//
کدخبر: ۳۳۱۵۷۵ //

خبر جدید وزیر راه درباره مسکن برای مجردها

وزیر راه و شهرسازی از تامین زمین ساخت ۲.۴ میلیون مسکن در کشور خبر داد و گفت: ۲۴۰ هزار مسکن مهر هنوز نیمه تمام است.

خبر جدید وزیر راه درباره مسکن برای مجردها
به گزارش فرتاک نیوز،

رستم قاسمی با بیان اینکه در حوزه راه و شهرسازی مسئولیت‌های مختلفی از جمله بحث مسکن بر دوش وزارت راه و شهرسازی است، یادآور شد: طبق برنامه دولت و قانون جهش تولید مسکن باید ۴ میلیون مسکن در چهار سال ساخته شود. بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی باور ندارند این تعداد واحد مسکونی ظرف این مدت ساخته شود. تجربه ای هم در مورد مسکن مهر و سایر روش‌ها تامین  مسکن  وجود دارد که نشان می‌دهد در این پروژه‌ها تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده خیلی زیاد نبوده است. به عنوان مثال در  مسکن مهر  که از سال ۸۸ شروع شده و هنوز ۲۴۰ هزار واحد آن در حال انجام است،  در شهرها حدود ۲ میلیون واحد مسکونی احداث شده است.

وی ادامه داد: به عنوان کسی که بیش از ۲۰ سال در حوزه عمرانی و اجرای مگا پروژه‌ها در کشور فعال بوده، به استناد آمار و ارقام می‌گویم که ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال شدنی است.  چند مولفه اساسی برای ساخت مسکن وجود دارد که اولین آن‌ها زمین است. بخشی از قیمت مسکن  در کشور را زمین تشکیل می‌دهد. به همین علت یکی از اقدامات راهبردی وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید ایجاد بانک زمین بود. حدود ۵۰ روز است که قانون جهش تولید مسکن به دولت ابلاغ شده است و در قانون چند ماه فرصت برای زیرساخت‌ها پیش از آغاز تولید واحدهای مسکونی به دولت فرصت داده شده است. اما همکارانم در سازمان ملی زمین و مسکن به طور شبانه‌روزی برای شناسایی زمین در کشور کار کردند و طبق آخرین آماری که ۲ روز پیش ارائه شد،  امروز برای احداث ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای مختلف کشور زمین آماده شده است.

مشکل تامین زمین در روستاها نداریم

قاسمی افزود: از ۴ میلیون مسکنی که قرار است ساخته شود، حدود یک میلیون روستایی و حدود ۳ میلیون شهری است. در بخش روستایی ما مشکل زمین نداریم. با بنیاد مسکن توافق کردیم که این تعداد ظرف ۴ سال ساخته شود که در دو سال اول باید حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود. از ۳ میلیون واحد شهری نیز اکنون برای حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد زمین پیش‌بینی شده و تا پایان سال زمین برای سقف ۴ میلیون مسکن تعیین تکلیف خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که تسهیلات یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در ساخت مسکن گفت: در جلسه اخیر شورای عالی پول و اعتبار مصوب شد هر سال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان معادل یک سوم بودجه کل کشور  تسهیلات در قانون جهش تولید مسکن اختصاص یابد. در توافق با بانک مرکزی سقف هر واحد در هر استان و شهرستان مشخص و به همه استان ها ابلاغ شده است.

سیمان و فولاد نهضت ملی مسکن تامین می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که در بخش ساخت وساز ظرفیت‌های فراوانی در کشور وجود دارد و پیمانکاران و انبوه‌سازان بیکار فعال خواهند شد، اضافه کرد:‌ در مورد مواد و مصالح ظرفیت تامین مصالح در کشور وجود دارد. امروز ظرفیت تولید سیمان در کشور بین ۷۵ تا ۸۰ میلیون تن در سال است. با آغاز احداث ۲ میلیون واحد مسکونی در فاز اول نهضت ملی مسکن، حدود ۴۰ میلیون تن سیمان نیاز خواهیم داشت و ۵۰ درصد مازاد تولید می‌تواند صادر شود. در بخش فولاد نیز حدود ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید در کشور وجود دارد که برای احداث این دو میلیون واحد حدود ۱۵ میلیون تن فولاد نیاز است. امروز کشور در تولید برخی از مصالح رتبه‌های سوم تا پنجم جهان را در اختیار دارد، بنابراین در این حوزه نیز مشکلی وجود نخواهد داشت.

توسعه زیرساخت ها با تشکیل صندوق ملی مسکن

قاسمی همچنین یادآور شد: در قانون جهش تولید مسکن به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده شده است که صندوقی تحت عنوان صندوق ملی مسکن ایجاد کند که این فرصت بسیار خوبی است. از محل درآمد این صندوق برای بخش‌های زیرساختی و خدماتی مانند زیرسازی‌ها، ساخت مدرسه، ساخت درمانگاه و ... استفاده خواهد شد. تجربه ما این است که همزمان با ساخت منازل مسکونی ساخت مدرسه و درمانگاه و ... را نیز شروع کنیم که وقتی مردم مستقر می شوند امکانات خدماتی نیز آماده باشد. بنابراین این طرح فرصت بسیار خوبی برای خانه دار شدن مردم وجود دارد. امروز یکی از مشکلات معیشتی مردم بحث مسکن است و در بسیاری از شهرهای بزرگ بیش از ۵۰ درصد هزینه خانوار را مسکن تشکیل می‌دهد.

طراحی فاز ۲ نهضت ملی مسکن

وی افزود: برای اینکه به هدف ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال دست پیدا کنیم،  نیاز است که احداث ۲ میلیون واحد مسکونی در فاز اول آغاز شود،  چراکه ساخت مسکن در کشور بین یک ونیم تا دو سال زمان می‌برد. طبق برنامه‌ریزی، فاز دوم طرح نیز پیش از اتمام فاز اول شروع خواهد شد و امروز تامین زمین و طراحی برای فاز دوم در حال انجام است.  سهمیه همه استان‌ها و شهرستان‌ها در ۴ سال و در دو سال اول مشخص است. همه موظف هستند بر اساس دستور آقای رییس جمهور کمک کنند که عملیات اجرایی این ۲ میلیون واحد مسکونی قبل از پایان سال آغاز شود.

وی با بیان اینکه مسکن پیشران اشتغال و  اقتصاد کشور  است، گفت: منهای نیروی کاری که در ساخت مسکن فعال می‌شود، با احداث این واحدها کشور به یک کارگاه بزرگ تولیدی تبدیل خواهد شد. علاوه بر آن در واحدهای مسکونی احداث شده نیاز به لوازم خانگی وجود دارد و این مسئله کارخانجات لوازم خانگی را نیز فعال خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه تاکنون حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: خواهشم از مردم این است که هر کسی که تاکنون در این طرح ثبت‌نام نکرده، سریعتر ثبت نام کند. بر اساس تجربه مسکن مهر، ساخت این واحدها متقاضی محور خواهد بود و واحدهای مسکونی به تعداد متقاضیان ساخته خواهد شد.   طبق مصوبه شورای مسکن مقرر شد مردان مجرد نیز امکان ثبت نام‌ داشته باشند،  مشروط بر اینکه هنگام تحویل مسکن مستندات ازدواج خود را تحویل دهند. علاوه بر این زنان سرپرست خانوار،  زنان مجرد بالای ۳۵ سال و مردان مجرد بالای ۴۵ سال نیز امکان ثبت‌نام دارند.  

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۱۵۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان