//
کدخبر: ۳۳۳۳۹۱ //

طلا در سردرگرمی

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد اظهارات موافق جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در حمایت از تحکیم سیاست پولی، به فضا در بازار طلا لطمه زد.

طلا در سردرگرمی
به گزارش فرتاک نیوز،

در شرایطی که طلا موفق شده است سطح حمایتی مهمی را حفظ کند اما پایین ۱۸۰۰ دلار مانده است، جدیدترین نظرسنجی کیتکونیوز هیچ جهت کوتاه مدت مشخصی برای بازار طلا نشان نداد. تحلیلگران وال استریت برای دومین هفته متوالی درباره روند قیمت طلا به سه گروه مساوی تقسیم شدند. همزمان خوش بینی سرمایه گذاران خُرد نسبت به طلا نسبت به هفته گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرد. تحلیلگران بازار خاطرنشان کرده‌اند که طلا برای به دست آوردن نیروی صعودی جدید به سختی تقلا می کند. افزایش نگرانی‌های تورمی به بالا رفتن انتظارات برای تحکیم سریع‌تر سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا منجر شده است.

بازار طلا حتی پس از انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا که ضعیف‌تر از حد مطلوب بود، نتوانست حمایت کافی جلب کند. آمار وزارت کار آمریکا نشان داد ۲۱۰ هزار شغل در نوامبر ایجاد شده است که به میزان قابل توجهی کمتر از حد انتظارات بوده است. اقتصاددانان رشد مشاغل در ماه گذشته را ۵۵۰ هزار مورد پیش بینی کرده بودند. با این حال بعضی از اقتصاددانان اظهار کرده‌اند که اگرچه آمار اشتغال مایوس کننده بوده است اما برای متوقف کردن تسریع روند تعدیل برنامه ماهانه خرید اوراق قرضه کافی نیست.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها چهار نفر معادل ۲۷ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند. پنج نفر معادل ۳۶ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و به همین تعداد نظر خنثی داشتند.

در این بین، ۹۸۴ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند. از میان آنها ۵۰۱ نفر معادل ۵۱ درصد به افزایش قیمت طلا و ۳۱۹ نفر معادل ۳۲ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۶۴ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند. خوش بینی سرمایه گذاران نسبت به نظرسنجی هفته پیش که ۶۷ درصد به افزایش قیمت طلا رای داده بودند، کمتر شده است.

در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا با ۲۱ دلار و ۲۰ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش، در ۱۷۸۳ دلار و ۹۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته ۰.۲ درصد کاهش به ثبت رساند.

نیکلاس فراپل، مدیرکل جهانی شرکت "ای بی سی بولیون" اظهار کرد: حمایت در سطح ۱۷۶۰ دلار یک سطح حمایتی است که باید زیر نظر داشت. اگر طلا بتواند بالای این سطح بماند، مقاومت کوتاه مدت در سطح ۱۸۱۱ دلار را امتحان خواهد کرد. فراپل خاطرنشان کرد که آمار اشتغال مایوس کننده و اخبار بیشتر کووید ۱۹ همچنان از قیمتهای طلا پشتیبانی می کند.

آدام بوتون، استراتژیست ارشد ارزی فارکس لایو گفت: وی به طلا خوش بین است زیرا نگرانیهایی کرونایی همچنان افزایش پیدا می کند. واریانت جدید اُمیکرون به معنای رشد اقتصادی ضعیف‌تر و سیاست پولی تسهیلی است.

اگرچه پاول هفته گذشته لحن جدی در خصوص تحکیم سیاست پولی داشت و گفت زمان آن رسیده که واژه موقتی را در توصیف تورم حذف کنیم اما بعضی از تحلیلگران انتظار ندارند به این زودی تغییرات قابل توجهی در سیاست پولی مشاهده کنند.

آدریان دی، رییس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی اظهار کرد: مدتی است که می گوییم اقتصاد به حد کافی قوی نیست. تورم احتمال به مدت طولانی‌تر ادامه پیدا کرده و بالا می ماند و بانک مرکزی نمی‌تواند به شکل مناسب تورم را کنترل کند. این طوفان کاملی برای قیمتهای طلاست.

با این حال تحلیلگران دیگر متقاعد نشده اند که طلا می تواند در برابر انتظارات رو به رشد پیرامون تحکیم سیاست پولی آمریکا تاب بیاورد. مارک چندلر، مدیر کل شرکت "بانوک برن گلوبال فارکس" اظهار کرد: قیمت طلا حمایت در سطح ۱۷۵۰ دلار را تست خواهد کرد زیرا بانک مرکزی آمریکا همچنان خرید ماهانه اوراق قرضه را کاهش می دهد و به دنبال سرعت بخشیدن به این روند است.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک گفت: وقتی صعود قیمت با فشار فروش جدید روبرو می شود، خوش بینی نسبت به طلا دشوار است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۳۳۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان