//
کدخبر: ۳۵۴۶۰۳ //

چرایی سقوط بورس تهران؟!

روز دوشنبه شاخص بورس تهران ریزش سنگینی کرد و برخی از تحلیل‌گران علت قرمزپوشی بخش بزرگی از نمادهای بازار را انتشار پیش نویس قطعنامه شورای حکام می‌دانند.

چرایی سقوط بورس تهران؟!
به گزارش فرتاک نیوز،

پس از انتشار پیش نویس قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در هفته گذشته، امروز و پس از تعطیلات چند روزه در بورس تهران شاهد ریزش شدید قیمت‌ها بودیم به طوری که شاخص هم وزن بورس بیشترین سقوط در 7 ماه اخیر را ثبت کرد. برخی از تحلیل‌گران علت سقوط شاخص‌های بازار سهام و قرمزپوشی بخش بزرگی از نمادهای بازار را پیش نویس قطعنامه می‌دانند.

پیش نویس قطعنامه از سوی ایالات متحده، انگلستان، آلمان و فرانسه پیشنهاد شده و در آن از ایران خواسته شده که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «به طور کامل» همکاری کند.

در صورتی که شورای حکام قطعنامه‌ای صادر کند، این اولین قطعنامه در دو سال اخیر درباره برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

ریزش شاخص‌های بازار سهام

در معاملات روز دوشنبه شانزدهم خرداد، شاخص کل بورس پایتخت با سقوط 27 هزار و 647 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 514 هزار و 331 واحد رسید. شاخص هم وزن بورس نیز با افت 9 هزار و 650 واحدی در سطح 420 هزار و 6 واحدی ایستاد. ریزش 9 هزار واحدی بیشترین سقوط شاخص هم وزن در 7 ماه اخیر از آبان سال گذشته به این سو است.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 365 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 853 واحد قرار گرفت.

خروج سرمایه از بورس

روز دوشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و هزار و 132 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه نزدیک به 5 برابر بیشتر شده است.

بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 54 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

اثر اخبار سیاسی

همواره اخبار و ریسک‌های سیاسی بر بازار سهام اثرگذار هستند اما برخی از تحلیل‌گران معتقدند حساسیت بورس تهران به اخبار منفی بسیار شدیدتر از اثر تحولات سیاسی بر اقتصاد ایران است. این گروه معتقدند بازار به عوامل صعودی مانند تورم و رشد نرخ ارز واکنش مثبت چندانی نشان نمی‌دهد در مقابل عوامل نزولی اثر منفی بیشتری دارند.

در این میان برخی‌ها از انتظارات معامله‌گران و سهامداران صحبت می‌کنند و معتقدند وضعیت بازارها بازتاب انتظارات و ذهنیت فعالان و نقش آفرینان بازارهاست.

 

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۴۶۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان