//
کدخبر: ۳۴۳۲۳۰ //

پای گرانی میان بازار شب عید/مشتری‌ها فقط قیمت می‌پرسند

امسال قیمت بالای کالاهای اساسی و مورد نیاز به حدی بالا است که شب‌های نزدیک عید را به گران‌ترین شب‌های سال برای مردم تبدیل کرده و سهم اقشار کم‌درآمد از نوروز را به سفره‌ای بی‌رنگ و بو رسانده است.

پای گرانی میان بازار شب عید/مشتری‌ها فقط قیمت می‌پرسند
به گزارش فرتاک نیوز،

آئین به یادماندنی عید نوروزسنتی چند هزار ساله است که  با ورود به سال  جدید توسط مردم ایران جشن گرفته می‌شود به همین دلیل با نزدیک شدن به روزهای پایانی اسفند سطح شهر آرام آرام رنگ سال نو را به خود می‌گیرد، بعد از اسلام نیز این سنت به خاطر وجود صله رحم همچنان پابرجا ماند.

به دلیل وجود این آئین هرساله دورهمی‌های پرشوری میان خانواده‌های ایرانی برگزار می‌شود اما قیمت اقلامی مانند میوه، آجیل و شیرینی در بازار روند افزایشی در پیش گرفته و گرانی بازار این روزها، آه و حسرت خانواده‌های کم‌درآمد را به دنبال دارد.

مشتری‌ها فقط قیمت می‌پرسند

با وجود اینکه مسئولان ذی‌ربط سعی در کنترل و نظارت بازار دارند اما به اذعان شهروندان و حتی فروشندگان نظارت‌ها کافی نیست و این امر نارضایتی و گلایه‌مندی شهروندان را به دنبال دارد.

یکی از آجیل‌فروشان  در خصوص افزایش قیمت‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: به علت گرانی کالاها و به خصوص پسته و مغزیجات مشتری‌ها نیز به تبع کمتر شدند و اکثر مردم تخمه آفتاب گردان را به آجیل ترجیح می‌دهند که البته قیمت آن نیز کیلویی ۷۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه هر سال با نزدیک شدن به سال نوبا افزایش قیمت اقلام میوه، خشکبار و شیرینی مواجه هستیم، تصریح کرد: این امر نظارت جدی متولیان را می‌طلبد، زیرا بنده به عنوان یک فروشنده دوست دارم سایر همشهریان نیز، در این شب از قیمت‌ها راضی و در کنار خانواده خوش بگذرانند.

شهروند بمی دیگر بیان کرد: طبق سنت دیرینه ایرانی‌ها در شب یلدا هندوانه، انار و آجیل می‌خوردند اما در حال حاضر با افزایش تورم بازار قدرت خرید مردم به خصوص قشر کارگر جامعه کاهش چشمگیری داشته است.

هوشنگ کاظمی نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ۳۵سال است فروشنده کفش هستم؛ گرانی‌ که طی مدت اخیر داشتیم بی‌سابقه است.  از ساعت ۸ صبح تا آخر شب شاید ده مشتری ندارم؛ مشتری فقط در حد سوال کردن داخل مغازه می آید.

وی سری به نشانه تأسف تکان و ادامه داد: تورم به حدی زیاد است که مردم توان خرید مایحتاج روزانه خود را هم ندارند، باید برای این وضعیت فکری شود.

به سراغ فروشگاه پوشاک رفتم؛ مهرزاد صالی‌زاده  که ۸سال است فروشنده پوشاک است در گفت‌وگو با ایسنا گفت: دوسال قبل یعنی پیش از شیوع کرونا مردم اشتیاق بیشتری برای خرید داشتند ولی متاسفانه امسال معلوم است که قدرت خرید مردم پایین است.

وارد خرازی شدم آقای زارع گفت: دومیلیارد جنس داخل مغازه است ولی دریغ از یک مشتری سال‌های قبل مردم نزدیک سال نو تمام وسایل آشپزخانه خود را تعویض می‌کردند؛ پلاستیکی که ۱۵هزارتومان بود الان پنجاه هزار تومان است  وروز به روز ارزش پول پایین می‌آید.

به مغازه خشکبار وارد شدم فروشنده وقتی فهمید خبرنگار هستم سفره دلش باز شد و گفت: ۴۷ سال است کاسب هستم ولی قیمت‌ها در مدت اخیر به حدی بالا است که مردم قدرت خرید ندارند و کار و کسابی کساد است.

باید فکر عید را از سر بیرون کنیم

به سراغ خریداران رفتم؛ خانم  میانسالی که برای خرید میوه آمده بود گفت: گرانی مردم را بیچاره کرده، دولت باید فکری برای این مسئله کند. وضعیت قیمت ها به حدی است که باید فکر عید را از سر بیرون کنیم.

خانم جوانی که برای خرید مایحتاج منزل به یکی از بازار روزهای سطح شهر آمده بود تصریح کرد: اختلاف قیمت نه‌تنها برای اقلام مربوط به شب عید بلکه در مورد اقلام مصرفی دیگر هم در بازار به وضوح مشاهده می‌شود و مشخص است که نظارت کافی صورت نگرفته است.

وی گفت: یک دورهمی کوچک بدون شام و تشریفات هزینه ۵۰۰ هزار تومانی روی دستمان می‌گذارد که در این شرایط اقتصادی برای همه اقشار جامعه مقدور نیست.

آقای جعفری، راننده تاکسی در حالی که بسیار ناراحت و عصبانی بود گفت: از صبح علی‌الطلوع بیرون آمدم الان که ساعت یازده ظهر است توانستم پول نیم کیلو گوشت کار کنم که همان را هم الان باید بروم دینام ماشینم را درست کنم شما دلتان خوش است عید برای ما مرده است.

خانم عسکری گفت: من آموزگار هستم امروز برای خرید لباس عید به بازار آمده‌ام؛ قیمت‌ها سر سام آور هستند با یک حقوق کارمند اگر بتوانیم فقط ما یحتاج زندگی وقسط های بانکی را پرداخت کنیم باید خدا را شاکر باشیم.

مرد دیگری که در حال خرید بود به ایسنا گفت: من بازنشسته هستم و خودتان در جریان حقوق بازنشستگان هستید دیگر؛ یک بسته پنیر 50 هزار تومان است باید چه‌کار کنیم؟ دولت نمی‌خواهد فکری برای گرانی کند؟

گلایه‌های مردم از وضعیت بازار تمامی نداشت؛ با هر کس صحبت کنی حرف دلش همین است و از وضعیت بازار می نالد. نه خریدار راضی است نه فروشنده پس چرا گرانی پا از وسط بازار پس نمی‌کشد؟

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۳۲۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان