//
کدخبر: ۳۶۰۴۶۶ //

مشکل تنظیم بازار کشور ساختاری نیست/ طبق تجربه، واردات به رانت تبدیل می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تشکیل مجدد وزارت بازرگانی تاکید کرد : مشکل تنظیم بازار کشور و همچنین مشکلات حوزه تولید، صنعت، معدن و تجارت الزاماً به ساختار، مرتبط نیست و بیشتر به سیاست‌ها و عملکرد مدیریت این وزارت مربوط می‌شود.

 مشکل تنظیم بازار کشور ساختاری نیست/ طبق تجربه، واردات به رانت تبدیل می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

 این روزها زمزمه تشکیل وزارت بازرگانی شنیده می‌شود و برخی از مسئولین اجرایی و نمایندگان مجلس در سخنان خود به آن اشاره می‎کنند. تشکیل این وزارتخانه موافقان و مخالفان خود را دارد که برای همین منظور گفت‌وگویی با علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داشتیم.

وی با اشاره به دلایلی که امروز برای تشکیل وزارت بازرگانی ارائه می‌شود گفت: هیچ کدام از این دلایل محکمه‌پسند و منطقی نیستند؛ بزرگی و وسعت مجموعه وزارت صمت، استدلال دقیقی نیست چون متأسفانه این وزارتخانه مانند دیگر وزارتخانه‌های دولتی درگیر بنگاه‌داری است.

* تشکیل وزارت بارزگانی پاک کردن صورت مسأله است تا حل مسأله 

این عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه بنده تنها نظرم را در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی میگویم گفت: مشابه سال‌های گذشته مخالف این تفکیک هستم و معتقدم که مشکل تنظیم بازار کشور و همچنین مشکلات حوزه تولید، صنعت، معدن و تجارت الزاماً به ساختار، مرتبط نیست و بیشتر به سیاست‌ها و عملکرد مدیریت این وزارت مربوط می‌شود.

کریمی با تصریح بر اینکه  ادغام وزارت صنایع و بازرگانی ناشی از تجربه طولانی موجود در گذشته و همچنین اختلافات بین تولید و تجارت است گفت: یعنی همواره اختلافاتی بین وزارت بازرگانی و دستگاه‌های تولیدی نظیر وزارت صنایع و کشاورزی وجود داشت، به همین خاطر در آن سال‌ها دولت و مجلس به این اتفاق رسیدند که این ادغام انجام شود.

*به جای تفکیک وزارت بازرگانی آن را چابک کنید

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با رد اینکه  وسعت مجموعه وزارت صمت، باعث این تفکیک است گفت:‌ متأسفانه این وزارتخانه مانند دیگر وزارتخانه‌های دولتی درگیر بنگاه‌داری است. اگر بنگاه‌داری را از این وزارتخانه حذف کنند و به عبارتی این وزارتخانه به‌جای امور بنگاه‌داری به وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری تخصصی خود بپردازد قطعاً وزارتخانه چابک شده و به لحاظ تشکیلات کوچک خواهد بود و وزیر به راحتی خواهد توانست آن را اداره کند.

وی با تأکید بر اینکه حضور یک وزیر آشنا به هر دو حوزه صنعت و معدن و تجارت می‌تواند برای پیشبرد این هدف و حفظ وزارتخانه و وضعیت فعلی آن موثر باشد گفت:  تنظیم بازار به معنای ایجاد تعادل و پایداری بین عرضه و تقاضاست؛ قطعاً باید اولویت نخست را برای حمایت از تولید داخلی در حوزه صنعت و معدن و کشاورزی و سایر کالاها به تولید داخل اختصاص دهیم.

کریمی با ابراز اینکه  نیاز و تقاضا به صورت واقعی در بازار وجود دارد اگر تولید داخل کفایت آن را نکند باید در شرایط رقابتی و شفاف تهمیدات لازم برای واردات آن کالاها فراهم شود گفت: اما تشکیل وزارتخانه‌ای که تمام هم خود را روی واردات بگذارد صحیح نیست.

*طبق تجربه، واردات به رانت تبدیل می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: تجربه واردات در سال‌های گذشته نشان داده است که بعداً به رانت تبدیل خواهد شد چون مجوزات لازم برای واردات به افراد و شرکت‌های خاص داده می‌شود که این با مصالح ملی ما سازگار نیست.

کریمی با تأکید بر نقش مدیریت بر تولید، تجارت و واردات در یک دستگاه  گفت: اگر مدیریت بر تولید، تجارت و واردات در وزارتخانه متمرکز باشد قطعاً مصالح اقتصاد ملی هم در عرصه تولید و هم در عرصه تجارت اعم از واردات و صادرات به‌صورت یکپارچه بهتر تنظیم و حفظ خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۰۴۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان