//
کدخبر: ۳۲۸۶۸۳ //

کدام طرح مسکن مردم را خانه‌دار می‌کند؟

از حدود دو سال گذشته طرحی با عنوان طرح ملی اقدام ملی مسکن برای خانه‌دار شدن افراد فاقد مسکن در سطح کشور کلید خورد، اما این طرح هم‌چنان در پیچ و خم دستگاه‌های اجرایی مانده و ساخت و ساز مسکن در بسیاری از شهرها هنوز آغاز نشده است، حال دولت سیزدهم طرح جهش تولید مسکن را کلید زده و قرار است سالانه یک میلیون مسکن در کشور تولید شود.

کدام طرح مسکن مردم را خانه‌دار می‌کند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

یکی  از مهم‌ترین مشکلات اجرای طرح اقدام ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری بحث تامین زمین بود و عده‌ای از متقاضیان در این طرح بلاتکلیف مانده‌اند، همچنین باتوجه به افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن و مصالح ساختمانی اقشار کم‌درآمد نیز نتوانستند در طرح اقدام ملی مسکن حتی آرزوی خانه‌دار شدن را نیز داشته باشند.

قطعا تهیه مسکن برای اقشار کم‌درآمد موضوعی است که باید در اجرای طرح‌ در حوزه مسکن مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد، زیرا تمامی افراد جامعه توان بازپرداخت تسهیلات سنگین و آورده برای ثبت‌نام در طرح‌هایی مانند اقدام ملی مسکن را ندارند و تنها افرادی که از نظر درآمدی جزو قشر متوسط و رو به بالا هستند می‌توانند از مزایای این طرح‌ها استفاده کنند.

رونق در ساخت و ساز مسکن علاوه بر خانه‌دار شدن بی‌خانمان‌ها مزایای بسیاری از جمله ایجاد رونق در کسب و کارهای مرتبط با ساخت مسکن، ایجاد اشتغال در حوزه‌های کارگری و ... را در پی دارد، رکود چندین ساله بازار مسکن موجب آسیب وارد شدن به مشاغل بسیاری در کشور شد.

حال باید دید طرح جهش تولید مسکن می‌تواند در این شرایط افراد فاقد مسکن را خانه‌دار کند و یا این طرح نیز در کش و قوس‌های اداری به سرنوشت طرح اقدام ملی مسکن دچار خواهد شد.

درخشنده یکی از متقاضیان مسکن در طرح اقدام ملی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال گذشته پس از افتتاح حساب حدود ۴۰ میلیون تومان واریز کردیم، اما برای ساخت مسکن در فرخشهر با مشکل تامین زمین مواجه بودند.

وی بیان کرد: پس از پیگیری‌ها زمین تامین زمین شده است، اما شاهد اقدامی در ساخت و ساز مسکن نبودیم، این در حالی است که طبق زمانبندی باید ساخت مسکن‌ها آغاز شده باشد.

رکود بر بازار مسکن

محمد رئیسی- رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه رکود شدیدی بر بازار مسکن در استان حاکم است، اظهار کرد: در مناطق حاشیه‌ای و شهرک منظریه در شهرکرد شاهد کاهش قیمت مسکن بودیم، اما در سایر مناطق قیمت مسکن ثابت است و خرید و فروش به‌ندرت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر متر آپارتمان در شهر شهرکرد با قیمت ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان به‌طور میانگین خرید و فروش می‌شود، گفت: در برخی مناطق باتوجه به موقعیت و مصالح به‌کار رفته قیمت هر متر آپارتمان تا ۳۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

رئیسی بیان کرد: قیمت خانه‌های ویلایی از آپارتمانی کمتر است، هر متر منزل به‌طور میانگین بین شش تا ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان شهرکرد یادآور شد: به‌نظر می‌رسد اجرای طرح جهش تولید مسکن در بازار مسکن رونق ایجاد کند.

آغاز اجرای طرح جهش تولید مسکن در چهارمحال و بختیاری

اسکندر امینی- معاون بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح جهش تولید مسکن در استان خبر داد و اظهار کرد: این طرح نهضت ملی مسکن نیز نامیده می‌شود، در این طرح سالانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته خواهد شد که سهم استان در این طرح احداث سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی است.

وی با اشاره به اینکه سامانه‌ برای ثبت‌نام متقاضیان مسکن در طرح جهش تولید مسکن در ۱۵ شهر چهارمحال و بختیاری باز شده است، گفت: ثبت‌نام در این طرح محدودیت ندارد و تنها افراد متقاضی مسکن در این طرح نباید پیش از این از تسهیلات بانکی در حوزه مسکن استفاده کرده باشند و حداقل به‌مدت پنج سال در شهر انتخاب شده در سامانه سکونت داشته باشند.

امینی افزود: پس از اتمام ثبت‌نام متقاضیان در طرح جهش تولید مسکن، پالایش آغاز می‌شود و افراد واجد شرایط برای افتتاح حساب به بانک معرفی خواهند شد، سپس پس از جذب پیمانکار فرآیند ساخت مسکن در این طرح آغاز می‌شود.

معاون بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای هر متقاضی در طرج جهش تولید مسکن ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: امکان افزایش سقف تسهیلات تا ۲۵۰ میلیون تومان در این طرح وجود دارد، اما این مسئله تاکنون مصوب و ابلاغ نشده است.

وی توضیح داد: برای تدوین طرح جهش تولید مسکن جلسات متعدد کارشناسی برگزار شده است، در این طرح هر متقاضی برای یک متر مسکن کمتر از چهار میلیون تومان هزینه پرداخت می‌کند، این در حالی است که با این قیمت در هیچ نقطه‌ای از شهرهای چهارمحال و بختیاری نمی‌‍توان مسکن خریداری کرد و فرد باید چند برابر هزینه پرداخت کند.

امینی با تاکید بر اینکه قطعا برای مسکن اقشار کم‌درآمد نیز تدابیری نیز خواهد اندیشید، یادآور شد: امکان دارد در طرح جهش تولید مسکن برای اقشار کم‌درآمد تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند و همچنین تسهیلات با سود کمتر و اقساط بیش‌تر به این قشر پرداخت شود، این موضوعات در شورای تامین مسکن و شورای پول و اعتبار مطرح شده است.

معاون بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه به‌غیر از شهر لردگان و گوجان در ۱۳ شهر دیگر استان برای تامین زمین برای ساخت مسکن در طرح جهش تولید مسکن مشکلی نداریم، تصریح کرد: درصدد هستیم در صورت تامین نشدن زمین، متقاضیان این دو شهر را به شهرهای مجاور ارجاع دهیم.

وی با بیان اینکه ساخت مسکن در طرح اقدام ملی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر به بنیاد مسکن واگذار شده است، بیان کرد: زمین نیز توسط اداره‌کل راه و شهرسازی تامین و در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته شده است، بنیاد مسکن با مشکلاتی در بحث اخذ پروانه ساخت، صدور مجوز از دستگاه‌های خدمات‌رسان و شهرداری مواجه شده است.

امینی گفت: با اهتمام صورت گرفته در آینده‌ای نزدیک خبرهای خوبی به مردم در خصوص پیشرفت طرح اقدام ملی خواهیم داد.

رشد ۷۰ برابری قیمت مصالح ساختمانی بر اساس فهرست‌بهای سال ۹۹

مجید نظری- معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به دلایل افزایش قیمت مسکن در روستاها، اظهار کرد: افزایش قیمت مسکن تنها مختص روستاهای این استان نیست، تورم موجود و افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر این افزایش قیمت تاثیر داشته است، براساس فهرست‌بهای سال ۹۹ قیمت‌ها در مصالح ساختمانی با افزایش ۷۰ درصدی روبرو شد.

وی بیان کرد: به‌منظور کنترل قیمت زمین و مبارزه با زمین‌خواری در چهارمحال و بختیاری ستادی با حضور دادستانی تشکیل شده است، برای جلوگیری از افزایش قیمت زمین و مسکن در  روستاها اقداماتی مانند احداث مسکن محرومان در حال انجام است.

نظری در پایان گفت: مهاجرت معکوس به روستاها تقاضای مسکن در این مناطق را افزایش داد، بنابراین این افزایش تقاضا قیمت‌ها را تا حدودی تحت تاثیر خود قرار داده و باعث افزایش قیمت زمین و مسکن در روستاها شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۸۶۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان