//
کدخبر: ۳۳۴۳۶۳ //

خبر بد برای بورسی ها

در روزی که گذشت، شرایط بازار سرمایه به‌گونه‌ای رقم خورد که حجم معاملات آن مجددا کاهشی و چرخه خروج سرمایه از این بازار ادامه یافت.

خبر بد برای بورسی ها
به گزارش فرتاک نیوز،

بی‌تفاوت نسبت به رشد سایر بازارهای موازی، روزهای پر چالشی را پشت‌ سر می‌گذارد. برخلاف اینکه سایر بازارهای موازی روند رو به بهبودی دارند، بازار سرمایه همچنان با ابهامات بنیادی گرفتار است. ابهامات موجود، بازار را تحلیل ناپذیر ساخته و به‌نظر می‌رسد تا شرایط بهبود نیابد؛ چشم‌انداز روشنی برای بورس وجود نخواهد داشت.

نیما آگاهی، کارشناس و فعال بازار سرمایه، با اشاره به ارزنده بودن بازار، تحلیلی از معاملات این روزهای بازار ارائه نمود و گفت: در حال حاضر بسیاری از سهم‌ها از لحاظ ارزش، به مرحله ارزشمندی رسیده‌اند. اما مشکل در جای دیگری است. ما با دو بخش سرمایه‌گذار خرد (سهامداران حقیقی) و سرمایه‌گذار کلان (سهامداران حقوقی) در بازار سرمایه مواجهه هستیم. حقوقی‌ها به این نکته واقف هستند که برخی از این سهم‌ها، ارزندگی کافی را داشته و مناسب سرمایه‌گذاری هستند.

وی افزود: هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، با توجه به تثبیت میزان فروش شرکت‌ها در سال، می‌توان برآیند و جمع‌بندی درستی از سود سالیانه شرکت‌ها تخمین زد که این موضوع، برای سهامداران کلان حائز اهمیت است. از طرفی دیگر، دغدغه اصلی سهامداران کلان این است که آیا ورود حقوقی‌ها به صنایع مختلف با ورود نقدینگی همراه خواهد شد؟     

آگاهی اضافه کرد: ابهام دیگر، پیرامون رفتار دولت است. برای مثال قیمت‌گذاری دستوری، سدی جدی بر سر راه صنایع بوده و روند سودسازی آن‌ها را با چالش مواجه کرده است. پیامد کنار گذاشتن این اقدام، در نماد «خودرو» نمایان است. در دیگر موارد نیز، رفتار دولت همچنان مشخص نبوده و این برای سهامداران بسیار مهم است. بنابراین می‌توان گفت، همه این موارد باعث شده تا حقوقی‌ها دست به عصا حرکت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه، وضعیت سهامداران خرد را نیز بررسی کرد و گفت: سهامداران خرد نیز در طول یک سال و نیم گذشته، اعتماد خود را به بازار از دست داده‌اند و بازگشت این اعتماد، بسیار دشوار است. با توجه به برنامه‌ریزی‌های دولت درباره فروش اوراق و دارایی مازاد خود، باید اعتماد سهامداران به بازار بازگردد. زیرا در غیر این صورت، دولت در تامین مالی خود با مشکل مواجه خواهد شد. روند فعلی نیز به ‌خوبی نشان می‌دهد، بی‌اعتمادی سهامداران همچنان ادامه داشته و بهبودی در شرایط رخ نداده است.

آگاهی با اشاره به اینکه بخش زیادی از سهامداران عمده در انتظار تعیین نتایج مذاکرات هستند، تصریح کرد: در شرایط فعلی نمی‌توان تحلیل و چشم اندازی برای صنایع متصور شد. در مقطع فعلی، توصیه‌ای برای ورود پول به بازار ندارم. برخلاف اینکه بازار از لحاظ ارزندگی شرایط خوبی دارد، ابهامات غالب در بازار حکم می‌کند تا زمانی که شرایط بازار به حالت ثابت نرسیده، اقدامی صورت نگیرد و سهامداران تنها صبوری کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۴۳۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان