//
کدخبر: ۳۵۷۹۹۷ //

وام ازدواج و هفت خان رستم

افزایش سقف وام ازدواج هرچند تشویقی برای زوج های جوان است اما وجود شرایط دشوار در دریافت این تسهیلات باعث شده اغلب زوج ها از دریافت وام صرف نظر کرده و وام دریافتی را با قیمت اندک به دیگران بفروشند.

وام ازدواج و هفت خان رستم
به گزارش فرتاک نیوز،

داشتن ضامن برای دریافت وام وتسهیلات بانکی امری قانونی است اما قواعد و قوانینی که برخی بانک ها برخلاف دستور العمل های بانک مرکزی در هنگام اعطای تسهیلات  خرد اعمال کرده اند سبب می شود برخی زوجین  وام خود را به قیمت اندک به افراد سود جو و دلال بفروشند و این افراد که دلال وام نام دارند از قبل خرید این وام ها سالانه چندین میلیارد ریال پول به جیب بزنند.

وام ازدواج خود را فروختم

ستاری یکی از شهروندان ارومیه در گفت وگویی افزود: چند ماهی درگیر دریافت وام ازدواج بودیم اما آخر سر به دلیل نداشتن ضامن رسمی از دریافت وام ازدواج صرف نظر کردیم.

وی با اشاره به اینکه خرید وام ازدواج به یک امر معمولی تبدیل شده است،تصریح کرد: نتوانستم ضامن رسمی تهیه کنیم وام خود را به قیمت ۳۰ میلیون تومان به یک فرد که آگهی  زده بود بفروشم.

این شهروند خاطر نشان کرد: هرچند دولت گفته است تعداد ضامن برای دریافت وام کاهش می یابد یا حذف می شود اما بانک توجهی به این مسئله ندارد.

وی با تاکید به اینکه مبلغ بالای اقساط وام نیز از مشکلات وام ازدواج است، یاد آور شد: هرچند برای تشکیل زندگی به این وام نیاز داشتم اما سختی دریافت وام موجب شد وام خود را بفروشم.

یک جوان برای تشکیل زندگی نیاز به حمایت دولت دارد

عزیزی یکی از روستاییان اطراف ارومیه در گفت و گو باایسنا افزود: در روستا و در بین فامیل های نزدیک چون ضامن و کارمند رسمی نداشتیم نتوانستم برای وام ازدواج ضامن جور کنم به همین دلیل وام خود را به فردی دیگر فروختم.

این جوان ارومیه ای یاد آور شد: چرا بانک ها در پرداخت وام های میلیاردی به اندازه وام ازدواج این اندازه سخت گیری نمی کنند.

عزیزی خاطر نشان کرد: یک جوان برای تشکیل زندگی نیاز به حمایت دولت دارد اما متاسفانه برای دریافت وام ازدواج که در شرایط فعلی چندان هم تاثیر گذار نیست باید از هفت خوان رستم عبور کند.

محمد حسین حسنی معاون فرهنگی امور جوانان اداره کل ورزش وجوانان آذربایجان غربی در گفت و گو باایسنا افزود: قبول داریم که مشکلاتی در دریافت تسهیلات ازدواج در بین جوانان وجود دارد و دولت تضمین های برای تسهیل دریافت وام ازدواج تعیین کرده است.

۱۸درصد متقاضیان وام ازدواج در آذربایجان غربی تسهیلات خود را دریافت کردند

وی تصریح کرد: تا اردیبهشت سال جاری ۲۵ هزارو ۳۶۱نفر در نوبت ثبت نام وام ازدواج در استان وجود داشته که برای ۳۷۵۹نفر در این مدت وام ازدواج اعطا شده است که ۱۸درصد از متقاضیان واجد شرایط وام ازدواج دریافت کرده اند.

حسنی در سال جاری  در استان بیش از ۴۹۴میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت شده  یاد آور شد: کل متقاضیان در صف انتظار وام ازدواج استان که شرایط آنها مورد تایید است ۱۷هزار و ۴۴۲نفر هستند.

وی اظهار کرد: در سال گذشته  از ۵۳ هزار  و ۶۶متقاضی وام ازدواج برای ۴۷هزارو ۱۸۶ نفرمتقاضی وام پرداخت شده که ۸۹درصد کل تقاضاها را شامل  می شود.

حسنی ادامه داد: دلیل عمده فروش وام ازدواج توسط برخی زوجین عدم  داشتن ضامن است که هرچند دولت برخی تضمین ها را اعطا کرده و شرایط را تسهیل داده اما بااین وجود به دلیل برخی موانع  بانکی عده ای اقدام به فروش وام کرده و دلالان وام این وسط سود می برند.

طبق  بررسی ها، تامین ضامن رسمی و عدم توانایی در پرداخت اقساط ماهانه تسهیلات از دلایل اصلی انصراف زوج ها از در یافت وام ازدواج است.همین سخت گیریها و سنگ اندازی ها باعث شده برخی از این شرایط به نفع خود بهره ببرند و باخرید و فروش وام کاسبی راه بیاندازند. در این بین دولت و به ویژه بانک مرکزی با تسهیل شرایط بستر استفاده جوانان در آستانه تشکیل خانواده را از تسهیلات دولتی فراهم کند چرا که برخی دستوالعملها و بوروکراسی های دست و پا گیر موجب انصراف زوجین از دریافت و فروش وام ازدواج می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۷۹۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان