//
کدخبر: ۳۴۹ //

افزایش قیمت موبایل در بازار

نوسان قیمت دلار در حدود یک ماه گذشته تاکنون روی بازار گوشی‌های تلفن همراه اصفهان تاثیر گذاشته و منجر به تغییر قیمت‌ها شده است.

افزایش قیمت موبایل در بازار

قیمت دلار از حدود 3 هزار و600 تومان در یک ماه گذشته به بیش از 4 هزار تومان در روزهای اخیر افزایش یافته و روی قیمت برخی اقلام و لوازم از جمله گوشی‌های تلفن همراه تاثیر داشته است. طبق گفته بازرس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و تلفن همراه، قیمت موبایل با افزایش 10 تا ۱۵ درصدی همراه شده است.

 نوسان‌های بازار ارز به صورت مستقیم و لحظه‌ای بر قیمت تلفن همراه در کشور اثر می‌گذارد و هرقدر این نوسانات ادامه داشته باشد، بی‌ثباتی قیمت موبایل نیز به روند کنونی‌اش ادامه می‌دهد. اکنون عرضه‌کنندگان تلفن همراه تا ساعتی که نرخ ارز برای همان روز مشخص می‌شود، از عرضه محصولات خود به مشتری خودداری می‌کنند تا مبادا قیمتی کمتر یا بیشتر داده باشند.

با در نظر داشتن روند صعودی نرخ دلار، به نظر می‌رسد که بازار این محصول همچنان آینده‌ای مبهم پیش رو داشته باشد؛ آینده‌ای که صرفا با پیشگامی مسئولان مربوطه از شکل نامعلومش خارج می‌شود.

افزایش قیمت‌ها بیش از افزایش نرخ ارز و 15 درصد است

غلامحسین کریمی، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی

افزایش بیش از 10 درصدی قیمت‌ها در بازار موبایل را که این روزها شاهد آن هستیم، در نتیجه افزایش اخیر نرخ ارز رخ داده است. این در حالیست که افزایش قیمت‌ها در این بازار بیش از افزایش نرخ ارز بوده است.

در حالی که نرخ ارز حدود 10 درصد افزایش یافته اما متاسفانه افزایش قیمت‌ها در بازار موبایل بیش از افزایش نرخ ارز و حدود 15 درصد بوده است. افزایش نرخ‌ ارز همواره زمینه افزایش قیمت در بازارها را فراهم می‌کند و به ویژه در بازارهایی که تاثیر مستقیمی از نرخ ارز می‌پذیرند، تغییرات قیمت محسوس‌تر است.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت گوشی‌های تلفن‌های همراه

افشار فروتن‌لاریجانی، رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی موبایل و تجهیزات جانبی

طی دو هفته گذشته براساس نوسانات نرخ ارز، در بازار گوشی‌های تلفن همراه نیز تغییراتی صورت گرفته و به عنوان مثال درباره نحوه خرید و فروش رایج در بازار در موارد متعددی فروشندگان عمده به جای آنکه تسویه‌حساب‌های خود را در مدت زمان چند روزه انجام دهند، به صورت نقدی انجام داده و با توجه به قیمت‌ها و متناسب با شرایط بازار ارز قیمت را تعیین می‌کنند.

تا روز پنج‌شنبه هفته گذشته قیمت گوشی‌های موبایل حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است که امیدواریم از این پس با کاهش نرخ ارز قیمت گوشی‌های تلفن همراه نیز کاهش پیدا کند و بازار موبایل از شرایط رکود خارج شود. این در حالیست که طی این دو هفته با توجه به تعطیلات مختلفی که وجود داشته، تقاضای سیم‌کارت در پایین‌ترین حد خود در هفته‌های اخیر قرارداشته است.

قیمت گوشی‌ها صبح و بعدازظهر تفاوت می‌کند

امیر معتمدیان، فروشنده گوشی تلفن همراه

نوسان قیمت دلار در چند هفته اخیر باعث افزایش قیمت انواع گوشی‌ها تا حدود 15 درصد شده و قیمت یک مدل گوشی تلفن همراه که تا یک ماه گذشته حدود یک میلیون و 900 هزار تومان بود، اکنون به 2 میلیون و 50 هزار تومان افزایش یافته و همین امر باعث ایجاد رکود در بازار شده است. در سال‌های اخیر اگر قیمت گوشی‌های تلفن همراه بالا می‌رفت، تقاضا برای خرید نیز افزایش می‌یافت اما امسال چنین اتفاقی نیفتاد.

قیمت گوشی‌ها صبح و بعدازظهر با نوسان قیمت دلار، تفاوت می‌کند، به طوری که صبح یک روز، قیمت‌ها با دلار 4 هزار و 190 تومانی اعلام شده است ولی در بعد از ظهر آن روز، قیمت تغییر می‌کند. بیشتر این قیمت‌ها از سوی عمده‌فروشان و واردکنندگان بزرگ در تهران، اصفهان و شیراز اعلام می‌شود.

موبایل همچنان در سبد نیازهای مردم

رضا مرادی، توزیع‌کننده گوشی تلفن همراه

متوسط افزایش قیمت گوشی‌ها در یک ماه گذشته بین 10 تا 15 درصد بوده است. به طور مثال یک مدل گوشی تلفن همراه پرفروش که چهار ماه گذشته حدود 500 هزار تومان قیمت داشت، اکنون با قیمت 670 هزار تومان به فروش می‌رسد.

افزایش قیمت گوشی تلفن همراه به دلیل نوسان قیمت دلار با توجه به اینکه همه آنها وارداتی است، امری طبیعی است با این حال این توزیع‌کننده گوشی تلفن همراه می‌گوید با وجود این افزایش این کالا به شکلی فراگیر مورد توجه مردم قرار دارد و همچنان در سبد نیازهای مردم به ویژه جوانان جایگاهی خاص دارد.

دولت برای حذف 9 درصد ارزش‌افزوده کمک کند

حسن میرشمشیری، رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان

با توجه به اینکه گوشی‌های موجود در بازار خارجی است، نوسان قیمت دلار بدون شک روی این بازار تاثیر می‌گذارد. در حال حاضر انواع گوشی‌های تلفن همراه در طول یک ماه گذشته به میزان 50 تا 100 هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند.

بیشتر این گوشی‌ها قبل از افزایش قیمت دلار خریداری شده است و اگر فروشنده‌ای بخواهد گوشی‌ها را با قیمت جدید دلار وارد کند، بدون شک افزایش قیمت‌ها بیشتر خواهد بود. اکنون برای واردات گوشی تلفن همراه، 9 درصد ارزش‌افزوده و 6 درصد عوارض گمرکی اخذ شده و حدود 2 تا 3 درصد نیز هزینه‌های جاری مانند حمل و نقل دارد.

درمجموع تفاوت قیمت گوشی هنگامی که به دست مشتری می‌رسد، حدود 20 درصد است. به همین دلیل هرگونه تغییر از مبدا باعث ایجاد نوسان شدید روی قیمت‌ها می‌شود.مقرر است دولت برای حذف 9 درصد ارزش‌افزوده کمک کند و امیدواریم که این امر هرچه زودتر محقق شود.

 

منبع: افکار نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان