//
کدخبر: ۳۶۶۹۹۵ //

فوت ملکه الیزابت، چه تاثیری بر قیمت و اجاره خودرو دارد؟

چکیده : مرگ ملکه الیزابت چه تاثیری بر قیمت و بازار خودروی جهانی دارد .آیا این قیمت روی صنعت اجاره خودرو در کیش تاثیر گذار است؟

فوت ملکه الیزابت، چه تاثیری بر قیمت و اجاره خودرو دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

بعد از ماجرای 11 سپتامبر در آمریکا، قطعا بزرگ‌ترین خبر دنیا، فوت ملکه‌ی 96 ساله‌ انگلیس است! بله درست شنیده‌اید. پس از این که خبر وخیم شدن حال ملکه الیزابت دوم قوت گرفت، سخنانی به گوش رسید که حاکی از جان سپردن ایشان بود؛ اما با این وجود، هنوز هم منابع معتبری، این خبر را تایید نکرده‌اند! در صورتی که این خبر تایید شود، بزرگ‌ترین پسر ملکه الیزابت، یعنی شاهزاده چارلز، قدرت پادشاهی انگلیس را در دست خواهد گرفت و کاملیا، همسر شاهزاده چالز، ملکه بعدی بریتانیای کبیر خواهد شد. در این مقاله سعی داریم تا در مورد اثر فوت ملکه الیزابت بر بازار خودروی انگستان، و به تبع، بازار خودرویی ایران، مطالبی را برای شما ارائه دهیم. در صورتی که بازار خودرو متلاطم شود، اجاره خودرو داخلی و خارجی نیز تحت تاثیر این موضوع قرار خواهند گرفت. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تهدید عرضه خودرو در هنگام رخ دادن اتفاقات غیر مترقبه!

اگر بخواهیم نگاهی به دیر باز بیاندازیم، در زمان‌های گذشته نیز با رخ دادن هر اتفاق کوچک و بزرگی، قیمت خودروهای داخلی و خارجی، دستخوش تغییرات متفاوتی می‌شد. برخی از خبرها، به قدری می‌توانست این بازار را بی‌ثبات کند که حتی با یک تلنگر، قیمت‌ها، چند صد میلیون، بالا و پایین شوند. فرض کنید یک سد دارای ظرفیت 200 میلیون متر مکعب آب است. در صورتی که این سد خالی از آب باشد و یا آب کمی داشته باشد، اتفاق خاصی برای روستاهایی که اطراف این سد قرار دارند، رخ نمی‌دهد؛ اما اگر تمام ظرفیت این سد پر شود، و تَرَک بزرگی نیز در دیوار این سد به وجود بیاید چه رخ می‌دهد؟ احتمالا تمام مردم روستاهای اطراف را آب خواهد برد! اکنون با خبر فوت ملکه انگلیس، ظرفیت بازارهای جهانی به سرحد رسیده است و هر لحظه ممکن است سرازیر شود و با خود قربانی بگیرد. یکی از قربانی‌های قطعی خبر فوت ملکه انگلیس، صنعت خودروسازی انگلیس است. جالب است بدانید که بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی، به صورت مشترک با برندهای مختلف انگلیسی، به خودروسازی مشغول هستند. قیمت محصولات این شرکت‌ها نیز احتمالا به واسطه این خبر، متلاطم خواهد شد.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به اتفاقاتی که در چند دهه اخیر رخ داده است، بیاندازیم. اروپا، در زمان برگزیت، لندن را در مقابل لیست بلندبالایی از انواع گواهی‌نامه‌های مبدا، اظهارنامه‌های مالیاتی، اظهارنامه‌های گمرکی، گواهی اسناد دام و گواهی اسناد دامپزشکی قرار داد که تا به امروز نیز، برخی از این اسناد ناقص است و دولت انگلیس، تحت فشار شدیدی از ناحیه اتحادیه اروپا است. در این بین، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا و دونالد ترامپ، لندن را چندین و چند بار تهدید کردند که در صورت تحویل ندادن و شفاف‌سازی نکردن در مورد این مدارک، ممکن است برخی از قراردادهای خود را با لندن لغو کنند. این قرار دادها، شامل قراردادهای خودروسازی نیز می‌شدند. پس از این که این خبر در انگلستان پیچید، کمپانی‌های بزرگ خودروسازی، در هاله‌ای از ابهام، به فروش محصولات خود مشغول شدند.

برخی از این کمپانی‌ها، ترس از این داشتند که ممکن است آمریکا، همکاری خود را با آن‌ها لغو کند و به همین خاطر، محصولات خود را تا نصف قیمت بازار، به فروش می‌رساندند. در عوض، بیشتر کمپانی‌های خودروسازی انگلیسی، بر این عقیده بودند که باید محصولات خود را با بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند و یا آن‌ها را انبار کنند و زمانی که قراردادها لغو شود، این خودروها را به بهانه‌ی کمبود قطعات خودرو، به قیمت‌های نجومی به فروش برسانند. همین موضوع باعث شده بود که نوسان بسیار شدیدی در بین قیمت انواع خودروهای انگلیسی ایجاد شود که این نوسان، روی بقیه کشورها نیز، اثر مخرب خود را گذاشت.

تبعات برگزیت بر کمپانی‌های خودروسازی انگلیسی

رکود اقتصادی، یکی از بدترین شرایطی است که یک دولت، می‌تواند به آن دچار شود. دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس، و بانک مرکزی انگلستان، هشدار داده بودند ک ممکن است برگزیت، باعث شود تمام اقتصاد بریتانیا، تحت فشار قرار بگیرد و رکود بزرگی برای اقتصاد این کشور، رخ دهد؛ اما کسی، این هشدارها را جدی نگرفت تا زمانی که روز موعود فرا رسید. با گذشت چند سال، تقریبا تمام بخش‌های دولت وقت انگلیس، درگیر این رکود شد و سالانه، نزدیک به 4 درصد، از قدرت اقتصادی انگلیس، در اثر تبعات برگزیت، کاسته شد. کمپانی‌های خودروسازی نیز از این قائده مستثنی نبودند و همگی دچار رکود اقتصادی شدیدی شدند. تقریبا 25% از این کمپانی، اعلام ورشکستگی کردند و برخی دیگر، تولید محصولات خود را به حداقل رساندند. این موضوع باعث کمبود خودروهای انگلیسی در بازارهای جهانی شد. در اثر این اتفاق، قیمت این خودروها، به علت کمیاب شدنشان بالا رفت. به این صورت، کمپانی‌های اجاره خودرو که این خودروها را در اختیار داشتند، با قیمت‌های بالاتری، این خودروها را اجاره می‌دادند. کمپانی‌های خودروسازی ایرانی نیز در آن زمان، خودروهای انگلیسی خود را محدود کرده بودند و به علت قیمت خرید بالای این خودروها، مجبور بودند که قیمت اجاره آن‌ها را نیز افرایش دهند.

رای مثبت مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا

یکی از دلایل دیگری که باعث تشنج قیمت خودرو در بازارهای جهانی شد، زمانی بود که مردم دولت انگلیس، به خروج از اتحادیه اروپا، رای مثبت دادند. در سال 2016، این تصمیم مردم انگلیس و رای‌های مثبت زیاد مبنی بر خروج از اتحادیه ارروپا، تمام جهان و رهبران آمریکایی را شگفت زده کرد. آن‌ها هیچ‌گاه حتی تصورش را هم نمی‌کردند که روزی، انگستان، قلب تپنده اروپا، بخواهد از اتحادیه اروپا خارج شود. البته از طرفی، می‌توان حق را به مردم انگلستان داد، زیرا برخی از سیاست‌های نادرست آمریکا و آلمان علیه این کشور، باعث شده بود که وضع اقتصادی مردم این کشور، به درجه بحران برسد. در این میان شرکت‌های چند ملیتی خودروسازی انگلیسی نیز، متحمل جو بسیار بد حاکم بر این کشور شدند و تغییراتی اساسی، بر نوع فروش محصولات خود، لحاظ کردند. با این سیاست جدیدِ کمپانی‌های خودروسازی چند ملیتی انگلیسی، شوک عظیمی در سال 2016، به بازار جهانی خودرو وارد شد و هر کشوری که از خودروهای انگلیسی استفاده می‌کرد، متحمل ضررهایی سنگین شد. با وجود این که با گذشت چند ماه، این کمپانی‌های خودروسازی، از سیاست‌های غلط خود عقب نشینی کردند، اما تا به امروز هم، اثرات مخرب این سیاست‌های زودگذر، بر کشورهای جهان سومی مثل ایران، قابل مشاهده است.

آیا فوت ملکه انگلیس، بحرانی مثل بحران اقتصادی 2010 برای لندن رقم خواهد زد؟

فوت ملکه الیزابت، چه تاثیری بر قیمت و اجاره خودرو دارد؟

یکی از بزرگ‌ترین رکودهای اقتصادی دنیا، در سال 2008، از آمریکا شروع شد و با گذشت زمان، دامان بقیه کشورها را نیز گرفت. لندن، درحالی به استقبال سال 2010 رفت که آثاری از رکود اقتصادی در آن دیده می‌شد. با گذشت زمان، این رکود اقتصادی گسترش یافت و تقریبا تمام بخش‌های مهم کشور انگلیس را درنوردید. صدها بنگاه اقتصادی در بین سال‌های 2008 تا 2010، در این کشور تعطیل شدند و یا تا مرز ورشکستگی پیش رفتند. یکی از آسیب پذیرترین صنعت‌های هر کشور در هنگام بحران‌های بزرگ، صنعت خودروسازی است؛ به طوری که ممکن است اولین شواهد از بحران‌ اقتصادی در این صنعت رخ دهد. به همین خاطر اکثر اقتصاددانان، معتقدند که برای پیشبینی بحران اقتصادی، باید صنعت خودروسازی هر کشور را زیر نظر داشت. در سالس 2010 میلادی، با شدت گرفتن بحران اقتصادی انگلیس، تقریبا 100% کمپانی‌های خودروسازی این کشور، به حالت "استندبای" درآمدند و تقریبا ساخت تمام خودروها در این کشور، به اندازه نیازهای یک کشور 5 میلیون نفری شده بود. این درحالی است که جمعیت انگلستان، چیزی حدود 55 میلیون نفر است (یعنی نزدیک به 11 برابر بیشتر). به همین خاطر، قیمت خودروها به شدت نجومی شد و تمام بازارهای جهانی خودرو، تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتند.

آیا بازار خودروی ایران نیز تحت تاثیر خبر فوت ملکه انگلیس قرار می‌گیرد؟

فوت ملکه الیزابت، چه تاثیری بر قیمت و اجاره خودرو دارد؟

مثل روز روشن است که این اتفاق رخ خواهد داد!

تقریبا همه کمپانی‌های فروش و اجاره خودروهای خارجی که در ایران فعالیت می‌کنند، چندین و چند مدل از خودروهای مختلف انگلیسی دارند. قیمت این خودروها با خبرهای بزرگی که در سرتاسر دنیا پخش می‌شود، دستخوش تغییر می‌شود. اکنون نیز با خبری که در مورد فوت ملکه انگلیس شنیده می‌شود، احتمال نوسات بسیار شدید قیمت این خودروها وجود دارد. دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که مجموعه‌های بزرگ اجاره خودرو، معمولا مجوز ورود خودروهای سوپرلوکس به مناطق آزاد ایران از جمله جزیره کیش را دارند. کافه رنت یکی از محبوب‌ترین کمپانی‌های اجاره خودرو است که در کیش نیز شعبه دارد. در صورتی که تمایل به اجاره خودرو در کیش دارید، می‌توانید روی محبوب‌ترین مجموعه اجاره خودرو در ایران، یعنی کافه رنت حساب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با مشاوران و کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۶۹۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان