن را به مردم برساند. در این حالت علاوه‌بر افزایش درآمد نفتی، می‌توان به عدالت توزیعی نزدیک نیز شد.

در این نشست که در دانشگاه شریف برگزار شد، دکتر زمانیان، هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر، با تبیین شرایطی که در بازار انرژی کشور وجود دارد، موضوع یارانه‌های انرژی را بررسی کرده و راهکاری که برای این موضوع وجود دارد را بیان می‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۴۳۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان