//
کدخبر: ۳۶۷۵۰۹ //

رشد ۴۰ درصدی صادرات ایران به اعضای اکو

سخنگوی گمرک گفت: صادرات غیر نفتی کشور در پنج ماه نخست امسال به ۹ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو به ۴ میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار رسید که رشد ۴۰ درصدی داشته است.

رشد ۴۰ درصدی صادرات ایران به اعضای اکو
به گزارش فرتاک نیوز،

سید روح الله لطیفی اظهار داشت: توجه به همسایگان روابط دو یا چند جانبه اقتصادی و سیاسی عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و تقویت مناسبات دو جانبه از سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم است که این سیاست باعث شده تا در مناسبات تجاری ایران شاهد تغییراتی رو به رشد باشیم.

وی افزود: از ابتدای سال تا پایان مرداد ۹ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۴۰۲ تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۸۹۳ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۵۱ دلار، بین ایران و ۹ کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو تبادل شد که این میزان نسبت به ۵ ماه نخست سال قبل، ۳۹ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک گفت: از این میزان کالای تبادل شده، ۷ میلیون و۳۱۵ هزار و ۹۲۸ تن به ارزش ۴ میلیارد و ۱۱۸ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۱۱ دلار، صادرات کالای ایرانی به کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو بوده که ۲۰ درصد در وزن و ۴۰ درصد در ارزش نسبت به دوره مشابه افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک ادامه داد: واردات از ۹ کشور عضو اکو از ابتدای سال تا پایان مرداد به یک میلیون و ۷۹۱ هزار و ۴۷۵ تن رسید که با وجود کاهش ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه از لحاظ ارزش ۳۸ درصد با رشد همراه بوده است.

لطیفی در خصوص مقاصد و میزان صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای عضو اکو یادآور شد: ترکیه با خرید ۳ میلیون و ۶۸۲ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۳۲۸ میلیون دلار و رشد ۱۱۰ درصدی، افغانستان با یک میلیون و ۲۵۶ هزار تن به ارزش ۶۴۰ میلیون و ۵۷۳ هزار دلار و کاهش ۲۵ درصدی و پاکستان با یک میلیون و ۷۸ هزار تن به ارزش ۴۷۴ میلیون و ۷۵۱ هزار دلار و رشد ۱۳ درصدی، ۳ مقصد اول صادرات کالاهای ایرانی به اعضای سازمان همکاری اقتصادی اکو بودند و بعد از آن آذربایجان با ۲۹۶ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۶۶ میلیون دلار، ازبکستان با ۸۸ میلیون دلار، قزاقستان با ۶۱.۲ میلیون دلار، تاجیکستان با ۴۵.۶ میلیون دلار و قرقیزستان با ۱۸.۴ میلیون دلار قرار دارند.

سخنگوی گمرک در خصوص واردات از کشورهای عضو اکو گفت: ترکیه با فروش ۲ میلیارد و ۱۶۶ میلیون و ۳۲۶ هزار دلار و رشد ۲۱ درصدی، پاکستان با فروش ۴۲۹ میلیون و ۳۳۹ هزار دلار و رشد ۳۷۵ درصدی و قزاقستان با ۷۸ میلیون و ۴۲۳ هزار دلار و رشد ۱۷۴ درصدی، سه کشور اول طرف معامله با ایران در بین اعضای سازمان همکاری اقتصادی اکو برای تأمین نیازهای کشورمان بودند و پس از آن ازبکستان با ۳۲.۶ میلیون دلار، تاجیکستان با ۲۶.۲ میلیون دلار، آذربایجان با ۱۵.۳ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۴.۴ میلیون دلار، افغانستان با ۱۰.۴ میلیون دلار و قرقیزستان با ۲.۷ میلیون دارند قرار دارند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۷۵۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان