//
کدخبر: ۳۴۸۲۳۷ //

قند و شکر کمیاب شده است؟

قیمت شکر از روز دوشنبه ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان نرخ خورد. با این حال بررسی‌ها از کمبود قند و شکر در سطح خرده‌فروشی‌ها حکایت دارد. فروشگاه‌هایی هم که همچنان عرضه دارند، این دو محصول را حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد گران‌تر به‌دست مصرف‌کننده می‌رسانند.


قند و شکر کمیاب شده است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

قیمت شکر روز دوشنبه از سوی دولت ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام شد. با این حال به‌نظر می‌رسد که قند و شکر دولتی در بازار کمیاب است و با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب به‌فروش می‌رسد.طبق برسی‌های انجام شده از فروشگاه‌های آنلاین این محصولات ۶۰ تا ۷۰ درصد گران‌تر از نرخ مصوب توزیع می‌شود. البته این موضوع در بازار سایر کالاهای اساسی نیز صدق می‌کند.

به عنوان مثال برنج نرخ مصوب ۶۵ هزار تومانی دارد، اما در محدوده ۱۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. این در حالی است بارها سیاست قیمت‌گذاری دستوری شکست خورده، اما دولت همچنان اصرار به اجرای آن دارد.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره عرضه شکر دولتی به بازار گفت: وزارت جهاد کشاورزی یک سهمیه چند صد تنی با نرخ ۱۲ هزار و ۵۳۵ تومان در اختیار بنکداران قرار داد. ما این سهمیه را به شکل حواله‌های خرد و بزرگ در اختیار اعضا گذاشته‌ایم. محموله‌ها نیز به بخش بسته‌بندی فرستاده شد تا به شکل بسته‌بندی‌های یک کیلویی وارد بازار شود.

قیمت شکر چند؟

قاسمعلی حسنی مطرح کرد: نرخ شکر با احتساب هزینه و سود بنکداری و بسته‌بندی، ۱۵ هزار تومان تمام می‌شود. این کالا در نهایت با نرخ ۱۶ هزار و ۳۵۰ تومان باید به‌دست مصرف‌کننده برسد.

او ادامه داد: نرخ شکر و قند یک رشد بی‌رویه را در سال گذشته تجربه کردند. به‌طور مثال شکر دولتی از ۶۶۵۰ تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر نرخ داد. پس از آن مرز ۱۲ هزار تومان را رد کرد و به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. این محصول در ابتدا برای صنعت به شکل حواله بود؛ در ۱۳ دی ماه به آن ۹ درصد ارزش افزوده اضافه شد و در نهایت در ۱۶ بهمن کارخانه‌ها نرخ خود را ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان با ۹ درصد ارزش افزوده تغییر دادند.

وی اضافه کرد: یک سری تغییرات باعث شد تا نرخ شکر و قند به طور غیرمتعارف از مرز ۲۰ هزار تومان عبور کند. طرح این مشکل با وزرات جهاد کشاورزی باعث شد که این وزارتخانه چند صد تن شکر را به اتحادیه بنکداران ارسال کند.

قند و شکر آزاد به‌وفور یافت می‌شود!

حسنی همچنین تشریح کرد: شکر دولتی به بخش بسته‌بندی فرستاده شده تا آماده توزیع در بازار شود. انتظار می‌رود توزیع شکر در بازار جلودار روند افزایشی نرخ باشد. اگر میزان حواله‌ها افزایش یابد شاید شاهد کاهش نرخ شکر و قند این محصول باشیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: تهیه محصول با نرخ مصوب محدودیت‌های خاص خود را دارد، اما با نرخ آزاد هر محصولی را می‌توانید به وفور بیابید. پس وقتی از کمبود صحبت می‌شود، احتمالاً موضوع کمبود کالا با نرخ دولتی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۸۲۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان