//
کدخبر: ۳۷۳۹۱۹ //

اینترنت باز هم محدودتر می شود؟

شرق در گزارشی به بررسی اقدامات جدید مجلس در زمینه محدودسازی اینترنت پرداخته است.

 اینترنت باز هم محدودتر می شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

این روزنامه نوشت: درحالی‌که که نزدیک به دو ماه است با فیلترینگ شدید و کاهش چشمگیر پهنای باند و کیفیت پایین اینترنت دست‌به‌گریبان هستیم، بهارستان‌نشینان از طرح جدید صیانت سخن گفته‌اند.البته همین نمایندگان با سلب مسئولیت از خود، به شورای عالی فضای مجازی اختیار قانون‌گذاری دادند و در این شورا هم طرح صیانت با همه انتقادهایی که کارشناسان بر آن وارد می‌کنند، تصویب شد و هم‌زمان با اعتراضات اجرائی نیز شده است.

اما بهارستان‌نشینان به همین امر هم بسنده نکرده و به دنبال ایجاد فضایی بیشتر برای پیام‌رسان‌های داخلی هستند.

نماینده ورامین در ابتدای هفته اعلام کرد تقویت پیام‌رسان‌های داخلی هدف کمیسیون مشترک صیانت از فضای مجازی و در دستور کار است. حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت در این زمینه گفت: «ما از فیلترکردن شبکه‌های اجتماعی استقبال نمی‌کنیم، اما امروز به اجبار با توجه به بهره‌برداری دشمن از این فضا، آن را محدود کرده‌ایم و باید این پیام‌رسان‌ها طبق ضوابط و قوانین کشور ما فعالیت کنند. دشمنی‌های انجام‌گرفته در این فضا و پیام‌رسان‌ها برای براندازی است».

یک روز بعد از این سخنان نیز عضو دیگری از کمیسیون مشترک صیانت با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی کشور باز‌کردن مجدد چنین موضوعات حساسی به صلاح نیست، از برگزاری جلسه این کمیسیون با حضور نایب‌رئیس مجلس خبر داد. محمد باقری، نماینده بناب، در این زمینه به «ایسنا» گفت: «قرار است کمیسیون مشترک صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی مجددا جلسه‌ای را تشکیل دهد، اما بنده نمی‌دانم چه موضوعی قرار است در این نشست بررسی شود. قرار است آقای عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس مجلس، در این نشست حضور داشته باشد».

در‌حالی‌که شنیده‌ها حاکی از برگزاری جلسه کمیسیون مشترک صیانت با هیئت‌رئیسه مجلس در یکشنبه‌شب است، چند ماه پیش معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نامه هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی -موسوم به صیانت- اعلام کرده بود نمایندگان مجلس در رأی‌گیری انجام‌شده در جلسه غیرعلنی، با ادامه کار کمیسیون مشترک مخالفت کرده‌اند. علاوه بر اینکه با موافقت نمایندگان مجلس بر عدم هشتاد‌و‌پنجی‌شدن طرح صیانت، عملا کمیسیون مشترک همان روز کارکرد خود را از دست داد.

این کمیسیون که با اکثریت موافقان مسدودسازی اینترنت تشکیل شده بود و عملکردش با نقدهایی جدی روبه‌رو بود، با بازگشت طرح به صحن دیگر کارایی نداشت. در نهایت هم که مجلس با سلب مسئولیت از خود و اعطای حق قانون‌گذاری به شورای عالی فضای مجازی، رسما خود را از دایره قانون‌گذاری در این زمینه کنار گذاشت.

حال اینکه مجددا این کمیسیون فعال شده و به دنبال چیست، به نگرانی جدید افکار عمومی تبدیل شده است؛ زیرا در حالی زمزمه بازگشت طرح صیانت به مجلس و ورود دوباره کمیسیون مشترک به موضوع سامان‌دهی فضای مجازی مطرح می‌شود که نگرانی‌ها‌ از اعمال محدودیت‌های بیشتر و گسترش فیلترینگ افزایش یافته است.

صحبت‌های اخیر بعضی نمایندگان مجلس و مدیران نهادهای متولی نیز گواه تداوم و حتی تشدید این محدودیت‌ها هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۳۹۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان