//
کدخبر: ۳۴۷۹۰۴ //

زاینده رود در آستانه نابودی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه دخالت‌های انسانی و مدیریتی زاینده‌رود را تا مرز نابودی پیش برده است، گفت: اکنون فرونشست زمین، اصفهان را به خطر انداخته است؛ فرونشست سالانه حدود ۱۶ سانتی‌متر، ابنیه تاریخی این دیار را نابود می‌کند و این موضوع غیرقابل برگشت است.


زاینده رود در آستانه نابودی است
به گزارش فرتاک نیوز،

عباس مقتدایی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۳۰ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر ماده (۷۵) آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: اصفهان یک شهر و منطقه ملی و شناخته شده جهانی است، از آنجایی که آب را از زاینده‌رود در سال‌های گذشته به بیرون حوزه منتقل کرده‌اند، اکنون ما نیازمند آب شدیم، اگر آب از زاینده‌رود برداشت نشود و به سایر استان‌ها منتقل نشود، اصفهان نیازمند انتقال آب نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه دخالت‌های انسانی و مدیریتی زاینده‌رود را تا مرز نابودی پیش برده است، ادامه داد: اکنون فرونشست اصفهان را به خطر انداخته است؛ فرونشست سالانه حدود ۱۶ سانتی‌متر، ابنیه تاریخی این دیار را نابود می‌کند و این موضوع غیرقابل برگشت است.

وی خطاب به رییس جمهور گفت: تمام ایران و اصفهان از شما توقع دارند اهمیت این موضوع را در کانون توجه قرار دهید. اگر دولت به این موضوع رسیدگی کند نیازی نیست که نمایندگان در مجلس با یکدیگر در این زمینه صحبت کرده و فردی اظهارنظری داشته باشد که من امروز به دنبال جواب به این اظهارات باشم.

مقتدایی افزود: وزیر نیرو باید با جدیت، سرعت و انقلابی به این موضوع ورود کند زیرا حوزه آبریز زاینده‌رود دو استان اصلی دارد؛ یکی از این استان‌ها که اصفهان است ۹۸ درصد جمعیت را دارد و دیگری دو درصد. اصفهان ۹۳ درصد وسعت زمین‌های کشت را دارد و دیگری ۷ درصد.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه اصفهان طومار تاریخی برای این موضوع داشته و دارای حقابه و مصوبه ۹ ماده‌ای است، تصریح کرد: با وجود همه این اسناد چرا باید حق اصفهان نادیده گرفته شود. زمانی که مطرح می‌شود بن و بروجن غیرقانونی است بر اساس مستندات گفته می‌شود و منظور مخالفت با منطقه‌ای نیست.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست اعلام  کرده بندهای متعدد بالادست بر رودخانه موجب اختلال شده است، افزود: در حال حاضر صدها روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند و ما باید برای موضوع آب درخواست‌های بسیار داشته باشیم، ما هیچ هیاهویی نکردیم و حرف منطقی داریم. از وزیر نیرو، شورای عالی آب و رییس جمهور برای احقاق حق و اجرای قانون کمک می‌خواهیم.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۷۹۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان