//
کدخبر: ۳۳۰۹۰۴ //

برای سرمایه گذاری طلا بخریم یا بیت کوین؟

سرمایه‌گذاری در هر زمینه‌ای همواره با ریسک و سودآوری خاص خود همراه است. هر بازاری با هر خصوصیتی درگیر این دو فاکتور خواهد بود. بعضی از دارایی‌ها با ریسک کمتری مواجه هستند و بعضی از آنها بسیار پر ریسک بوده و نوسانات قیمتی شدیدی دارند، به طوری که خطر از بین رفتن کل دارایی فرد وجود دارد.

برای سرمایه گذاری طلا بخریم یا بیت کوین؟
به گزارش فرتاک نیوز،

اینکه افراد چه نوع سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند بستگی به درجه ریسک‌پذیری و دانش آنها دارد. معمولا دارایی‌های با ریسک بالا با سودهای هنگفتی نیز همراه است، مانند بازار کریپتوکارنسی. در غیر این صورت سرمایه‌گذاری غیر منطقی محسوب می‌شود. در مقابل سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک معمولا روند آرام و آهسته‌ای دارند. هرچند میزان تهدیدات بازار مذکور اندک است اما معمولا میزان بازدهی آنها نیز کمتر است مانند طلا.

تفاوت سرمایه‌گذاری در طلا و بیت کوین

به طور کلی طلا یک سرمایه‌گذاری امن محسوب می‌شود، پذیرش جهانی و افزایش محبویت در شرایط اضطرار از خصوصیات آن محسوب می‌شود. در شرایطی مثل جنگ، بیماری‌های جدی مانند همه‌گیری کرونا در سراسر دنیا و... طلا سرمایه‌گذاری مطمن‌تری محسوب می‌شود. این درحالیست که کریپتوکارنسی تقریبا یک دارایی پر ریسک محسوب می‌شود. بیت‌کوین در زمان کرونا ریزش چشم‌گیری داشت. این دارایی با نوسانات شدیدی همراه است و از همه مهم‌تر، ممکن است بازدهی نجومی نیز داشته باشد.

در زمان کرونا انس طلا در بازار جهانی تا حوالی ۲ هزار دلار نیز افزایش یافت. این درحالیست که قیمت بیتکوین ابتدا ریزش شدید تجربه کرد و سپس شروع به بالا رفتن کرد. بعد از گذشت یک سال بیت‌کوین رشد چنددرصدی را ثبت کرد در حالی که طلا تقریبا بازدهی کمتر از یک درصد داشت.

سوال اساسی این است که سرمایه‌گذاری بر روی طلا و یا بیت‌کوین منطقی است؟

بر اساس داده‌ها مقادیر بالای ۰.۷۵ درصد همبستگی طلا و بیت‌کوین، به معنی هم جهتی این دو سرمایه با یکدیگر است. به این معنی که در سیکل‌های صعودی طلا یا بیت‌کوین، دارایی دیگر نیز روند صعودی خواهد داشت. این اتفاق بارها رخ داده است.

 

درحال‌حاضر همبستگی این دو دارایی بسیار اندک بوده و هنوز به محدوده اشاره شده وارد نشده است. قیمت طلا تحت تاثیر دو فاکتور است، عرضه و تقاضا برای طلا و نیز ارزش دلار. در صورتی که ارزش دلار کاهش یابد افراد به دنبال جایگزینی برای آن به هدف حفظ ارزش دارایی خود هستند در اینجا تقاضا برای طلا افزایش می‌یابد و درنتیجه قیمت آن صعود خواهد کرد. درحال‌حاضر به دلیل اثرات رکودی شدید در اروپا ارزش دلار روند صعودی گرفته است اما از طرف دیگر به دلیل اینکه تورم در آمریکا افزایش یافته، تقاضای طلا نیز در سطح بالاتری قرار گرفته. در نهایت اثر تقاضا بر اثر افزایش دلار غالب شده و درنتیجه شاهد رشد قیمت طلا بودیم. با توجه به چشم‌انداز تورمی موجود به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری بر روی طلا منطقی باشد.

از طرف دیگر به دلیل ورود جدی شرکت‌های بزرگ در بازار کریپتوکارنسی و حمایت بسیاری از کشورها از این بازار، این حوزه قدرت گرفته است. آپدیت جدید بیت‌کوین به همراه ورود پول به این بازار، چشم‌انداز مثبتی را برای آن ترسیم کرده است. مشخصا احتمالا بازدهی بیت کوین نسبت به طلا بسیار بیشتر خواهد بود، اما به همان نسبت نیز بیت‌کوین ریسک بالاتری دارد.

بیت کوین یا طلا؟

درحال‌حاضر آینده دو بازار مساعد به نظر می‌رسد. انتخاب کریپتوکارنسی به معنی امید به سود بیشتر در ازای قبول تمام تهدیدات موجود است.

اینکه فرد چه نوع سرمایه‌گذاری انتخاب کند بستگی به هدف از سرمایه‌گذاری، میزان صبر، درجه ریسک‌پذیری، شخصیت و بسیار از عوامل دیگر دارد. اما به طور کلی توصیه می‌شود تنها میزانی از سرمایه وارد کریپتوکارنسی شود که اگر حتی کل سرمایه از دست رفت به زندگی فرد خللی ایجاد نکند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۰۹۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان