//
کدخبر: ۳۷۶۶۵۱ //

آب در زمستان جیره‌بندی می‌شود؟

آمارها از کاهش ۱۶ درصدی بارش‌ها نسبت به درازمدت و کاهش ۲۵ تا ۷۵ درصدی ذخیره آب 10 سد مهم کشور حکایت دارد. آیا زمستان امسال با جیره‌بندی روبه‌رو می‌شویم؟

آب در زمستان جیره‌بندی می‌شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

هفتاد روز از پاییز گذشت اما نگاهی به جدول آمار بارش ها در استان های مختلف ترسناک است. آمارها از کاهش  16 درصدی بارش ها نسبت به دراز مدت و کاهش  25 تا 75 درصدی ذخیره آب 10 سد مهم کشور حکایت دارد؛ وضعیت سدها در کدام استان ها بحرانی تر است؟ آیا زمستان امسال با جیره بندی روبه رو می شویم؟

نویسنده در ادامه نوشته است: آخرین  آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد، با سپری شدن 70 روز از سال آبی (۱۴۰۲-۱۴۰۱) میزان آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱8.03 میلیارد مترمکعب بوده است. این عدد یعنی اکنون فقط 37 درصد مخازن سدها آب دارد. در گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور از وضعیت برخی سدهای مهم کشور تعدادی از سدها به رنگ نارنجی (کاهش بیش از 75 درصد مخزن )، زرد (کاهش بین 25 تا 75 درصد) و... منتشر شده است. عجیب آن که از بین 28 سد مهم کشور در این گزارش 10 سد در وضعیت زرد رنگ( یعنی کاهش 25 تا 75 درصدی پرشدگی مخزن) قرار دارد و یک سد هم به رنگ نارنجی (یعنی کاهش بیش از 75 درصد پرشدگی مخزن) قرار دارد که نگران کننده است. از 28 سد 13 سد در حالت سفید (افزایش یا کاهش تا 25 درصد پرشدگی مخزن)  قرار دارد که بیشتر آن ها نسبت به سال گذشته بین 3 تا 22 درصد کاهش پرشدگی مخزن داشته اند.

طبق این گزارش 2 سد در استان خوزستان و فارس به رنگ سبز (افزایش 25 تا 75 درصدی پرشدگی مخزن) هستند و 2 سد هم در استان هرمزگان به رنگ آبی (افزایش بیش از 75 درصد  پرشدگی مخزن) هستند. سدهای دوستی در استان خراسان رضوی، کرخه در خوزستان، سفیدرود و شهر بیجار در گیلان، چاه نیمه ها در سیستان و بلوچستان، تهم در زنجان، شهید رجایی در مازندران، کمال صالح در استان مرکزی و سد ایلام از جمله مخزن های به رنگ زرد با کاهش بین 25 تا 75 درصد پرشدگی هستند و سد اکباتان در استان همدان با 85 درصد کاهش آب نسبت به سال گذشته در وضعیت قرمز است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۶۶۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان